Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rangdatan schreef:Dag iedereen!
Ik heb enkele maanden een jong paard aangekocht. Tegen de winter zal hij klaar zijn om zadelmak te maken. Daarom vroeg ik mij af welk bit je het beste aankoopt voor de gewenning hieraan. Ik zag in verschillende winkels die bitjes met een smaakje (bv. Appelsmaak) voor jonge paarden verkopen. Maar op de stal gebruiken ze voor vele jonge paarden een dubbel of enkel gebroken bitje. Wat raden jullie mij aan?
Ik hoor het graag van jullie!
Greeeetsssss
Rangdatan schreef:Dag iedereen!
Ik heb enkele maanden een jong paard aangekocht. Tegen de winter zal hij klaar zijn om zadelmak te maken. Daarom vroeg ik mij af welk bit je het beste aankoopt voor de gewenning hieraan. Ik zag in verschillende winkels die bitjes met een smaakje (bv. Appelsmaak) voor jonge paarden verkopen. Maar op de stal gebruiken ze voor vele jonge paarden een dubbel of enkel gebroken bitje. Wat raden jullie mij aan?
Ik hoor het graag van jullie!
Greeeetsssss
8nnemiek schreef:Persoonlijk zou ik altijd beginnen met een dubbelgebroken trens of een billy allen bit. De eerste vormt zich wat beter, minder stijf, maar ligt wat minder rustig in de mond dan de billy allen. Die laatste ligt ook fijner in de mondhoeken. Maar het zijn allebei vriendelijke bitten die niet snel ergens knijpen en waarbij de hulpen duidelijk doorkomen. Voordeel van de billy allen bitten is dat ze niet kunnen knijpen, je kan ze niet dubbel vouwen, maar de bitringen kunnen wel onafhankelijk van elkaar bewegen wat een ongebroken trens bijvoorbeeld niet kan.
Koper schreef:Maar niet alle paarden lopen er prettig op. Het beste advies is al gegeven: probeer wat modellen uit en laat je paard beoordelen welk bit het beste is.