Ervaringen met koordsingels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:16

Rensje21 schreef:
Klinkt allemaal erg positief. :) Ik wil er een bestellen om het uit te proberen, ze zijn niet super duur dus als het mijn paard niet bevalt ligt de koordsingel zo weer terug in de kast.

Ik twijfel nog wel waar ik hem moet bestellen. Ik heb een 120 cm nodig. En van wat ik hier lees mohair of katoen.
Ooteman, Equistore en Kramer verkopen de singel die ik nodig heb. Het materiaal staat echter niet op de sites vermeld. Behalve bij kramer, maar kramer heeft er lusjes aanzitten en dat heb ik niet persee nodig.

Iemand ooit een koordsingel bij ooteman of equistore besteld? Waren die van fijn materiaal/ katoen?


Ik ben bij Ooteman gaan kijken voor een koordsingel (andere maat) maar zij hadden die nylon singels en ik wilde juist katoen wat veel zachter voelt (ik heb geen ervaring met mohair).
Equistore ken ik niet.

Rensje21

Berichten: 46
Geregistreerd: 07-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 21:53

Ik heb nu een koordsingel van katoen bij kramer besteld. Ze hebben volgensmij alle maten. En ze zijn zwart.:j

tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:23

Het vilten ijslanderdekje heb ik toevallig vorige week besteld bij Kramer, voor onder mijn dressuurzadel. Ik denk dat hij morgen binnenkomt.

Zo'n mohair singel lijkt mij ook wel wat. Zijn ze verder nog ergens te krijgen voor Engelse zadels, of moet ik dan echt bij ElCid zijn?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:32

tennan schreef:
Het vilten ijslanderdekje heb ik toevallig vorige week besteld bij Kramer, voor onder mijn dressuurzadel. Ik denk dat hij morgen binnenkomt.

Zo'n mohair singel lijkt mij ook wel wat. Zijn ze verder nog ergens te krijgen voor Engelse zadels, of moet ik dan echt bij ElCid zijn?


Ze zijn in westernuitvoering wel te koop bij de diverse westernshops ( maar is wel een andere kwaliteit mohair dan ik gebruik :o ) maar voor Engelse zadels ben ik ze verder nog niet tegengekomen. Het is wel mogelijk om een soort tussenstukje te gebruiken om een westernsingel aan een Engels zadel te maken ( en omgekeerd); die kunnen wij ook maken ;-).

Ik vond deze ( in Amerika); https://twsaddlery.com/product/english-mohair-girth/ en deze bij Etsy: https://www.etsy.com/nl/listing/7443489 ... singel-met

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:33

Yeah singel binnen gekregen, even een vraag voor ander mensen met de touwsingel van kramer en die de gespbeschermer gebruiken. Nu zie ik op de foto dat de singel zelf door de kleine elastiekjes gaat, doen jullie dan de singelstoten wel of niet onder het band door? Lijkt me beetje krap :o


Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:27

Singel vanochtend even gepast, singel zelf vind ik mooi zitten. Maar helaas zijn de gesp beschermers voor ons te groot/ breed, ik was er al beetje bang voor omdat Mellow maar heel weinig ruimte heeft bij het voorbeen/ oksel/ schouder. Dus met lopen gaat ze tegen de beschermers aan duwen met schouder.

Iemand hier nog een andere oplossing voor? Zonder is vind ik geen optie.

Anders heb ik nog een koordsingel 60cm incl gesp beschermers in de aanbieding :D

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:38

@SandraWierda, ik doe de singelstoten onder de band door, anders kan de beschermer wat gaan draaien.
Is het misschien een optie om als bescherming een stukje lamswol te gebruiken?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:39


SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:32

ElCid schreef:
Een schapenbontje of stukje neopreen met elastiek; deze zitten om westernsingels maar kan ook om Engelse gespen:
Met een beetje knippen en plakken ( of naaien) kan je zoiets ook zelf maken.

Myca schreef:
Is het misschien een optie om als bescherming een stukje lamswol te gebruiken?


Ik ga er idd eens naar kijken heb nog wel een singelhoes liggen die ik niet gebruik van lamswol

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:37

Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:39

Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?


Waarom niet? _/-\o_

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:54

Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?

Slechte ervaringen mee?

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:57

Waarom niet?
Er zijn paarden die ze prefereren boven allerlei andere singels.

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:59

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?

Slechte ervaringen mee?


Maar dat wil nog niet zeggen dat ze slecht zijn, ik heb slechte ervaringen met de passier bluwave, maakt het niet meteen een slechte singel :j

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:28

Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?


Lees het topic. Daar wordt eea. Uitgelegd

SandraWierda

Berichten: 1415
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:48

Zijn er trouwens mensen die met zo‘n koordsingel rijden zonder gesp beschermers? Ik ging er ook gewoon beetje vanuit dat je er iets onder moet hebben. Maar als ze standaard zonder verkocht worden is het misschien niet eens nodig :o

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:01

SandraWierda schreef:
Zijn er trouwens mensen die met zo‘n koordsingel rijden zonder gesp beschermers? Ik ging er ook gewoon beetje vanuit dat je er iets onder moet hebben. Maar als ze standaard zonder verkocht worden is het misschien niet eens nodig :o


Wij gebruiken ze zonder gesp beschermer ( westerngesp). Heb wel beschermers maar met en zonder gebruikt en geen verschil, nu dus zonder is ook iets minder bulk.
De gespen zijn netjes afgerond en liggen plat tegen de huid en geven daardoor geen problemen.

maralyn

Berichten: 10426
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:44

Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?


Ik dacht even dat ik in een topic zat met boze modellen dames.
Ipv koordsingels. Hihi.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 14:01

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:
Echt? Zijn die krengen weer terug in fashion? Waarom zou je die willen?

Slechte ervaringen mee?


Velletjes klem, schuurplekken, ene koord dat langer wordt dan de ander in gebruik.

maralyn

Berichten: 10426
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:17

Van welke merken en materiaal was dat dan?
Want er zit enorm verschil in kwaliteit natuurlijk.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:25

Die oude nylon singels waren niet fijn maar ik weet 100% zeker dat dat niet geldt voor mohair of alpaca ( ik gebruik ze al jaren). Kan me wel voorstellen dat katoen stug kan worden na verloop van tijd onder invloed van bijv. zweet. Maar dan zou wassen moeten helpen :o .

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 23:58

SandraWierda schreef:
Zijn er trouwens mensen die met zo‘n koordsingel rijden zonder gesp beschermers? Ik ging er ook gewoon beetje vanuit dat je er iets onder moet hebben. Maar als ze standaard zonder verkocht worden is het misschien niet eens nodig :o


Die van Kramer zou ik zeker niet zonder gespbeschermers gebruiken, die knoopjes zien er niet zo tof uit. Mijn koordsingel heeft dat niet, die zou je nog wel zonder beschermers kunnen gebruiken (Kieffer is dat).

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:07

Ik heb die van kramer en gebruik ze zonder beschermer, niets aan de hand, met beschermers kreeg ze juist wondjes

MarjanB

Berichten: 16483
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:47

Als het been tegen de gesp aan komt of de bescherming dan is je singel gewoon te kort :o

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:37

SandraWierda schreef:
Singel vanochtend even gepast, singel zelf vind ik mooi zitten. Maar helaas zijn de gesp beschermers voor ons te groot/ breed, ik was er al beetje bang voor omdat Mellow maar heel weinig ruimte heeft bij het voorbeen/ oksel/ schouder. Dus met lopen gaat ze tegen de beschermers aan duwen met schouder.

Iemand hier nog een andere oplossing voor? Zonder is vind ik geen optie.

Anders heb ik nog een koordsingel 60cm incl gesp beschermers in de aanbieding :D


Deze vond ik bij kramer, denk dat dat ook wel gaat passen met een engelse singel: https://www.kramer.nl/Themas/Western-ri ... r-stuk?d=1