Rundsleder of kalfsleder (hoofdstel en borstriem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LB2003

Rundsleder of kalfsleder (hoofdstel en borstriem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 15:07

Hoi allemaal!
Ik ben aan het kijken naar een nieuw hoofdstel + borstriem voor bij m’n bruine zadel.
Ik heb er mooie gezien bij Greenfield, maar heb de keuze tussen rundsleder en kalfsleder. Iemand ervaring met een kalfslederen hoofdstel/ borstriem? Slijt het sneller dan rundsleder? Is het zachter voor het paard, minder snel kale plekken? Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

Avalanche

Re: Rundsleder of kalfsleder (hoofdstel en borstriem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:53

Ik heb een kalfslederen hoofdstel van Antares. Super zacht en soepel, blijft prachtig, maar ik ben er ook super zuinig op, kale plekken met een hoofdstel heb ik nog nooit gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:37

Als je goed voor je leer bent, qua onderhoud, zou ik voor rundleer gaan.
Zal vast ook in de prijs schelen.
Kalfsleer is heel zacht, rekt sneller uit, en behoeft een andere verzorging. Bij teveel vet rekt het nog meer uit. Je moet echt wel een beetje een tuig-O-fiel zijn om te weten hoe je daar mee om moet gaan..

(rund)leder; goed schoonmaken met warm water en zadelzeep ( stubben is echt het fijnste), leer wat vies mag best nat worden om schoon te krijgen, anders smeer je het vuil erin, keyword=goed laten drogen, en dan met een sponsje vet toevoegen. Mijn voorkeur ligt bij vet van Albion, niet het goedkoopste, maar zo fijn spul. Daarnaast is effax ook wel goed spul.

Zorg dat je vet warm is, 20 sec in de magnetron geeft het beste effect. Hoe dunner hoe beter.

En, dat vergeten velen, laat het rustig intrekken en wrijf het uit. Dan haal je het meeste vet eraf wat er na 24 uur op blijft liggen.

Tot zover mijn bijbelstudie over tuig schoonmaken :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 19:44

Ik ben een tuig-o-fiel :D Kalfsleer heeft een hoop liefde nodig. Maar het blijft heel mooi als je het goed verzorgt.
Maar alles hangt af van de kwaliteit. Mijn Stubben hoofdstel is na 20 jaar nog steeds prachtig. Ik denk dat de Antares ook gewoon mooi blijft :)

LB2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 10:51

Bedankt voor de reacties!
Ik ga toch voor rundsleer gaan.
Ik rijd altijd buiten in regen en wind dus ik denk dat rundsleer dan de betere optie is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 11:29

Ik ook :)) maakt echt niet zoveel uit. Leer kan best wel wat hebben, het hangt vooral af van hoe jij het verzorgt.