Gespje midden van teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Gespje midden van teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 19:39

Sommige Engelse/gesloten teugels hebben in het midden een gespje, anderen zijn op dat punt genaaid.

Nou is gewoon dichtnaaien minder werk dan een gespje plaatsen. Ik had het hier met een vriendin over en we hadden eigenlijk beide geen idee waarom dat gespje er soms zit. Hebben jullie enig idee, en gebruiken jullie het gespje graag of kan hij je gestolen worden?

Polarize

Re: Gespje midden van teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:42

Goh ik heb er nooit zo enorm bij nagedacht, lijkt mij wel dat de teugels makkelijker breken als er een gespje in zit dan wanneer ze aan één stuk doorlopen, is natuurlijk een stuk veiliger mocht het paard in de teugels staan

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:45

De simpelste reden die ik kan bedenken is voor het gebruik van een martingaal

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:45

Als je met een martingaal rijdt, en dus ook martingaalstopjes op je teugels hebt, dan is er maar 1 manier om je teugels door de martingaal te leiden. Door de gesp los te maken :D
En daar is die gesp dus voor bedoeld.

En daarom zie je 'm dus vaker bij springteugels en all purpose trensteugels, en zal je een (dunne) stangteugel nooit met een gesp aantreffen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 19:48

Ha, dank jullie! Dat klinkt hartstikke logisch :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:50

Ik heb volgens mij altijd teugels gekocht met gespje. Ik had wel een borstriem, maar daar haalde ik de martingaal altijd af.

Zouden er mensen zijn die de gesp gebruiken om de teugels ergens rond vast te gespen? Op buitenrit ofzo? Doen mensen dat? :')

Oh - mijn vorige paard heeft zich eens losgetrokken (van mij) met zijn hoofdstel om in de piste. Hij heeft toen de teugels over zijn hoofd heen gewerkt en is daar in galop ingetrapt. Ik was toen eigenlijk heel blij met dat gespje, dat flut-ding brak gelukkig meteen :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:52

Ik denk dat ik de teugels idd wel eens aan het borsttuigringetje heb vastgemaakt tijdens een pauze met rijden. Halster over het hoofdstel heen, en de teugels op deze manier veiliggesteld.
En mensen die hun paard opgezadeld en met hoofdstel in in de trailer meenemen op wedstrijd (of buitenrit) doen dat ook, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:11

Mariett schreef:
Sommige Engelse/gesloten teugels hebben in het midden een gespje, anderen zijn op dat punt genaaid.

Nou is gewoon dichtnaaien minder werk dan een gespje plaatsen. Ik had het hier met een vriendin over en we hadden eigenlijk beide geen idee waarom dat gespje er soms zit. Hebben jullie enig idee, en gebruiken jullie het gespje graag of kan hij je gestolen worden?

Teugels zonder gespje zijn teugels die op de stang worden aangebracht. De stangteugel.
Zodat de ruiter het verschil weet, en minder gewicht in de mond van het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:16

Bij een stang- en trenshoofdstel heeft ook de trensteugel geen gesp. De stangteugel is dunner/smaller, daar zie en voel je het aan.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:19

Ik zit met heel veel interesse mee te lezen.

Iemand nog enig idee waarom leidsels dan eigenlijk ook vaak met gesp zijn :⁠,⁠-⁠)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:24

Om je pinkriempje aan te maken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:26

Omdat je die door de ogen op het borststuk en door de ogen op het schoftje moet voeren. Met 8 meter leidsel is dat een stuk handiger om dat dmv een gesp te doen dan het hele stuk erdoorheen te doen. Plus dat je je paard tijdens dat proces dan aan 1 kant van een (scherp) menbit vast hebt.
Pinkriempje kan natuurlijk ook gewoon aan een ring, dat hoeft niet per se aan een gesp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:34

Ibbel schreef:
Bij een stang- en trenshoofdstel heeft ook de trensteugel geen gesp. De stangteugel is dunner/smaller, daar zie en voel je het aan.

De hoofdstellen die nu verkocht worden, wellicht.
De originele zadelmakerijen maken dit soort hoofdstellen nog steeds volgens deze oude regel.
Ik heb hem niet bedacht, ik weet het alleen maar :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:37

Ik vraag me dan altijd af: is de verklaring later bedacht voor iets waar helemaal geen rationele voor is?
Je hebt tijdens het rijden toch die gesp totaal niet in de gaten? Die hangt ergens halverwege de schouder van je paard. Hoezo kan je dan de trensteugel herkennen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:40

Ibbel schreef:
Ik vraag me dan altijd af: is de verklaring later bedacht voor iets waar helemaal geen rationele voor is?
Je hebt tijdens het rijden toch die gesp totaal niet in de gaten? Die hangt ergens halverwege de schouder van je paard. Hoezo kan je dan de trensteugel herkennen?

Ja die snap ik ook niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:42

Volgens mij was het idd voor de veiligheid.

Bij een val -waarbij het paard in de teugel gaat staan- knapt/scheurt het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:19

Ik heb ook wel meerdere keren meegemaakt dat een paard in de teugels trapte en dan was het handig dat dat gespje los kon :)