Welk bit voor drammende Freiberger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 20:50

Ik heb mijn fantastische Freiberger sinds vorig jaar. Top dier! Heel braaf, rustig en heel leuk om mee te rijden.

Sinds een paar maanden rij ik in de piste dressuur met haar. Hier valt op dat galop voor haar de lastigste gang is. Geen probleem met les al heel wat stappen in de goede richting gezet.

Ik ga ook ongeveer 1 x per week op buitenrit. Ze is werkelijk bomproof. Een zaligheid om mee te rijden.

Het enige waar ik op bots is dat wanneer ik achter een ander paard rij (draf maar vooral in galop) ze heel dicht op haar voorganger loopt. Als ik haar dan inhoud doet ze dit maar geef je 1 mm dan spurt ze weer naar voor op met haar neus tegen de andere te plakken.

Het is een grote en vooral sterke fribi. Vandaag zelfs voor gehad dat mijn voorganger van galop naar draf ging. Ik heb sowieso minimaal 3 m nodig om te stoppen. Dus ik bots tegen mijn voorganger mijn paard struikelt (was op een oneffen pad) hierdoor en beiden lagen we in de maïs. (Paard en ik).

Hier wil en moet ik aan werken. Dit zal ik sowieso dressuurmatig moeten oplossen en veel oefenen op schakelen in galop. Dat gaan we met de lesgever doen.

Ik merk ook dat ze soms iets te sterk is. Ik rij nu met een dubbel gebroken bit. Ik denk dat ik hier nog wat winst kan krijgen door een ander bit.

Waar denken jullie aan? Mijn paard is echt heel braaf maar soms een beetje lomp en een tikje sterk. Ze is nog jong en moet haar lichaam nog beter leren kennen.

Ik ga de komende tijd op buitenrit ook op kop galopperen (dit doet ze goed wel wat afwachtend) maar mijn doel is wel dat achter een ander paard galopperen ook lukt.

Dus alle tips zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 03-09-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 20:57

:') titel is duidelijk fout gelopen door autocorrectie. Ik bedoel drammende Freiberger. _O-

Edit: titel aangepast

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:09

Ik denk niet dat het aan het ras ligt maar dat je wellicht je paard meer aan de zit moet zien te krijgen.
Ik sta op een freiberger stal en die zijn allemaal zeer fijn in de hand gereden op doodsimpele bitjes, ook de dekhengsten.

Echter is dubbelgebroken voor veel paarden helemaal niet fijn. Mijn eigen (niet koudbloed) merrie gaat bij een dubbelgebroken bit ook met het haar gewicht erin hangen.
Probeer misschien eens een simpele watertrens of een enkelgebroken kneveltrens.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:18

Sizzle schreef:
Ik denk niet dat het aan het ras ligt maar dat je wellicht je paard meer aan de zit moet zien te krijgen.
Ik sta op een freiberger stal en die zijn allemaal zeer fijn in de hand gereden op doodsimpele bitjes, ook de dekhengsten.

Echter is dubbelgebroken voor veel paarden helemaal niet fijn. Mijn eigen (niet koudbloed) merrie gaat bij een dubbelgebroken bit ook met het haar gewicht erin hangen.
Probeer misschien eens een simpele watertrens of een enkelgebroken kneveltrens.

In de dressuur is ze ook op 2 vingers te rijden. Loopt ze heel soepel en ontspannen. Op buitenrit is ze heel braaf alleen werkt haar innerlijke magneet te goed.

Je hebt gelijk dat ik nog veel dressuurmatig moet oplossen. Ze loopt dan in de galop ook heel open en niet op achterhand maar eerder op de voorhand wat afremmen moeilijker maakt.
Ik heb een kneveltrens liggen. Ik zal dat idd eens uitproberen.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:22

Ik rijd op ongebroken watertrens. Mijn paard vindt dat echt veel fijner dan een gebroken of dubbel gebroken bit heb ik gemerkt.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:23

Laibadji schreef:
In de dressuur is ze ook op 2 vingers te rijden. Loopt ze heel soepel en ontspannen. Op buitenrit is ze heel braaf alleen werkt haar innerlijke magneet te goed.

Je hebt gelijk dat ik nog veel dressuurmatig moet oplossen. Ze loopt dan in de galop ook heel open en niet op achterhand maar eerder op de voorhand wat afremmen moeilijker maakt.
Ik heb een kneveltrens liggen. Ik zal dat idd eens uitproberen.

Je paard loopt buiten vermoedelijk nog meer op de voorhand dan in de bak. Je schrijft het al, dan wordt remmen dus moeilijk. Dat is iets dat je rijtechnisch moet oplossen en niet door er een scherper bit in te hangen. Tot dat je dat voor elkaar hebt voorop rijden.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:24

Misschien helpt het om wat meer te springen?
En dan steeds tussen de sprongen weer even wat overgangen.
Buiten zou ik gewoon nog even niet galloperen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:27

Ik galoppeerde veel op de volte, vanuit een schoudervoor op de volte aangaloperen. Steeds hele korte stukjes. Ook als je schakelt, zodra je alleen maar denkt dat ze iets op de voorhand komt gelijk terug. Zorg dat je niet in een trek en sleur strijd terecht komt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:35

Sizzle schreef:
Misschien helpt het om wat meer te springen?
En dan steeds tussen de sprongen weer even wat overgangen.
Buiten zou ik gewoon nog even niet galloperen.

Springen heb ik nog niet met haar gedaan maar wel iets waar ik zin in heb.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:39

Ir111 schreef:
Ik galoppeerde veel op de volte, vanuit een schoudervoor op de volte aangaloperen. Steeds hele korte stukjes. Ook als je schakelt, zodra je alleen maar denkt dat ze iets op de voorhand komt gelijk terug. Zorg dat je niet in een trek en sleur strijd terecht komt.

We zijn nu tijdens de les gekomen bij correct aanspringen op de volte. Schoudervoor lukt af en toe maar is nog moeilijk. Zoals ik zei is galop voor haar een gang waar we echt nog moeten oefenen. We zijn er volop mee bezig. Ik neem je tip zeker mee!

Trek en sleurwerk probeer ik te voorkomen maar is nog niet zo makkelijk. Ze vraagt nog veel ruimte in galop en galoppeert nog op snelheid.

Zadel is volledig aangepast + osteo is ook gebeurd.

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:42

Het is inderdaad vooral rijtechnisch op te lossen, maar kijken naar een bit dat ze fijner vindt, kan altijd. Mijn eigen paard wordt erg hangerig op alle bitten met 'vaste' ringen, dus D-trens, kneveltjes en bustrens. Die wil echt een watertrens bijvoorbeeld.

Hou er wel rekening mee dat, als je een iets 'scherper' bit neemt, je paard na verloop van tijd aan dat bit zal wennen en dan weer net zo zal drammen als ze nu doet. Dus een scherper bit is geen blijvende oplossing.

Slecht remmen is soms inderdaad een symptoom van onbalans of van een paard dat te veel op de voorhand en/of uit elkaar loopt. Dat kan je oplossen met veel training en goede les. Je zou bijvoorbeeld in de bak oefeningen kunnen rijden waarbij je van stap naar draf gaat, dan van draf naar stilstand, en dan van stilstand enkele passen achteruit, van achteruit weer naar draf, weer naar stilstand etc. Voor je het in draf probeert, kan je het altijd eens in stap doen. Belangrijk is dan dat 'stop' ook echt 'stop' betekent en niet 'ik loop nog 5 passen door voor ik op de hulp reageer'. Zeker vanuit stap kan een paard echt onmiddellijk stil gaan staan. Natuurlijk zal dit in eerste instantie nog niet meteen een 'mooie' overgang zijn, maar goed, eens ze de overgang maakt op commando, kan je werken aan de kwaliteit ervan. In mijn ervaring vallen ze soms meer uit elkaar als ze vijf passen aan je bit lopen te trekken en lopen aan te modderen voor ze reageren, maar sowieso wil je dat 'stop' = 'stop' er goed in zit voor je in het bos gaat galopperen. Je wilt niet gaan trekken en sleuren, daarom kan je vanuit stap beginnen oefenen. Je kan wel beter 1x een hele duidelijke correctie geven dan 10 kleine waar toch niet op gereageerd bent, dan ben je de hele tijd aan het 'zeuren' aan de mond van je paard.

Buiten betekent 'stop' dus ook 'stop', net als in de bak. Als je paard dan drammerig wordt terwijl je tweede rijdt, kan je evengoed je paard gewoon stilzetten en zelfs enkele passen achteruit zetten als ze niet gewoon op halve ophopingen reageert. Het is belangrijk dat je reactie krijgt op je hulpen.

Verder zou ik idd niet galopperen op buitenrit als je niet zeker bent dat je haar op tijd stil krijgt; als er opeens een hond ofzo op het pad schiet, wil je ook snel kunnen stoppen lijkt me.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:49

@goldyc: bedankt voor de rijtechnische tips. Ik ga dat zeker meenemen en toepassen. Deze week ook les van een goede instructrice. Met haar ga ik het ook bespreken.
Wat jij benoemt klopt volledig.
Als ik op kop galoppeer is ze wel wat meer bij de les en zal ze vlotter stoppen. Ze is dan met haar hoofd meer bij mij.
Paard was toen ik haar kocht enkel zadelmak gemaakt maar nadien heeft ze jaren stil gestaan. Ze heeft het idd nog lastig met haar evenwicht.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:51

Laibadji schreef:
Ir111 schreef:
Ik galoppeerde veel op de volte, vanuit een schoudervoor op de volte aangaloperen. Steeds hele korte stukjes. Ook als je schakelt, zodra je alleen maar denkt dat ze iets op de voorhand komt gelijk terug. Zorg dat je niet in een trek en sleur strijd terecht komt.

We zijn nu tijdens de les gekomen bij correct aanspringen op de volte. Schoudervoor lukt af en toe maar is nog moeilijk. Zoals ik zei is galop voor haar een gang waar we echt nog moeten oefenen. We zijn er volop mee bezig. Ik neem je tip zeker mee!

Trek en sleurwerk probeer ik te voorkomen maar is nog niet zo makkelijk. Ze vraagt nog veel ruimte in galop en galoppeert nog op snelheid.

Zadel is volledig aangepast + osteo is ook gebeurd.

Mijn paard, ook Freiberger, vond het ook superlastig om het bekken te kantelen dus ik begrijp waar je tegenaan loopt hoor. :j Ik heb echt het schoudervoor goed uitgewerkt in stap en draf en toen pas vandaaruit het aangaloperen gestart. Superlastig want als ik niet oplette liep hij zo weg van de achterhand...

Maar ik denk dus wel echt dat daar je oplossing ligt en niet in een scherper bit, om nog even op je OP terug te komen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 21:58

Dank je wel voor het begrip. Ik herken ook wat je schrijft. Mijn andere Freiberger heeft het makkelijker maar is ook ander gebouwd. Deze waar ik mee rij is ook iets langer gebouwd wat het ook niet makkelijker maakt.

Ik zou voor en en willen gaan. Dressuurmatig werken aan haar galop en ook 1 x per week/ 14 dagen op buitenrit voor de afwisseling. Ik kan dan ook met de anderen afspreken dat ik op kop loop. Op zich is het een heel chill paard. Je kan een hele buitenrit met lange teugel rijden.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:11

Ik ga mee met de tip om op buitenrit ofwel niet te galopperen ofwel om voorop te rijden. Ik zie ook dat je al fijne tips hebt gekregen om je paard sterker en dus beter in balans te krijgen in galop :)

Wat bitten betreft is het zo individueel wat fijn is voor een paard. Heb een paard gehad wat niet genoeg ruimte in z'n mond had voor enkelgebroken. Ongebroken was het ook niet voor hem, hij kon niet meer slikken. En dubbelgebroken met zo'n los tussenstukje, zo'n bit met een schakeltje in het midden zeg maar, vond hij te wiebelig. Zelfde met een watertrens: hij vond de stabiliteit van een bus- of kneveltrens prettiger. Uiteindelijk werkte een mylerbitje voor hem het fijnste. Die was ook mooi licht in gewicht, van een zwaar bit (zwaar qua gewicht) werd hij alleen maar nog zwaarder op de voorhand.

Ik heb echt van alles voor 'm uitgeprobeerd. Bol tussenstukje, plat tussenstukje, kimblewick, billy allen. Lastig als je moet gaan zoeken naar wat voor jouw paard het fijnste is. Heb je stalgenoten van wie je een paar keer een bit zou kunnen lenen om te zien hoe jouw paard reageert?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 22:20

Het is niet zozeer dat ik een bit zoek dat plots alles oplost. Ben zelf ook voorstander van hoe lichter hoe beter.

Het zal veel oefenen worden en haar sterker maken op de achterhand.

Paard staat aan huis dus geen stalgenoten. Wel heb ik een kneveltrens en enkelgebroken bit liggen. Deze ga ik zeker al is uitproberen.

Wanneer ik thuis rij ondervind ik geen probleem met het bit. Ze loopt hier super op.
Ik moet het dus echt uittesten op buitenrit.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:24

Ik zou wel met een nieuw bit altijd eerst 1-2x thuis uitproberen. Het is toch een ander gevoel voor paard en ruiter :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 22:26

Ineke2 schreef:
Ik zou wel met een nieuw bit altijd eerst 1-2x thuis uitproberen. Het is toch een ander gevoel voor paard en ruiter :)

Ja dat klopt. Wat ik bedoelde is dat ik het 'echte' effect enkel kan zien op buitenrit. Maar nu ik er over nadenkt klopt dat ook niet 100%. Veel ga ik ook al in de piste voelen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:32

Leer van mijn fouten en ga niet met een nieuwe optoming of bit naar buiten voordat je het in de bak hebt getest. Ben eens in stap op hol geweest omdat ik dacht dat het wel kon. Maar had niks meer te vertellen en heb in volle stap van paard af moeten springen }:0

goldyc

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 22:39

Laibadji schreef:
@goldyc: bedankt voor de rijtechnische tips. Ik ga dat zeker meenemen en toepassen. Deze week ook les van een goede instructrice. Met haar ga ik het ook bespreken.
Wat jij benoemt klopt volledig.
Als ik op kop galoppeer is ze wel wat meer bij de les en zal ze vlotter stoppen. Ze is dan met haar hoofd meer bij mij.
Paard was toen ik haar kocht enkel zadelmak gemaakt maar nadien heeft ze jaren stil gestaan. Ze heeft het idd nog lastig met haar evenwicht.


Ik heb dezelfde oefeningen van mijn lesgever gekregen vorige week bij een paard dat stoppen moeilijk vindt omdat ze de neiging heeft op de voorhand te gaan hangen en/of aan te modderen bij de stophulp waardoor ze uit elkaar valt :D . Eens de reactie er is, kan je ook gaan werken aan de manier waarop ze wegstapt/draaft, waarop ze stilstaat, en waarop ze achteruit gaat. Idealiter wil je bv dat ze bij het achteruitbrengen haar rug en schoft omhoogbrengt en meer gewicht naar achteren verplaatst (door achter-vooruit te doen help je ze ook om minder op de voorhand te gaan hangen). Maar de eerste x zal ze dat waarschijnlijk niet meteen doen. Als ze achteruit nog niet snapt , kan je gewoon stilstaan, en haar achteruit eerst vanop de grond aanleren (dan kan je instructrice je nadien ook helpen terwijl jij erop zit, omdat ze de hulp vanop de grond kent). Als je vooruit gaat is 'stap' ook meteen 'een vlotte stap' en draf ook 'een goede draf', niet zo'n slenterstapje oid, want als ze niet actief zijn zullen ze ook eerder op de voorhand vallen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Welk bit voor drammende Freiberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 00:03

Ik heb een Shire die op buitenrit ook wel eens denkt dat hij een volbloed is, hij wil altijd met de voorste mee in galop. Heel wat bitten geprobeerd en bij ons bleek de Trust sweet iron ongebroken bustrens met medium tongboog toch het fijnste in de combinatie tussen buitenritten, dressuurmatig in de bak en een sprongetje.
Voor mijn jonge Shire merrie heb ik ook meteen dat bit aangeschaft. Het verdeelt de druk mooi in de mond, geeft ruimte voor de tong en geen piekbelasting.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 20:52

Eventjes terug een schop je geven en up date: voor diegene die enkel de titel lezen. Het bit is niet gewijzigd wel intensiever dressuurles gevolgd om mijn paard meer in galop meer zichzelf te leren dragen.

Ik rij 2x in de week dressuur met 1x les in de week. Lessen gaan goed. Stap en draf waren van bij de start al zeer goed. Galop is heel veel verbeterd. We kunnen nu ontspannen in de piste galopperen zonder druk en steeds meer gedragen door haar lijf. Wat opvalt is dat mijn paard graag ruimte in de galop heeft. Ik mag contact nemen in de mond maar ze vraagt lengte in haar hals. Ze is dan ook zeer goed te sturen en in tempo te controleren. Neusje mooi neerwaarts.

Echter vandaag terug op wandeling. Eerste galop zeer goed. Ik reed op kop. 2e galop achter mijn vriend en terug moeilijkheden. Mijn paard hangt letterlijk met haar lijf op het achterste van het paard voor haar. Wil ik controleren loopt ze door mijn hand en krijgt ze heel veel stuwing in de achterhand. Ze dramt door alles door. Niet fijn. Verdorie toch.

Derde galop terug op kop en weer een topper. Zeer goed te controleren en heel goed te sturen.

Vind het zo zuur dat achter een paard galopperen niet lukt. Naast het andere paard lopen werkt niet want de wegen zijn te smal.

Als er iemand nog tips heeft. Dressuurmatig blijf ik sowieso verder werken. Ik hoop ook eens op bredere banen te kunnen galopperen om daar is te testen wat ze doet. Altijd op kop is ook fijn maar wil mijn vriend dat ook wel is gunnen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 22:48

Laibadji schreef:
Wat opvalt is dat mijn paard graag ruimte in de galop heeft. Ik mag contact nemen in de mond maar ze vraagt lengte in haar hals. Ze is dan ook zeer goed te sturen en in tempo te controleren. Neusje mooi neerwaarts.

Fijn om te horen dat het beter gaat! Hoe beter ze op het achterbeen gaat galopperen hoe kort ze in de hals gaat worden. Van achteruit oplossen dus. Komt vanzelf.
Laibadji schreef:
2e galop achter mijn vriend en terug moeilijkheden. Mijn paard hangt letterlijk met haar lijf op het achterste van het paard voor haar. Wil ik controleren loopt ze door mijn hand en krijgt ze heel veel stuwing in de achterhand. Ze dramt door alles door. Niet fijn. Verdorie toch.

[...]

Vind het zo zuur dat achter een paard galopperen niet lukt. Naast het andere paard lopen werkt niet want de wegen zijn te smal.

Ook een kwestie van trainen. Eerst in stap achterop en daar kunnen schakelen, dan in draf en uit eindelijk in galop. Neem de tijd.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:49

Laibadji schreef:
Eventjes terug een schop je geven en up date: voor diegene die enkel de titel lezen. Het bit is niet gewijzigd wel intensiever dressuurles gevolgd om mijn paard meer in galop meer zichzelf te leren dragen.

Ik rij 2x in de week dressuur met 1x les in de week. Lessen gaan goed. Stap en draf waren van bij de start al zeer goed. Galop is heel veel verbeterd. We kunnen nu ontspannen in de piste galopperen zonder druk en steeds meer gedragen door haar lijf. Wat opvalt is dat mijn paard graag ruimte in de galop heeft. Ik mag contact nemen in de mond maar ze vraagt lengte in haar hals. Ze is dan ook zeer goed te sturen en in tempo te controleren. Neusje mooi neerwaarts.

Echter vandaag terug op wandeling. Eerste galop zeer goed. Ik reed op kop. 2e galop achter mijn vriend en terug moeilijkheden. Mijn paard hangt letterlijk met haar lijf op het achterste van het paard voor haar. Wil ik controleren loopt ze door mijn hand en krijgt ze heel veel stuwing in de achterhand. Ze dramt door alles door. Niet fijn. Verdorie toch.

Derde galop terug op kop en weer een topper. Zeer goed te controleren en heel goed te sturen.

Vind het zo zuur dat achter een paard galopperen niet lukt. Naast het andere paard lopen werkt niet want de wegen zijn te smal.

Als er iemand nog tips heeft. Dressuurmatig blijf ik sowieso verder werken. Ik hoop ook eens op bredere banen te kunnen galopperen om daar is te testen wat ze doet. Altijd op kop is ook fijn maar wil mijn vriend dat ook wel is gunnen.


Jouw paard is je voor, de kunst is om ze al terug te zetten voordat ze vaart maken/ gaan stuwen. En de one rein stop te leren zodat ze niet door je hand kan drammen. Ook ophouding maken op de holle kant, eventueel stelling vragen/ schoudervoor zetten en gelijk weer los laten met je hand kan helpen. Mits de timing goed is. Dus eigenlijk als jullie gaan galloperen en je bent achter dan spring jij als eerst aan, daarna het paard voor je en voordat ze wil gaan versnellen zet je haar alweer terug in draf.