Welk merk hoofdstel is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoedeloe

Welk merk hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 18:40

Ik heb een rondgenaaid hoofdstel gekocht. Helaas wist de verkoper het merk niet meer, er zit wel een logo op het kopstuk.

Iemand enig idee welk merk dit is?
Afbeelding

Avalanche

Re: Welk merk hoofdstel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:44

Heb je ook een foto van het hele hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:50

Waar hoop je op?

Gezien je foto is het redelijk goedkoop leer, en er is weinig zorg besteed aan de afwerking, zie hoe het passantje over het merkje is gedaan, en de lelijke manier van naaien aan het begin van het frontdeel. Ik zie ook aan de riem van de neusriem dat daar de stiksels niet recht zijn, en (wellicht) met een hamer bewerkt om ze in het leer te laten zakken.

Ik gok dat het een vaag merk is, Indiase kwaliteit. ( zadelmarkt is hier een een term wat vaak gebruikt wordt, zijn topic genoeg over te vinden)

Een merkje hoeft niet altijd te betekenen dat het goede kwaliteit is.

Maar, niet getreurd, je bent er blij mee, onderhoud het op de juiste manier, en je zal er lang lol van hebben.
Ervan uitgaand dat het past ( wil nog wel eens een dingetje zijn bij rondgestikte hoofdstellen, dan zitten er vaak riemen tegen het oog, of scherpe randjes om dat leer rond kunnen stikken echt wel een ambacht is.)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:13

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:26

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:28

Melisding schreef:
Volgens mij is het wel het oude logo.
Nog een link van een andere site:
https://www.ruiterkoopjes.be/506-sd-des ... fAQAvD_BwE

Super bedankt! Ik heb even gegoogeld op SD Design en dit is de Crown lijn. Vandaar een ander logotje dan de standaard lijn van SD. Ik vermoed dat dit de "budget" line is. Helemaal prima voor ons
Wil het inderdaad eerst uitproberen of paardlief überhaupt rondgenaaid fijn vind zitten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:29

Nielojram schreef:
Melisding schreef:

Och arm...
Wat een rotzooi wordt er verkocht...
Spiegeltjes en kraaltjes all-over again..

Ik hoop echt voor de TS dat het past.

Waarom gelijk zo negatief? Is toch alleen maar een vraag?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:48

Nielojram schreef:
Melisding schreef:

Och arm...
Wat een rotzooi wordt er verkocht...
Spiegeltjes en kraaltjes all-over again..

Ik hoop echt voor de TS dat het past.

Zeg, ik vind die bling frontriemen best leuk :)) ik heb idioot dure hoofdstellen (ok een ervan is al 20 jaar oud en nog steeds als nieuw) maar goedkope frontriemen want bling *D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:00

Nou, ik heb ook een SD Design hoofdstel en dat is zeker geen goedkope rommel zoals hier gesuggereerd wordt. Zo'n fijn en zacht hoofdstel heb ik nog niet eerder gehad. Daar kan je nog veel plezier van hebben, TS! :j

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 07:55

Bedankt voor jullie reacties. Heel fijn om te lezen dat het geen "zadelmarkt" kwaliteit/merk is.

Het hoofdstel is naar mij onderweg, ga het van het weekend passen. Kan dan ook een foto maken van het geheel. Hoop inderdaad dat het past!

Tja over smaak valt niet te twisten, je vind het mooi of niet. Belangrijkste is dat het paard het prettig vind zitten En degene die erop zit het mooi vindt.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:45

Ik heb inmiddels het hoofdstel. Het is gemaakt van super zacht leer zoals Texas02 ook al aangaf. Helaas ontbreekt de kaakbeschermer, heb nu mijn oude kaakbeschermer eraan gedaan. Het is natuurlijk wel een gebruikt hoofdstel maar ben erg tevreden hoe het eruit ziet.

Het hoofdstel past naar mijn idee precies. Houd niet veel over. Mijn paard heeft een vrij brede kaak, de bakstukken blijven nog onder de jukbeenderen.

Over een paar weken komt de bit & bridle fitter en laat haar ook nog even checken. Hij loopt er in elk geval heel veel fijner mee dan met zijn oude anatomisch hoofdstel (die erg mooi zit).

Hier het hoofdstel op het paard:
Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:04

Mooi hoofdstel! Je sperriem lijkt alleen echt mega strak te zitten..
En de passantjes precies op de lip.
Paar gaten losser en beetje draaien, dan is die prima.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 22:20

Bedankt voor je reactie San4nie.

Ben het volledig met je eens, ik moet indd de sperriem wat draaien, oogt niet mooi zo. Wat ik erg fijn vind aan de sperriem is dat de passanten vast zitten. Daardoor kan er geen velletje tussen komen. Alleen als het riempje wat langer is krijg je een flapje

Ik snap dat je dat zegt, ik zou dat ook denken als ik de foto zie. Alleen zit de sperriem vrij los, konden nu op het neusbeen ruim 3 vingers tussen. Had 'm een gaatje losser maar dan zit het erg los te wiebelen bij de kin. Zal er een gaatje tussen maken, wellicht is dat de oplossing.

De neusriem heb ik ook niet strak zitten. Hier kunnen ook makkelijk 3 vingers tussen. Maar vind ook dat wat strak ogen. Het lijkt wel hoe losser ik het doe hoe meer de neusriem naar beneden "trekt/ligt" boven op de neus. De neusriem is ook vrij zacht en dik, wellicht dat het daaraan ligt?

Als iemand daar een tip voor heeft hoor ik het graag. Ik ben niet van het dichtsnoeren, paard moet makkelijk kunnen kauwen/mond bewegen, slikken en ademhalen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:45

Je kunt de sperriem gewoon weglaten, dan heb je ook niet het probleem dat die de neusriem naar beneden trekt.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:34

Ja, ik rijd ook zonder sperriem. Gaat prima, de meeste paarden lopen veel fijner zonder :j Fijn dat je hoofdstel zo goed bevalt, SD Design is echt top!