Halster van pony gaat scheef tijdens wandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Halster van pony gaat scheef tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:06

Omdat ik binnenkort mijn wandelpony permanent overneem een prangende vraag: hoe kan ik het beste voorkomen dat haar halster tijdens het wandelen scheef gaat en tegen haar ene oog drukt?

Helaas is mijn pony vriendinnetje niet de soepelste meer, dus loopt ze veelal achter me (en eet graag onderweg), met als gevolg dat haar halster eigenlijk altijd scheef valt. Ik heb dit met verschillende halsters geprobeerd te voorkomen, maar zelfs met een verstelbaar touwhalster bleef het probleem nog wel aan. Ze heeft ook een hele lastige maat met haar hoofd, aangezien ze wel een halve Shetlander is maar iets te groot voor die maat maar ook weer wat te klein voor een standaard ponymaat.

Het probleem is denk ik sowieso de neusriem die altijd net niet strak genoeg kan/totaal niet te verstellen is in het halster.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:15

Je zou misschien een halster of kaptoom op maat kunnen laten maken bij een webshop zoals bybaukje :)

Maanoogje

Re: Halster van pony gaat scheef tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 19:17

Oh ja, dat zou ook wel een oplossing zijn. Ik zat al te denken aan een kaptoom, aangezien ze toch altijd achter me is, maar ik weet nog niet hoe veilig ik dat vind zo langs de weg :')

Het kan ook niet anders dan een kostenpostje zijn natuurlijk, dat is ze gelukkig altijd al geweest :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:12

Er zijn mensen die zelf een touwhalster knopen van touw.

Een goed passend halster kost de wereld niet.

Een kaptoom is in principe heel veilig ivm het buitenoog.
(Stel jij loopt links, je werkt in op de neusriem, dan beschermt de kaakriem het rechteroog.)

Zelf wandel ik het meeste aan het halster en ik vind het prima als Knollie achter mij loopt. (Meestal loopt ze naast me, soms kiest zij voor de 'achterpositie'.)
Maar zou ik een keer echt kracht moeten zetten heb ik liever een halster dan een kaptoom.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:18

een halster kopen waarvan de ring aan de onderzijde (waar je het touw aan vast maakt), niet vast genaaid zit aan het halster, maar los kan bewegen ovder de kinriem.
Dan trek je het halster niet scheef.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:32

Touwhalster maar ook een (goed) leren halster schuift hier niet, bijv anatomisch en\of Een leren kaptoom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:37

Ik vind het ook altijd lastig met die kleine pony's. Maar ik was even aan het kijken wat er zoal is aan kaptomen, en je hebt halsterachtige kaptooms met veel mogelijkheden: en ringen aan de bovenzijde, verstelbaar, een losse ring aan de onderkant, en een riempje van de keelriem naar die onderring (ik denk dat dat ook veel helpt.)

En voor 10 of 25 euro. Dus...
https://www.agradi.nl/imperial-riding-k ... orange.htm of https://www.agradi.nl/hkm-kaptoom-pluche-zwart.htm

(Het is dat ik niet zomaar ongevraagd dingen kan kopen voor andermans pony's alleen maar omdat ik het er zo handig uit vind zien, maar ik moet op mijn handen zitten. Als het ook maar een beetje past denk ik dat het heel fijn moet zijn.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:58

Maanoogje schreef:
Oh ja, dat zou ook wel een oplossing zijn. Ik zat al te denken aan een kaptoom, aangezien ze toch altijd achter me is, maar ik weet nog niet hoe veilig ik dat vind zo langs de weg :')

Het kan ook niet anders dan een kostenpostje zijn natuurlijk, dat is ze gelukkig altijd al geweest :')

Even wat anders, maar voor de veiligheid kun je haar langs de weg altijd beter naast je laten lopen. Als ze achter je loopt en schrikt en ze springt opzij net als er een auto aan komt dan ben je van je pony af.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:16

Als je het touw aan de zijkant vastmaakt is het probleem opgelost.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:26

Maar trekt het halster niet gewoon scheef omdat de pony achter je loopt en ook no eens naar het gas trekt?
Dat is een kwestie van opvoeden.
Gewoon náást je meelopen. pony loopt óf door en moet vlotter, óf ze loopt langzaam en jij past tempo aan....
En gras eten is tijdens het wandelen niet toegestaan, op misschien graaspauzes na die jij bepaalt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:42

Ring op de neusriem (laten) maken van het halster. Of gewoon het touw daar aan vastmaken.
Bij een klein pony is een ring onder de kin een probleem.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 08:06

Ik heb besloten om voor een kaptoom te gaan, bedankt voor de reacties :)