Ik ben op zoek naar de juiste beugels die ik kan gebruiken voor het crossen maar eventueel ook gewoon voor de dressuur.
Ik heb nu voor dressuurzadel de BR Aerotech. Erg fijne lichte beugels, maar helaas zijn dit geen echte veiligheidsbeugels. Ik heb nu voor aan mijn springzadel de Jin Stirrup air gekocht. Deze vind ik helaas net wat te zwaar/log en daarnaast vind ik de grip eigenlijk net te weinig. Tech Stirrup heb ik gehad die had fijne grip, maar die vind ik eigenlijk ook te zwaar/log zegmaar.
Nu heb ik drie beugels gezien die naar mijn idee meer grip hebben en ook niet zo zwaar/log zijn. - Freejump (volwassen versie) - Flex-on safe-on - Lemieux Vector
Liefst zou ik een gerdraaide ophanging hebben... maar is geen must. Ik ben op zoek naar mensen die wellicht meerdere van bovenstaande beugels getest hebben en het verschil aan kunnen geven.
Interessant topic. Ik heb nu ook de BR Aerotech maar zit ook te kijken naar die van LeMieux. Die van BR zijn heerlijk licht qua gewicht, ben benieuwd wat de andere beugels doen.
Annash
Blogger
Geplaatst: 10-08-23 16:47
Ik heb LM beugels! Je hebt de Vector Control & Vector Balance, volgens mij heb ik de laatste... Ze zijn echt super fijn! Zeker lichtgewicht, goede grip, veiligheidsmechanisme werkt goed, en ze zijn niet lomp.
Laatst bijgewerkt door miriammiddel op 10-08-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
miriammiddel
Geplaatst: 10-08-23 17:25
Heb alle drie de merken getest, en mijn voorkeur gaat echt uit naar de Freejump. Al heb ik het wel over de Freejump Air's (zijn meerdere soorten). Vond deze qua voetbed en steun/grip het meest aangenaam en het fijnst met de grip en het contact. Ik heb zelf die met 10% kanteling. Vond zelf de lemieux vector het minst prettig voelen aan het voetbed, had zelf het gevoel dat die pinnetjes wat te heftig aanwezig waren. Dat ze behoorlijk omhoog staken, waardoor ik juist het gevoel had dat ik geen/minder contact had met het voetbed. Ook waren deze veeel moeilijker om schoon te maken. De Flex-on ook geprobeerd, vond ik eigenlijk ook wel prima (denk wel het lichtste qua gewicht van allen), maar kon de Freejump air's niet overtreffen. Denk wellicht ook wel dat iedereen weer andere voorkeur heeft, maar heb nu bij mijn beide zadels deze beugels en zou niet graag anders willen.
De freejump air zijn inderdaad erg fijn maar zijn geen veiligheidsbeugels. Daarom zelf toen overgestapt op de flexon, rijden fijn en zeer veel grip. En nu rij ik met de LeMieux vector balance, ik vind niet dat ze meer grip hebben dan de Flexon. Maar wat ik fijn vind is dat ze stil hangen en meer gebalanceerd aanvoelen onder mijn voet/enkel. Ik heb aan een been minder gevoel dus dit helpt. Ook hangen ze iets gedraaid wat de flexon niet heeft. De freejump air had dit ook. De gewone freejump heb ik nooit geprobeerd omdat die geen demping hebben. Diegene die mijn paard veel rijdt heeft zelf de vector Balance als favoriet. Een plus is dat ik ze zelf ook het mooist vind, niet zo lomp. Dit is mijn eigen ervaring dus geen verkooppraatje omdat ik ze ook verkoop.
Hier groot fan van de Lemieux Vector Balance, reed hiervoor ook met de BR Aerotech, maar vanwege het feit 2 jonge paarden gekocht te hebben ook veiligheidsbeugels aangeschaft. Ze zijn stabiel, fijn voor je knieën en niet lomp.
GiGi_90
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-23 22:11
Fijn al de diverse berichten en ervaringen. Ik vind zelf zelf een gedraaide ophanging ook wel fijn. Dus neig nu toch het meeste naar de Lemieux of de Freejump gewone. Ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen voorbij komen
xxxmh
Geplaatst: 11-08-23 07:48
Ik lees even mee. Heb mijn oog namelijk op die van LeMieux maar twijfel tussen de normale en de balance.
Ik heb de Lemieux vector gehad en ook alweer doorverkocht. Ik vond de ‘vering’ echt minimaal en inderdaad beste ‘spijkers’. Uiteindelijk toch weer mijn sprenger bow balance eraan gehangen, blijven voor mij de fijnste beugels ondanks dat ze niet open kunnen klappen zoals de ‘echte’ veilogheidsbeugels. Toch ook vaak kwestie van uitproberen wat je het fijnste vind maar sjonge wat een prijzen vragen ze er voor zeg.
Ik lees even mee, ik heb ook de BR beugels en ik vind ze zo fijn! Ze zijn mooi licht, het voetbed is perfect qua grip en het zand gaat er goed doorheen vanwege de open structuur. En inderdaad, ook de gedraaide ophanging is enorm fijn.
Ik kan tot nu toe eigenlijk geen enkele veiligheidsbeugel vinden met diezelfde punten..