Hoe Mattes singel drogen tussen rij dagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Hoe Mattes singel drogen tussen rij dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 12:46

Zoals de titel al zegt, hoe drogen jullie de mattes singel tussen jullie rij beurten door. Vandaag was de singel nog nat van afgelopen woensdag, nu weer met rijden nog natter geworden.

Pallatin

Re: Hoe Mattes singel drogen tussen rij dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:40

Wat vervelend dat je singel nog zo nat is? Wanneer heb je m voor het laatst gewassen? Ik rij meerdere dagen achter elkaar maar heb nog nooit gehad dat de singel niet droog was de dag erna. Ik zadel m’n paard af direct na het rijden en hang als t kan m’n singel met de wolkant naar boven even in het zonnetje of in de wind op. Als ik m’n zadel in de kast hang gaat de singel los erop, wel weer met de wolkant omhoog. Ik was m wel vaak, misschien scheelt dat? Zodra de wol niet meer zacht is en een beetje gaat klonten gaat ie in de was

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 14:16

Pallatin schreef:
Wat vervelend dat je singel nog zo nat is? Wanneer heb je m voor het laatst gewassen? Ik rij meerdere dagen achter elkaar maar heb nog nooit gehad dat de singel niet droog was de dag erna. Ik zadel m’n paard af direct na het rijden en hang als t kan m’n singel met de wolkant naar boven even in het zonnetje of in de wind op. Als ik m’n zadel in de kast hang gaat de singel los erop, wel weer met de wolkant omhoog. Ik was m wel vaak, misschien scheelt dat? Zodra de wol niet meer zacht is en een beetje gaat klonten gaat ie in de was

2 of 3 week terug gewassen, gaat morgen na de cross training weer de was in (dus na de waterbak :D ) ik haal hem ook altijd direct van het zadel los, en hangt hem vrij (rondom) op. Eergisteren (wo) dressuur gereden en toen had ze flink gezweten, maandag buitenrit die eindigde in de spartelvijver. Toen heb ik de hoes er zelfs af gehaald en los opgehangen. Na 2 dagen nog niet zuiver droog, maar toen hij was ook wel heel erg nat :j

Nu met het natte seizoen op komst dat ik veel buitenritten met drek en waterplassen rij, vraag ik me dus ook serieus af of dit dan wel de geschikte singel is voor ons. :(

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:39

mijn mattes singel droogt altijd heel snel, half uurtje buiten hangen en hij is droog, maar eerlijk is eerlijk, mijn paard is ook geen zweter.
Merk wel dat hij na het wassen een tijdje minder goed droogt, zelfs als ik met mattes eigen wolwasmiddel was.
Wat vervelend dat ie zo moeilijk droogt. Heb je Mattes zelf al eens benaderd met deze vraag? Wie weet hebben zij gedegen tips.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 14:51

Laurora schreef:
mijn mattes singel droogt altijd heel snel, half uurtje buiten hangen en hij is droog, maar eerlijk is eerlijk, mijn paard is ook geen zweter.
Merk wel dat hij na het wassen een tijdje minder goed droogt, zelfs als ik met mattes eigen wolwasmiddel was.
Wat vervelend dat ie zo moeilijk droogt. Heb je Mattes zelf al eens benaderd met deze vraag? Wie weet hebben zij gedegen tips.

Nee nog niet, dacht plaats het hier eerst eens _/-\o_

Hang je dan hele singel op of alleen de hoes?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:06

Ik hang mijn singel na het rijden altijd buiten mijn kast. Heb het idee dat hij dan beter droogt dan in de kast.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:12

Als ie echt nat is haal ik de hoes er af en hang die (niet vol in de zon) buiten.
Als ie alleen vochtig is hang ik m met singel en al buiten.
(en als het regent ofzo binnen in de zadelkamer, dan haal ik de hoes er sowieso af)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:35

Ik ben toevallig vandaag met m’n paard weer ns bij de doorwaadbare geweest maar ben er niet helemaal in geweest. Hij is nogal enthousiast in t water dus de modder zat tot op z’n flanken maar afgezien van het gewone zweet op de singel was ie met een kwartiertje droog. Ik heb er nu wel twee dus kan nog afwisselen. Is het geen optie om er een hoes bij te kopen? Of om m thuis ff in de droger te gooien?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 19:46

Pallatin schreef:
Ik ben toevallig vandaag met m’n paard weer ns bij de doorwaadbare geweest maar ben er niet helemaal in geweest. Hij is nogal enthousiast in t water dus de modder zat tot op z’n flanken maar afgezien van het gewone zweet op de singel was ie met een kwartiertje droog. Ik heb er nu wel twee dus kan nog afwisselen. Is het geen optie om er een hoes bij te kopen? Of om m thuis ff in de droger te gooien?

Aan een tweede zat ik idd ook al te denken.

Droger is ook nog een optie, alleen met wassen en daarna op lage temperatuur drogen zit er sensor in die al heel snel aangeeft dat hij droog is en dan stopt de droger. Heb wel een tijd functie maar dat durfde ik niet aan omdat ik niet weet welke temperatuur hij dan droogt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik m na het wassen gewoon op kastdroog zet en dan even de wolfinish functie. Dan is de wolkant super fluffy maar het leer nog vochtig. Ik kan de temperatuur helemaal niet instellen volgens mij :+
De tweede singel die ik nu heb komt van marktplaats en is heel prima maar blijkbaar van een ouder type en ik vind de nieuwe versie toch fijner; daar zit de wol meer over de rand en bij die oudere versie voel ik meer een richeltje lijkt t

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 20:41

Pallatin schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik m na het wassen gewoon op kastdroog zet en dan even de wolfinish functie. Dan is de wolkant super fluffy maar het leer nog vochtig. Ik kan de temperatuur helemaal niet instellen volgens mij :+
De tweede singel die ik nu heb komt van marktplaats en is heel prima maar blijkbaar van een ouder type en ik vind de nieuwe versie toch fijner; daar zit de wol meer over de rand en bij die oudere versie voel ik meer een richeltje lijkt t

Ik ga me er morgen even in verdiepen als ik hem toch gewassen heb en in de droger doe :j

Goed te weten dat de enige u mooier/ beter is dan de oude. Dan moet ik daar even goed opletten.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:18

Ik heb merrie die behoorlijk zweet. Na rijden hang ik hem op (binnensingel met wollen hoes eromheen) en droog ik m af/fluf ik met droge schone handdoek op tot haartjes weer omhoog staan. Dan is hij in kast volgende dag droog.

Voor rijden borstel ik m dan even op.

Wassen met het speciale middel en daarna in droger. Volgens mij is dat vooral om wol weer op te fluffen. Hangt daarna nog een dag te drogen.
Ik borstel m dan ook nog met pinnetjes-borstel.

Heb 2 hoezen overigens.

In de winter hang ik in mijn kast ook nog een grote zak silicium korrels (Van die droogkorrels) kun je via internet per kg bestellen)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:33

Ik heb twee hoezen, want anders is het idd niet altijd droog.

Of door zweet, of door modder niet.

Paard zweet al als die zijn tuig ziet zo ongeveer en ik rijd ook vaak meerdere uren achter elkaar in het bos.
Dan is die gewoon doornat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:00

Als je singel echt drijf nat is van water kun je het water het best er even goed uitknijpen. Dat scheelt echt enorm.

Heb verder nooit echt problemen met mijn wollen singel gehad qua drogen. Zelfs mijn nepbontje droogt aardig snel. Uitknijpen, over de stalwand hangen en de dag erna is het wel droog. Zeker met deze temperaturen. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:38

Ik heb er 2 en wissel ze af, ik hang ze na het rijden goed uit, meestal zijn ze dan de dag erna wel weer droog.
Je zou een extra bontje erbij kunnen bestellen, dan kun je ze wisselen als ‘ie niet op tijd droog is.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 20:02

Voor nu eerst weert mooi schoon en droog.

Ik za komende tijd even goed kijken hoe ik hem ophang te drogen en eventueel uitknijpen zoals geadviseerd werd. Voor extra hoes wil ik eerst even afwachten of mijn haflingertje komende winter ook nog wat strakker in de buik wordt en of deze dan niet net maatje te groot wordt, want dan ga ik eerst er nog maatje kleiner erbij bestellen ipv extra hoes.

Bedankt volop de advies en, hij zou duidelijk gewoon tussendoor moeten kunnen drogen _/-\o_

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:19

Mag ik jullie nog iets vragen, Ik heb zelf de Br bont singel. Maar welk wolwasmiddel gebruiken jullie? Ik merk toch dat de wol kapot gaat na een paar keer wassen. Dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen dat wassen maar op gegeven moment is het gewoon te plakkerig geworden en moet dat toch echt wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:31

Ik gebruik het wasmiddel van Mattes voor al mijn bonten spullen, ook die niet van Mattes zijn maar bv van Christ of Nuumed.
En daarmee blijft het bont echt supermooi.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:42

Er word vanuit de producenten juist aangeraden om regelmatig te wassen. Met het uitstellen van het wassen beschadigd de singel van het zweet en laat de wol juist sneller los. Ik heb een wolwasmiddel van Christ en daar was ik al mijn wollen spullen mee. Werkt prima!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 09:50

Rizette schreef:
Mag ik jullie nog iets vragen, Ik heb zelf de Br bont singel. Maar welk wolwasmiddel gebruiken jullie? Ik merk toch dat de wol kapot gaat na een paar keer wassen. Dat probeer ik zo lang mogelijk uit te stellen dat wassen maar op gegeven moment is het gewoon te plakkerig geworden en moet dat toch echt wel.

Ik was ook met Melp en beetje afhankelijk hoe vies de hoes is eens per 2 weken. Ik zou dit weekend wassen, maar komende zondag cross training met een waterbak, dus ik was hem na de training. Volledig programma op 30 graden en zelf 4/5 liter water toevoegen. Daarna een half uur in de droger en hij is weer als nieuw. En 8 oktober rij ik een strand rit, dus bij thuis komst gaat hij dan weer de wasmachine in.