Adviseer en help elkaar - Wat gebruik jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymijnpaardju

Adviseer en help elkaar - Wat gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 15:38

Het leek mij een leuk idee om een onderwerp te beginnen waar mensen elkaar kunnen vertellen wat voor spullen ze gebruiken. Zoals type zadel, merk dekjes en van alles en nog wat.
Zo kan je vragen stellen aan elkaar wat hun voor en nadelen van een bepaald product zijn.
Dus als je leest dat iemand 'dat ene dure dekje' hier gebruikt. Kunnen jullie elkaar advieseren van doen? ,of niet.

Ga jullie gang met vertellen welk soort/merk/type spullen jullie hebben en gebruiken!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 05-09-23 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel gehaald

Ymijnpaardju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 15:42

-Mijn spullen-
Zadel: Erreplus, adelinde dressuur
Vaakstgebruikte dekje: Lemieux loire (super fijn en vooral mooi dekje van goede kwaliteit, best dik voor de zomer)
Winterrijlegging: 1 van Quur echt super fijne, dikke broek voor de winter! Collectie 23

Vraagje: gebruikt iemand de veilligheidsbeugels van br? en zijn die fijn?
vraag elkaar (en mij) maar raak over spullen!

Avalanche

Re: Adviseer en help elkaar - Wat gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 16:38

Ik heb een Prestige Top Dressage en een Antares Cadence zadel.

Meest gebruikte dekje: PS of Sweden. Super fijn, blijft erg mooi, maar vooral omdat de Cadence een monoblad zadel is, dus geen lusjes aan de bovenkant, is die dikke rand erg fijn.

Favo rijbroek: Anky tregging.

Ja ik gebruik de beugels van BR, maar ik geloof niet dat het echte veiligheidsbeugels zijn. Wel is de gedraaide ophanging heel prettig.

Ymijnpaardju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 16:47

Welke beugels van br gebruik jij? Kom er net achter (wel logisch eignelijk) dat er meerdere zijn haha.
Welke ik al een paar x naar heb gekeken zijn deze: https://www.agradi.nl/br-stijgbeugels-l ... XEQAvD_BwE de lavarone. Die waren toen de tijds het goedkoopst. maarja als je gewoon goede veiligheidsbeugels wilt dan ben je duur uit dat is zeker. :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:32

Leuk topic!

Zelf heb ik het volgende (en meer) maar even wat ik zo snel kon bedenken :=

Zadel: Equipe Evo carbon + de flap singel
De carbon boom heeft voor het paard een fijne ligging en geeft ruimte op de sprong. Voor mij zit het vooral heel lekker. De singel is mooi gevormd en past mijn paard heel fijn.
Hoofdstel: Dy’on
Fijn soepel leer en een voordeel dat je alle onderdelen ook los kunt kopen, mijn hoofdstel bestaat uit 2 maten namelijk omdat mijn paard blijkbaar geen standaard hoofd heeft.
Dekjes; met warm weer Calrei, echt super fijn ademend. Paard zweet echt minder hieronder, even afspoelen en is zo weer droog en fris.
Verder Equiline dekjes omdat ze zelf samen te stellen zijn en een mooie stevige vorm behouden met zachte voering. Kentucky dekjes omdat ik ze mooi vind en liggen ook fijn en Lemieux dekjes voor lekker basic dagelijks
Beugels; acavallo. Ben altijd fan geweest van Jin maar wilde nu toch veiligheidsbeugels. Deze zijn licht en bevallen goed.
Martingaal; simpele van Lemieux. Ultiem is de clipjes waarmee je de teugels erin kan doen. Dus geen gedoe met teugels loshalen.
Beschermers; Equilibrium open front boots, lelijk maar super licht, luchtig en snel droog/nemen geen water op. Voor springen fan van Veredus en Zandona vanwege de mooie pasvorm en carbon.
Dekens; voor buiten Rhino/Rambo van Horseware. Mooie pasvorm en goed waterdicht. Qua zweetdeken een hele fijne thermatex en kentucky heavy voor koudere dagen. Neemt onwijs goed vocht op en is niet zo stug en zwaar als echt wol.

Cap; Kask, past mij perfect en zit fijn ‘om’ je hoofd ipv erop.
Laarzen; De Niro. Leonardo model, dus wel hele dure maar zijn al 6 jaar m’n beste en fijnste laarzen. Stevige zool en zacht leer maken ze echt de ultieme laarzen voor mij.
Rijbroeken; Maya de lorez compression. Omdat ze fijn zitten en zonder/met knie grip te verkrijgen zijn. Ik wil absoluut geen silicone zitvlak. Vind het niet fijn zitten en het geeft af op m’n dure kalfslederen zadel, blegh.

Verder heb ik een Freejump airjacket omdat ik een 3 jarige heb die ik net zadelmak gemaakt heb. Geeft een fijn gevoel en zit niet in de weg zoals een bodyprotector.

Al met al een vrije dure smaak ontwikkeld in de jaren maar wel super blij met al m’n mooie spullen <3

Voor de leuk een fotootje. Mocht iemand foto’s van bepaalde spullen willen zien, vraag gerust :j

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:40

https://www.agradi.nl/br-stijgbeugels-a ... m-12cm.htm

Deze. Maar eigenlijk vooral omdat ik mooie beugels wilde, en gedraaid. Niet perse geïnteresseerd in veiligheidsbeugels eigenlijk.

Oh, dekens heb ik allemaal van Bucas. De Smartex en de Sweet itch hoodie, en de sunshower. Dat is een fijne pasvorm voor mijn paard.
De merrie heeft dekens van Amigo, zij is een stuk smaller en die passen haar mooi.

Beschermers alleen voor de merrie, zij kan zich blijkbaar niet heel houden. Alles wat niet te warm wordt.

Hoofdstel: Antares en Stubben Limerick. De Stubben is stokoud maar nog steeds prachtig. De zadels en hoofdstellen zijn wel heel duur, maar de pasvorm is ook gewoon super.

Dekjes: veel Anky (want geen lussen) PS of Sweden (want geen lussen) LeMieux (want minimale lussen). Daar zit een centraal thema :')

Cap: Harry's Horse. Niet belachelijk duur en gewoon prima. Laarzen: Petrie en Mountain Horse.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:10

Ik heb een wintec 250 zadel. Medium wide boom.

Een wintec veelzijdigheidssingel, anatomisch gevormd (met elastiek aan beide kanten). Mooi licht, smal en geeft genoeg ruimte. Zou misschien beter ietsjes assymetrisch mogen zijn als ze een volgevreten buik heeft, dan zit hij iets strakker achter dan voor. Maar het scheelt geen heel gaatje.

IJslander stijgbeugels van waldhausen. Ze zijn gedraaid en niet te licht, waardoor ik ze niet kwijtraak met mn voet met zenuwschade. Ook iets wijder voetbed dan de meeste standaard beugels.

De soft mono stijgbeugelriemen van Edix. Ik heb lange benen maar maat 70cm genomen zodat ik op een van de lange gaatjes kan rijden, zo kan dat beschermhoesje niet zakken want die rust tegen de stijgbeugel, ideaal.

Een halterhoofdstel van biothane van Dani design, met extra lange dunne teugels zonder grip/rubber etc. Het bit klik je zo vast en rammelt totaal niet, maar ze heeft wel veel bewegingsvrijheid met haar mond wat erg fijn is.

Een 10 mm dik myler level 1 lookalike met d ringen, hiermee kan ze haar mond dicht doen. Bij 12mm dik ging dat amper..

Ennn een stokoud, verschoten door muizen aangevreten zadeldekje want dat is noueenmaal mevrouw de prinses haar favoriet :') .

Dekens: amigo bravo en hero, fly rider en een weatherbeeta. Alleen maar met rechte sluitingen.

Oh en floating boots, bijna vergeten.
Fotobewijs inclusief stokoud dekje:

Spoiler:
Afbeelding

En met een schijnbaar afschuwelijk dekje:

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sintara op 05-09-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:16

Ik heb dan wel een andere tak van sport maar toch.
Zadel: startrekk western
Singel: anatomische christ singel
Hoofdstel: gvr met zowel roze als blauwe oortjes en concho's
Teugels: touwteugels van kramer
Pads: Kifra of edix 2 en 8 pocket
Boots: professionals choice het meeste maar heb ook classic equine
Springschoenen: br, ej en professionals choice
Dekens: bucas, horze avalanche
Bit: myler level 1.

Spoiler:
Afbeelding

Ymijnpaardju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 21:06

bedankt voor al jullie antwoorden!
de dekjes van cal rei? aan te raden? qua prijs en kwaliteit verhouding enzz?? misschien als je er 1 zo hebt dan, fotootje???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:11

Wat een tof topic!

Mijn favoriete zadel is momenteel de Passier Grant Gilbert, maar ik heb een fijn KN zadel ivm dat ik een pony heb.

Laarzen Cavalo en Mountainhorse maar sta zeker open voor andere merken en dat is met de rest ook. :)

Hoofdstel :geen idee cap: geen idee (vervanging zeer gewenst)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:37

Ymijnpaardju schreef:
de dekjes van cal rei? aan te raden? qua prijs en kwaliteit verhouding enzz?? misschien als je er 1 zo hebt dan, fotootje???

Ik heb er klein stukje over gezegd maar ik vind ze echt top :j paard zweet er echt minder onder. Ik spoel ze even af na het rijden en snel weer droog en dus ook fris van zweet en haren.

Afbeelding

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 21:49

Mijn lijstje:
Hoofdstel: Schockemöhle Equitus Beta

Bit: 1 van Bombers, weet niet exact welke.

Zadel: Bates Dressage

Beugelriemen: Bates Webbers

Beugels: Freejump veiligheidsbeugels

Singel: Wintec anatomic cair

Martingaal: Kavalkade Borsttuig Diandro

Dekjes: verschillende. Heb graag dekjes van LeMieux maar heb er sinds kort 2 van DressagePro en deze liggen echt top. Ook voeren ze het vocht geweldig goed af.

Dekens: had op mijn vorige paard alles van Bucas. Die liggen helaas op mijn huidige paard niet fijn en ben nu helemaal over op Rambo Horseware

Cap: 2x Harry’s horse Concorde. 1 met blauw en 1 met bruin.

Laarzen: ik had ooit geweldige van Ariat maar de kwaliteit is niet meer zoals toen. Toen had ik simpele van Harry’s horse maar die slijten helaas mega snel dus nu Petrie. Tot dusver tevreden over.

Kleding: ik vind de shirts en baselayers van DressagePro echt heel fijn en de pasvorm is ook goed. Ook mooie mouw lengte voor mijn lange armen. Verder heb ik ook wel dingen van HKM en nog wat andere merken.

Eeuuhhmm volgens mij is dit wel zo ongeveer mijn lijstje waar het in dit topic vooral om gaat.

Edit: nog iets toegevoegd

FabulosoHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:01

Ymijnpaardju schreef:
Welke beugels van br gebruik jij? Kom er net achter (wel logisch eignelijk) dat er meerdere zijn haha.
Welke ik al een paar x naar heb gekeken zijn deze: https://www.agradi.nl/br-stijgbeugels-l ... XEQAvD_BwE de lavarone. Die waren toen de tijds het goedkoopst. maarja als je gewoon goede veiligheidsbeugels wilt dan ben je duur uit dat is zeker. :)

Ik heb deze en zou ze niet nog een keer kopen. De grip is fijn maar de hoort de opening bij mij vaak klapperen. Ik denk achteraf gezien dat een beugel die aan de onderkant openklapt ook veiliger is, deze klapt aan de bovenkant open.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:07

Zadels: ikonic springzadel, hulsebos dressuur
Hoofdstel: schockemohle Equites beta
Beugels: sprenger bow balance
Bit: trust flexisoft, en een Pelham. Weer niet welk merk
Dekjes: lemieux,
Dekens: amigo en Rambo
Singels: Topfithorsehop
Peeskappen: Kentucky en Veredus
Laarzen: derby en deniro
Sporen: sprenger
Broeken: samhield
Shirts: lemieux en ps of Sweden
Jassen: kjelvik, samshield, lemieux, carhart
Cap: kep italia en samshield

Jup alle duur. Maar shop eigenlijk alles in de uitverkoop of via marktplaats. Behalve cap, laarzen en zadels

Ik heb een paard van 180, enorm breed maar hele smalle schoft. Dus vraag maar raak met moeilijke bouw

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:38

Ymijnpaardju schreef:

Hier ook een fan van de Cal Rei-dekjes. Heel luchtig en mooie kwaliteit. Ik zou nooit een andere gekocht hebben, ware het niet dat ik er per ongeluk achterkwam dat de Anky-dekjes het allerfijnst liggen op mijn paard.

Cal Rei-dekje:

Afbeelding

Mijn spullen:
Zadel: Deuber El Campo
Barebackpad: F.R.A. Dardo
Hoofdstel: een sidepull en een hackamore van FR Equestrian
Beugels: Edix denk ik, gedraaide ophanging en elastiek
Dekjes: 2 Anky, 2 Cal Rei en 1 Weatherbeeta
Dekens: Amigo en Bucas
Singel: Christ en een touwsingel
Peeskappen: geen idee, ze zijn van leer
Cap: Casco Champ, zit me heerlijk. Uvex zit nog beter, maar die vind ik lelijker :o .

Capriootje schreef:
Ik heb er klein stukje over gezegd maar ik vind ze echt top :j paard zweet er echt minder onder. Ik spoel ze even af na het rijden en snel weer droog en dus ook fris van zweet en haren.

Jouw beugelriemen <3 . Nou ja, het hele zadel is prachtig!

Capriootje

Re: Adviseer en help elkaar - Wat gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:25

Dankje! Zijn ook van Equipe inderdaad en ze rijden heerlijk! Vooral niet meer de gesp onder je bovenbeen is erg fijn en ze zijn heel stabiel door de breedte ook. Erg blij mee <3