Welk bit gebruik ik het beste voor het opleren van een jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rangdatan

Welk bit gebruik ik het beste voor het opleren van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 01:03

Dag iedereen!

Ik heb enkele maanden een jong paard aangekocht. Tegen de winter zal hij klaar zijn om zadelmak te maken. Daarom vroeg ik mij af welk bit je het beste aankoopt voor de gewenning hieraan. Ik zag in verschillende winkels die bitjes met een smaakje (bv. Appelsmaak) voor jonge paarden verkopen. Maar op de stal gebruiken ze voor vele jonge paarden een dubbel of enkel gebroken bitje. Wat raden jullie mij aan?

Ik hoor het graag van jullie!
Greeeetsssss

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 06:53

Rangdatan schreef:
Dag iedereen!

Ik heb enkele maanden een jong paard aangekocht. Tegen de winter zal hij klaar zijn om zadelmak te maken. Daarom vroeg ik mij af welk bit je het beste aankoopt voor de gewenning hieraan. Ik zag in verschillende winkels die bitjes met een smaakje (bv. Appelsmaak) voor jonge paarden verkopen. Maar op de stal gebruiken ze voor vele jonge paarden een dubbel of enkel gebroken bitje. Wat raden jullie mij aan?

Greeeetsssss

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.
Het is van belang om te kijken waar het paard het beste op reageerd.
Als t kan is het fijn om wat verschillende bitten te kunnen lenen om te testen.
Het bit moet niet te dik zijn, een dik bit is niet perse vriendelijker, en bij de vorm van de mond van je paard passen.
Sommige paarden doen het goed op een ongebroken trens, want het ligt stil in de mond doordat het geen bewegende delen heeft.
En dan kan je kijken of je paard voorkeur geeft voor een tongboog of niet.
Anderen houden het simpel met een enkelgebroken kneveltrens, of de dubbelgebroken variant.

Oftewel, gewoon wat dingen proberen, er is niet 1 juist antwoord voor alle paarden. Je kan ook een bitfitter laten komen als je onzeker bent voor het bepalen van de mondvorm van je paard. Zij hebben veel verschillende bitten bij en dan kan je passen en meten.

8nnemiek

Re: Welk bit gebruik ik het beste voor het opleren van een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 07:18

Persoonlijk zou ik altijd beginnen met een dubbelgebroken trens of een billy allen bit. De eerste vormt zich wat beter, minder stijf, maar ligt wat minder rustig in de mond dan de billy allen. Die laatste ligt ook fijner in de mondhoeken. Maar het zijn allebei vriendelijke bitten die niet snel ergens knijpen en waarbij de hulpen duidelijk doorkomen. Voordeel van de billy allen bitten is dat ze niet kunnen knijpen, je kan ze niet dubbel vouwen, maar de bitringen kunnen wel onafhankelijk van elkaar bewegen wat een ongebroken trens bijvoorbeeld niet kan.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:27

Ik vind zelf een kneveltrens heel fijn voor het beleren. Ligt lekker stabiel in de mond en is duidelijk met het aanleren van sturen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:37

Rangdatan schreef:
Dag iedereen!

Greeeetsssss

Dit kun je het beste vragen aan degene die jullie begeleidt of veel ervaring heeft (op stal) met het zadelmak maken. Aangezien die het beste kan zien hoeveel ruimte jouw paard in de mond heeft en hoe het hoofd anatomisch in elkaar zit en of er sprake is van bijv. een hangend rooster.

Zelf heb ik altijd het liefst dubbelgebroken bitjes met anatomisch middenstuk, ik ben van het zo simpel mogelijk houden waar mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:43

Ik sluit me bij Elisa aan!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:54

Dat is een lastige vraag. Een waarover ik ook de afgelopen weken heb nagedacht. De tip van Elisa vind ik de beste; vraag degene die hem zadelmak gaat maken wat zijn/haar voorkeur heeft.
Mijn merrie staat sinds een week bij degene die haar zadelmak maakt. Hij heeft meer dan genoeg bitjes; ik heb uiteindelijk een kneveltrens van Trust, de inno sense meegegeven.
Kneveltrens heeft voor jonkies sowieso mijn voorkeur. De rest hangt toch ook een beetje af hoe je paard er op reageert.

Rangdatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 12:53

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal inderdaad eens raad vragen op de stal en enkele van de bitjes die jullie aanraden uitproberen en kijken waar hij dan het beste op reageert :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:54

8nnemiek schreef:
Persoonlijk zou ik altijd beginnen met een dubbelgebroken trens of een billy allen bit. De eerste vormt zich wat beter, minder stijf, maar ligt wat minder rustig in de mond dan de billy allen. Die laatste ligt ook fijner in de mondhoeken. Maar het zijn allebei vriendelijke bitten die niet snel ergens knijpen en waarbij de hulpen duidelijk doorkomen. Voordeel van de billy allen bitten is dat ze niet kunnen knijpen, je kan ze niet dubbel vouwen, maar de bitringen kunnen wel onafhankelijk van elkaar bewegen wat een ongebroken trens bijvoorbeeld niet kan.

De combinatie hiervan is een mylerbit. Die is dubbelgebroken maar met een rolletje, net als de billy allen, waardoor het niet rammelt en rommelt in de mond. Het ligt rustig en is minder stijf dan een billy allen.

Maar niet alle paarden lopen er prettig op. Het beste advies is al gegeven: probeer wat modellen uit en laat je paard beoordelen welk bit het beste is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:21

Koper schreef:
Maar niet alle paarden lopen er prettig op. Het beste advies is al gegeven: probeer wat modellen uit en laat je paard beoordelen welk bit het beste is.

Precies dat. Elk paard heeft z'n eigen voorkeuren.

Welliswaar volwassen maar ik heb de twee uitersten gehad. De ene flanste je wat om het hoofd; als je maar soort van aangaf wat je wilde, kwam de rest wel goed. Die heeft ooit wat uitgespookt waardoor het kopstuk in d'r mond en het bit tussen d'r oren zat. Ze werd er niet warm of koud van en liep gewoon door en was nog steeds te sturen.

De ander wil alles strak en vast; Myler level 2 (is iets stugger maar ligt ook heel stil) en er mag geen riempje klapperen of schuiven want dan wordt ze narrig.

Aan jou om uit te zoeken waar jouw paard op de schaal zit tussen deze twee uitersten :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:33

Laat als eerste de tandarts langs komen en even goed in die mond kijken qua ruimte en maat bit, wolfstandjes en dat soort ongein voordat je met bitten gaat rommelen. Jong heeft vaak minder ruimte (tanden zijn nog niet zo lang), dus zeker niet te dik (als in waarschijnlijk onder de 16mm en liefste meteen paard leren waar bit hoort door die in te hangen met zo min mogelijk om en bak(je) biks om te eten. Iets in de mond zullen ze mee willen klooien en als dan het idee tong over bit flink uitgeprobeerd wordt, kan dat wel eens een heel lastige fix worden met rijden. Voordeel van leren hoe voelt bit prettigst in mijn mond via brokjes is dat die plek gelijk is aan fijnste met rijden later. En paard iets zelf laten uitzoeken maakt dat zo'n les goed blijft plakken, maar dan is het wel handig de boel zo te sturen dat paard dat leert wat jij graag hebt.