Dressuurzadel zeer zachte kussens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Dressuurzadel zeer zachte kussens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 09:52

Hallo allemaal,

Het is al even geleden dat ik een post hier op bokt heb gemaakt, maar ik wie weet is hier iemand die me kan helpen.

Na een jaar met mijn nieuwe paard (spaanse merrie) ben ik erachter dat het erg lastig is een zadel te vinden waar ze goed op reageert.

Het enige zadel wat tot nu toe top was is een Schutte met balanskussens. Ik heb alleen geen budget voor een nieuwe en ik ben al een paar maanden op zoek maar tweedehands steeds net niet wat ik zoek.

Mijn vraag, zijn er meer mensen met zulke gevoelige paarden? Hebben jullie nog tips?

En zijn er andere zadels die een zelfde soort kussen hebben als de balanskussens van Schutte? Super zachte kussens met groot draagoppervlak?

Voor de zekerheid, ze is medisch in orde en in behandeling bij een therapeut die samenwerkt met da.

Bedankt alvast!

Marieke1495

Re: Dressuurzadel zeer zachte kussens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:53

Frank baines ook al geprobeerd?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:55

MSFC/Esta heeft dit! De Ocala heeft geloof ik de grootste, maar de Professional heeft ook mooi zachte kussens met een groot draagoppervlak. Een tweedehands MSFC kost zo rond de €750.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:56

Signum zadels?

Heb ik voor mijn Spanjaard, veel schoudervrijheid en grote kussens met veel draagvlak.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 10:04

Marieke1495 schreef:
Frank baines ook al geprobeerd?

Mijn zadelmaker doet Schutte en Frank Baines maar geloof dat ze niet het idee had dat daar een geschikte bij zat. Zal voor de zekerheid nog eens vragen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 10:06

fransje23 schreef:
Signum zadels?

Heb ik voor mijn Spanjaard, veel schoudervrijheid en grote kussens met veel draagvlak.

Snel gekeken, maar buiten dat dat niet echt de look is waar ik van houd staan er ook erg weinig tweedehands te koop, dus dan wordt het weer erg lastig.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 10:06

Undefined schreef:
MSFC/Esta heeft dit! De Ocala heeft geloof ik de grootste, maar de Professional heeft ook mooi zachte kussens met een groot draagoppervlak. Een tweedehands MSFC kost zo rond de €750.

Ga ik naar kijken!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:24

Wow. Grote kussens en zacht. Mijn Prestige heeft ook zachte kussens, en de Antares ook. Maar een en ander hangt ook af van je zadelmaker.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:28

Ik heb voor al mijn PRE’s Harry Dabbs. Super goed aanpasbaar en veel keus in boomsoorten en die werken met het tree clix systeem.
Ik heb ook echt 1 lastige die meteen stopt lopen als het niet meer lekker ligt en met Harry Dabbs loopt hij super.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:15

Als Wow goed is afgesteld zijn de kussens ook heel zacht

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:31

Ik zit in het noorden en heb een Wow die weg mag. Stuur even een PB als je interesse hebt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 16:48

Even out of the box, maar je zou ook eens kunnen proberen om een pad voor boomloze zadels onder je reguliere zadel te leggen. Zeker met bijvoorbeeld moosegummi inlages en een medicinale wol onderkant heb je extra drukverdeling én extra zachtheid. Op veel plekken kan je boomloze zadels testen, het zou me niets verbazen als je ook alleen een pad kunt testen dus dan kan je het vrij simpel uitproberen. Er zijn varianten die er net zo uitzien als een gewoon dekje en het is allicht goedkoper dan een heel nieuw zadel.

Mocht je daarvoor gaan dan zou ik wel kijken of je zadel wellicht wat aangepast moet worden, omdat de dikte van de pad er nog onder komt.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 16:53

Lijsken schreef:
Even out of the box, maar je zou ook eens kunnen proberen om een pad voor boomloze zadels onder je reguliere zadel te leggen. Zeker met bijvoorbeeld moosegummi inlages en een medicinale wol onderkant heb je extra drukverdeling én extra zachtheid. Op veel plekken kan je boomloze zadels testen, het zou me niets verbazen als je ook alleen een pad kunt testen dus dan kan je het vrij simpel uitproberen. Er zijn varianten die er net zo uitzien als een gewoon dekje en het is allicht goedkoper dan een heel nieuw zadel.

Mocht je daarvoor gaan dan zou ik wel kijken of je zadel wellicht wat aangepast moet worden, omdat de dikte van de pad er nog onder komt.

Bedankt voor je tip! Ik heb wel een winderen pad geprobeerd en die maakte geen verschil. Het probleem is alleen dat ik mijn zadel al verkocht heb dus dit kan ik nu niet meer uitproberen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:49

Kijk eens bij Sommer zadels.

Hoop dat je snel een fijn zadel vindt! Heb je een goede zadelpasser?
Succes!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:13

Annet73 schreef:
Kijk eens bij Sommer zadels.

Hoop dat je snel een fijn zadel vindt! Heb je een goede zadelpasser?
Succes!

Ja zeker! Maar zij heeft (bijna) geen tweedehands dus dat maakt het lastig. Zodra ik iets vind waar ze goed op reageert komt zij dat uiteraard nakijken en eventueel aanpassen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:18

En gewoon een wintec met cair? Vooral de Winteclite is enorm zacht. Als je twijfelt mag je wel eens langskomen, dan kun je het voelen en zien. Mijn paard staat ook in het noorden.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:12

Een zacht kussen kun je bij elk merk bewerkstelligen door de oude wolvulling te vervangen, dus dat probleem kun je van je lijstje afstrepen. Sowieso een aanrader als je 2e hands koopt, het staat altijd opgevuld naar de rug van het vorige paard, en dat is niet de rug van jouw paard. Een Schutte balanskussen is met name heel dik, en heeft niet zozeer een breder draagvlak dan andere goede Engelse keilkussens, dus ik vraag me af wat je bedoelt: een heel breed of hoog kussen?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 12:18

dianaw33 schreef:
Een zacht kussen kun je bij elk merk bewerkstelligen door de oude wolvulling te vervangen, dus dat probleem kun je van je lijstje afstrepen. Sowieso een aanrader als je 2e hands koopt, het staat altijd opgevuld naar de rug van het vorige paard, en dat is niet de rug van jouw paard. Een Schutte balanskussen is met name heel dik, en heeft niet zozeer een breder draagvlak dan andere goede Engelse keilkussens, dus ik vraag me af wat je bedoelt: een heel breed of hoog kussen?

Dat laatste klopt niet, kijk het filmpje met uitleg over de balanskussens van Schutte maar. Daarin zegt ze duidelijk dat hij breder is en een groter draagoppervlak heeft.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 12:56

Ik weet niet waardoor de tweedehandse zadels niet zijn wat je zoekt maar Ninon zelf kan aan een al bestaand zadel van schutte ook veel aanpassen.

Wij hebben al vaker een tweedehands zadel door haar aanlaten passen zoals ander type kussen, ander zweetband, aangepaste kniewrong
Wie weet met die optie gemakkelijker een tweedehands zadel te vinden. Maar je zadelmaker zou dat bijv ook met Ninon kunnen overleggen mocht dat nog niet gedaan zijn :D

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 13:36

germie schreef:
En gewoon een wintec met cair? Vooral de Winteclite is enorm zacht. Als je twijfelt mag je wel eens langskomen, dan kun je het voelen en zien. Mijn paard staat ook in het noorden.

Hier zat ik ook aan te denken. Cair van Bates/Wintec. Mijn vorige paard vond wol gevulde kussens niet fijn en liep duidelijk fijner onder cair. Zijn ook duidelijk een stuk zachter dan wol gevulde kussens.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:40

Seven schreef:
Ik weet niet waardoor de tweedehandse zadels niet zijn wat je zoekt maar Ninon zelf kan aan een al bestaand zadel van schutte ook veel aanpassen.

Wij hebben al vaker een tweedehands zadel door haar aanlaten passen zoals ander type kussen, ander zweetband, aangepaste kniewrong
Wie weet met die optie gemakkelijker een tweedehands zadel te vinden. Maar je zadelmaker zou dat bijv ook met Ninon kunnen overleggen mocht dat nog niet gedaan zijn :D

Ik heb zowel contact hierover met mijn zadelmaker als met Ninon zelf. Meestal is de boommaat te smal van de tweedehands zadels en daar kunnen we helaas weinig aan doen. Mocht het kussen niet de juiste zijn kan er inderdaad een ander kussen onder, maar de prijs daarvan is ook al best veel, dus dan moet het wel echt al een goede deal zijn om binnen mijn budget te zijn. In een paar maanden tijd ben ik nog niet een goede kandidaat tegen gekomen dus vandaar dat ik ondertussen verder ook kijk en probeer.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:41

FleurSandro schreef:
germie schreef:

Hier zat ik ook aan te denken. Cair van Bates/Wintec. Mijn vorige paard vond wol gevulde kussens niet fijn en liep duidelijk fijner onder cair. Zijn ook duidelijk een stuk zachter dan wol gevulde kussens.

Dit is inderdaad nog wel een optie om te proberen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:45

In hoeverre is je budget flexibel? Als dat ene zadel nou de oplossing is, heb je er dan niet meer aan om daar in te investeren dan nog maanden aan te klooien met zadels die net niet passen?

En ik ben even zo vrij geweest om in je geschiedenis te kijken en ik zie dat je best wat dekjes en setjes etc hebt. Je kunt je ook afvragen wat daarin belangrijker is, een goed passend zadel, of veel dekjes en setjes?

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:49

Bowo schreef:
In hoeverre is je budget flexibel? Als dat ene zadel nou de oplossing is, heb je er dan niet meer aan om daar in te investeren dan nog maanden aan te klooien met zadels die net niet passen?

En ik ben even zo vrij geweest om in je geschiedenis te kijken en ik zie dat je best wat dekjes en setjes etc hebt. Je kunt je ook afvragen wat daarin belangrijker is, een goed passend zadel, of veel dekjes en setjes?

Hierbij ben ik mee eens. Een goed zadel is onmisbaar voor je paard en voor jezelf. Even los van al die mooie setjes overigens :o . Een verkeerd zadel kan je paard zo in de weg zitten met alle blessures van dien. En probeer ook een goede zadelmaker te vinden en niet een zadel verkoper.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 14:49

Bowo schreef:

Nou ja, als er niet meer is dan is er niet meer. Ik weet niet zo goed waar het stukje over de dekjes weg komt, natuurlijk heb ik liever een goed passend zadel. Heb maar 3 setjes dus dat gaat het budget niet omhoog helpen.