Bokriem ja of nee en welk merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Bokriem ja of nee en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 15:46

Hoi allemaal! omdat de bodem in onze bak niet geweldig is ga ik vanaf nu op een hoger gelegen weiland rijden. Mijn merrie durft af en toe nog eens een bok te geven en in de bak kan ik dat prima van me af zetten (daar doet ze het ook niet zo vaak) maar buiten merk ik toch dat het me wat spanning geeft, zeker als er wind is en ze al iets vrolijker durft te zijn. Ook lijkt het me handig voor als we op buitenrit gaan, zowel op dat weiland als op buitenrit durft ze nogal eens gekke sprongen maken maken als ze die ene struik toch maar eng vindt. Dan lijkt het me wel fijn om me ergens aan vast te kunnen houden.
Nu houd ik vaak wat manen vast maar ik stoor me dan aan het feit dat ik mijn hand dan eigenlijk niet vrij kan bewegen.
Rijden jullie (soms) met een bokriem? Zo ja, welke merken vinden jullie fijn? Ik ken die van kristy snepvangers maar die lijkt me weer echt zo gigantisch op een paard?
Misschien dat een airjacket voor mij ook een optie zou zijn om mij gerust te stellen maar dan moet ik eerst een winkel vinden waar ik dat kan testen :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:52

Sperriempje door de voortuigoogjes? Of een officieel bokriempje als je geen sperriempje hebt liggen waar je niets mee doet.
Halstertouw op maat over de hals?

Want een ding van 70 euro is mij te gortig voor die paar keer.

Hier rij ik met een halstertouw en rugprotector.
Afbeelding

Autumnn

Re: Bokriem ja of nee en welk merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:57

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:02

Inderdaad wat DP aangeeft. Of een beugelriem om de hals? Zoiets ..

Als je in een weiland rijdt en er bestaat de mogelijkheid dat je met paard en al gaat glijden, dan is een bodyprotector wellicht veiliger. Een airjacket gaat af als je er af valt, als je van je paard gescheiden wordt. Maar als je samen met paard onderuit gaat duurt het misschien te lang voordat hij in werking schiet en heb je meer aan bodyprotector (denk ik).

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:11

Ik snap wat je bedoelt met te groot voor op een paard, maar ik vind die van Kristy wel heel fijn. Ik gebruik 'm alleen op buitenrit. Wat ik fijn vind t.o.v. een traditioneel bokriempje is dat hij voor je handen zit (vrij makkelijke grijp-beweging if oliebol hits the fan), en dat hij door de grote lus mee kan bewegen met je handen, waardoor je nog fijn kan sturen als je hem vast hebt. En remmen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:12

ik rijd jonge paarden altijd met een balansteugel, vind ik prettiger rijden dan een bokriempje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:19

Ik heb een bokriempje en een balansteugel.
De balansteugel komt het paard enorm op terug in tempo. Als dat je bedoeling is, is dat fijn maar voor mij niet handig :+

Een bokriempje is geen 70 euro? Die van mij in elk geval niet. Ik gebruik hem niet veel. Hij zit er “ voor de zekerheid “
Met echt bokken is het juist niet handig, want je trekt jezelf naar voren en omhoog ( geen meter hoog, maar ietsje)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:27

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:31

Een bokriempje is toch helemaal niet groot? Ik heb deze en die is echt prima. Als je m niet vast wil houden zit het ook niet in de weg en je hebt m zo te pakken als het wel nodig is.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:40

Wij rijden altijd paarden in met een gewoon halstertouw om de nek. Laatst hebben we een nekstrop gekocht deze zijn fijn en blijvend voor andere keren.
De naam klinkt vreemd maar het is in feite gewoon een kunstof riem die losjes om de nek zit.
Agradi heeft ze soms in het leer en de onze is gemaakt van biothane en in een leuk kleurtje.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:44

Ik had tijdens het inrijden toen die tijd een beugelriem om de nek, misschien ook iets.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 16:49

Ik ga gewoon algemeen reageren op iedereen, dat lijkt me het makkelijkste haha.
Ik wil niks aan de oogjes van mijn zadel doordat deze eigenlijk net niet goed zijn voor met bokken, ook gaan die met theorie van als ze bokken dan hou je je vast, maar als ze aan de kletter gaat heb ik niet zo'n snelle reflex om dat vast te gaan pakken.
Iets wat voor mijn handen zit is wel beter zoals die kristy bijvoorbeeld.
Het weiland is gelukkig eigenlijk altijd droog omdat het veel hoger ligt dan de omliggende velden dus de airjacket was vooral om mezelf gerust te stellen van "als er iets gebeurt is het niet zo erg" als het zo glad is dat er glijrisico is rijd ik gewoon niet. het zit hem vooral in dat ik bang ben om te vallen en dat ik na zo'n bokpartij weleens last heb van mijn nek. En door een beperking in mijn nek is een bodyprotector helemaal geen goed idee.
Die van waldhousen leek me wel al iets interessant, door die extra teugel heb je eigenlijk wel veel bewegingsvrijheid, alleen is het lastig van die martingaal eraan want dat gebruik ik absoluut niet graag en is ook gewoon onnodig bij mijn merrie. plus dat die teugel zo lang is dat je hem eigenlijk altijd moet vasthouden lijkt me omdat die anders wat hangt te flubberen.
Het lastige van veel van die bokriemen is ook dat je niet meer je teugels makkelijk kan weggooien. Normaal als ik voel dat ze gaat, laat ik mijn teugels langer zodat ze mij al niet voorover kan trekken, als je dan 2 teugels vasthebt gaat dat denk ik moeilijker worden maar goed, ik denk dat je het nooit helemaal goed kan hebben.
De airjacket blijft in mijn hoofd zitten wel, alleen vind ik het wat stom omdat zo'n ding erg duur is en ik eigenlijk alleen maar dressuurmatig rijd (geen eventing oid) Ik begrijp ook mijn angst niet goed want ik ben er in de 7 jaar dat ik ze heb letterlijk 1 keer afgevallen, en dan zelfs zonder blauwe plekken. Dat gebeurde overigens ook bij het springen dus bij dressuur ben ik er echt niet zo makkelijk af te krijgen.
Ik ben dus wel al op weg gezet, bedankt hiervoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:00

Inderdaad een dun halstertouw of een martingaal (dusdanig los dat je paard nog gewoon haar hoofd omhoog kan gooien als ze dat zou willen), en die met je wijs- en middelvinger van één hand vasthouden. Dan kom je niet in de knel met je gewone teugels en het is ook niet zo oncomfortabel voor jezelf als een brede beugelriem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:02

Ineke2 schreef:
De balansteugel komt het paard enorm op terug in tempo. Als dat je bedoeling is, is dat fijn maar voor mij niet handig :+

Een bokriempje is geen 70 euro? Die van mij in elk geval niet. Ik gebruik hem niet veel. Hij zit er “ voor de zekerheid “
Met echt bokken is het juist niet handig, want je trekt jezelf naar voren en omhoog ( geen meter hoog, maar ietsje)

Een gewoon bokriempje heb je voor een tientje.
Maar waar ts het over heeft is een compleet soort voortuig met handvat.

https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... fety-belt/

Deze had ts het over.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-08-23 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:04

Ik ga denk ik eens met deze ideeën aan de slag en ga eens contact opnemen met bybaukje, ik hoor dat zij ook af en toe wel eens iets op maat zou willen maken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:06

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 17:15

super handig dankjewel! heb ik nog nooit gezien die van correct connect!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:21

DuoPenotti schreef:
Ineke2 schreef:

Een gewoon bokriempje heb je voor een tientje.
Maar waar ts het over heeft is een compleet soort voortuig met handvat.

https://www.allaboutkristy.nl/shop/paar ... fety-belt/

Deze had ts het over.

Oo, nog nooit gezien, kan handig zijn ja. Die zit al op een veel handigere hoogte als het gewone bokriempje.
Wel duur inderdaad zeg.

Dabodesign kan zoiets wel voor je maken als je aangeeft hoe je het wilt hebben.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:47

Amber_anne schreef:
https://www.agradi.nl/waldhausen-voortu ... AVEALw_wcB

Ik zag deze laatst en zit er aan de denken hem aan te schaffen

Maar dat kun je zelf ook prima maken! Even een screenshot uit een ouder filmpje:

Afbeelding

Ik heb altijd een simpel bokriempje aan elk borsttuig zitten. Daar voor je is die makkelijk voor het grijpen in geval van nood en omdat het borsttuig op 3 punten vast zit aan het paard geeft het stabiliteit, zonder dat het echt je hand al te veel beperkt.

Ik vind het fijn om te gebruiken op buitenrit met een rengalop, ik voel me net wat zekerder in het zadel (nou ja, verlichte zit eigenlijk) en zit mijn paard dan niet in de mond te hangen, omdat ik het zelf soms spannend vind als één van mijn 800+ kg paarden voluit in galop gaat, gelukkig zijn die van mij wel terug te nemen op mijn zit en zijn ze gewend dat hard aan het borsttuig trekken ook “ho” betekend.