Kwaliteit leer beoordelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Kwaliteit leer beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 10:43

Waar kun je opletten als je de kwaliteit van leer wil beoordelen?

In dit geval gaat het om een hoofdstel. De keuze gaat nu tussen Imperial riding en kieffer. De laatste is bijna €100 duurder dan de IR en eigenlijk vind ik die mooier maar ben altijd erg tevreden geweest over kieffer. Is die kwalitatief ook beter? Prijs zegt natuurlijk niet alles.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:58

Mijn gevoel zegt dat de Kieffer beter is dan de IR.
Maar goed heb ze niet in de hand gehad.
Als je ze ziet dan zie je het meestal meteen. Het voelt anders, en het leer ziet er gewoon meteen sjieker uit.
Aan zo'n uitleg heb je ook niks :P

Maar hoe goed jij het bijhoud zegt het meeste.
Ik heb hier nu 4 jaar een goedkope HH en hij is nog steeds soepel.
Hij was zacht onderlegd en dat is hij nog steeds en het leer is nog netjes.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 12:33

Haha ja dat dus; gevoelsmatig heb ik dat ook maar of kieffer echt beter leer gebruikt, geen idee. Ik heb goedkopere spullen die honderd jaar mee gaan en duurdere dingen die zo kapot waren en andersom...

Ik kan ook nergens terug vinden waar de hoofdstellen gemaakt worden bijv.

Ik ben altijd zuinig op m'n spullen met schoonmaken enzo :j

Hanneke137

Re: Kwaliteit leer beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:53

De kwaliteit van het leer hangt vooral af van welk stuk leer ze het hoofdstel gemaakt hebben. Dat is niet te achterhalen.
Beide merken zijn prima merken en kwalitatief goed. Kieffer heeft vaak een net wat mooiere afwerking.
Voor als je het interessant vind, mijn vader heeft een blog geschreven over de verschillende stukken leer en kwaliteit: https://dezadelmakervertelt.wordpress.c ... 3/de-huid/

Ook hebben ze een stuk geschreven over inderdaad het verschil van merken en kwaliteit: https://dezadelmakervertelt.wordpress.c ... -goedkoop/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:20

Oldskool voelen in de winkel :o

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:33

Robin_S schreef:

dit dus

Kieffer valt bij mij af omdat ze bijna geen hoofdstellen met blinde sluitingen hebben. Maar dat ben ik, ik hou van strak en simpel.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:03

Hanneke137 schreef:
De kwaliteit van het leer hangt vooral af van welk stuk leer ze het hoofdstel gemaakt hebben. Dat is niet te achterhalen.
Beide merken zijn prima merken en kwalitatief goed. Kieffer heeft vaak een net wat mooiere afwerking.
Voor als je het interessant vind, mijn vader heeft een blog geschreven over de verschillende stukken leer en kwaliteit: https://dezadelmakervertelt.wordpress.c ... 3/de-huid/

Ook hebben ze een stuk geschreven over inderdaad het verschil van merken en kwaliteit: https://dezadelmakervertelt.wordpress.c ... -goedkoop/

Bedankt voor je berichtje @hanneke! Leuke en interessante artikelen ook! Dan ga ik denk ik toch de IR een kans geven

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 19:05

@ Robin en Inge, helaas is deze alleen te bestellen anders had ik dat zeker gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:50

Robin_S schreef:

Maar dan moet je wel weten wat je moet voelen...

Je ziet het vaak ook aan de afwerking van de stiksels, als het mooi gelijkmatig gestikt is, heeft er een zadelmaker(maakster) zijn of haar best op gedaan. Dat soort vaklui werken graag met goed leer, ook omdat het prettiger werkt.

IR heeft absoluut geen slechte kwaliteit qua hoofdstellen, in de wat hogere prijsklasse.
Kieffer heeft ook hoofdstellen die ontzettend slechte kwaliteit zijn.

Hoe het ook zij, een gigantisch goedkoop hoofdstel TLC regelmatig geven, gaat ook jaren mee.
Het luistert op dat punt niet zo nauw als zadels.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:55

In ieder geval goed om het leer te buigen en door je handen te laten bewegen, dan zie je in ieder geval al vaak of er makkelijk scheurtjes of barstjes ontstaan en of het van gelijkmatige dikte en consistentie is. Droog leer is wel soepel te maken maar de basis moet wel goed zijn. Dus ja, old skool voelen inderdaad, maar dan thuis na ontvangst :j

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:08

Een bakstuk en dus het bit hangt vaak aan 1 pinnetje van een gespje. Dat merk je pas als dat kleine pinnetje breekt tijdens het rijden.
Heb ik meegemaakt ;) .In galop jaren geleden gelukkig stopte het paard op mijn stem.
Dus de gesp is misschien nog belangrijker dan het leer.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 07:38

Nielojram schreef:
Maar dan moet je wel weten wat je moet voelen...

Je ziet het vaak ook aan de afwerking van de stiksels, als het mooi gelijkmatig gestikt is, heeft er een zadelmaker(maakster) zijn of haar best op gedaan. Dat soort vaklui werken graag met goed leer, ook omdat het prettiger werkt.

IR heeft absoluut geen slechte kwaliteit qua hoofdstellen, in de wat hogere prijsklasse.
Kieffer heeft ook hoofdstellen die ontzettend slechte kwaliteit zijn.

Hoe het ook zij, een gigantisch goedkoop hoofdstel TLC regelmatig geven, gaat ook jaren mee.
Het luistert op dat punt niet zo nauw als zadels.

Toch ook positief over IR, en goed verzorgen dat scheelt een hoop!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:46

Ik zou kopen wat je het mooiste vind.
Krijg je het thuis en het valt heel erg tegen kan het nog terug.

Maar die hh had ik ook gekocht omdat ik die echt mooi vond. En ben er nog steeds blij mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:04

Het is soms zo verschillend qua merken . Heb diverse goede A merken hangen dy,on , passier , stubben
Waarvan de dy,on hoofdstellen echt schelen in soepelheid.
We hebben ook een van Harry Horse was echt nog geen €75 nieuw en dat leer blijft soepel en mooi .
Zelfs nu t al jaren als deco op de kamer van dochter hangt , t was het hoofdstel van haar pony die we moesten laten inslapen .

Het is een kwestie van IRL voelen en kijken wat fijn leer is .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:14

Als je de goedkoopste ook nog het mooiste vindt, dan zou ik die zeker kopen.
Does it spark joy, zou mevrouw Kondo vragen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 09:24

Ja ik ga 'm inderdaad bestellen, retour kan altijd. Al vind ik naar de winkel gaan, een rondje doen en dan Het Hoofdstel vinden die aan je wensen voldoet, afrekenen en dan met je aankoop naar huis een stuk leuker! ;)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:12

lletam schreef:
Ja ik ga 'm inderdaad bestellen, retour kan altijd. Al vind ik naar de winkel gaan, een rondje doen en dan Het Hoofdstel vinden die aan je wensen voldoet, afrekenen en dan met je aankoop naar huis een stuk leuker! ;)

Echt hé. Het is dat het aanbod online zoveel groter is, maar het is de saaiste soort van winkelen die er is. En een gok hoe het spul er in het echt uitziet en voelt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:17

Ja heerlijk in zo'n grote paardensportzaak binnen lopen.
Liefst een die je nog niet kent met eens andere merken.
Zoals een eerste keer Kramer.

Maar EJ is te ver weg om zo even te gaan snuffen.
Emmers zit hier wel op 25 km, maar die heeft voor mij meestal te dure merken.
Brabants Ruiterhuis kom ik graag als ze weer een sale hebben.

Dus toch vaak maar Agradi

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 13:50

Haha precies dat :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:04

Let behalve op de kwaliteit van het leer ook op de kwaliteit van de verf. Aannemende dat je geen naturel leer of rawhide hoofdstel bedoelt :P Het is zo zonde als het lelijk wordt of bladdert. Als je het leer buigt of vouwt en er komen rimpels in de bovenste laag is dat voor mij een reden om een hoofdstel of halster terug te sturen. Zo van die hoofdstellen waarbij het net lijkt alsof er een laag zwart op geplakt zit, weet je wel. Als het zo is afgedicht kun je ook invetten wat je wil maar dan dringt het vet nauwelijks door die verflaag heen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:16

Ik kijk naar de achterkant van de riemen, en dan vooral de bakstukken. Vaak hebben goedkopere hoofdstellen een achterkant die er wat ruw en kartonnig uit ziet.

Ik heb al zeker 15 jaar een heel fijn hoofdstel van IR. Dat is weliswaar mijn wedstrijdhoofdstel, maar aangezien ik de laatste 10 jaar ook weinig wedstrijden heb gereden is het ook niet regelmatig onderhouden. Dat hoofdstel blijft mooi en soepel.
Het enige Kieffer-hoofdstel wat ik heb gehad was na 15 minuten al stuk :x .

En als je dan toch het geld voor een Kieffer wil uitgeven, dan zou ik liever een Passier hebben. De goedkopere Passiers zitten in dezelfde prijsklasse en Passier is gewoon top.