Zalea gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Zalea gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 22:01

hoi allemaal,

ik ben opzoek naar een schapenwollen Zalea voor mijn zadel.

het wordt vrees ik een spelt in een hooiberg :Y)

ik heb geen barok zadel, dus vandaar dat ik bang ben dat het moeilijk gaat worden

ik heb een typisch dressuur zadel met een Mono blad van het merk Aviar (model the sparrow)

omdat ik nu toch wat meer buitenritten ga rijden lijkt het me fijn om een schapenwollen zit te hebben, maar de meeste merken zijn of met pommels, of hebben weinig plek voor de wrong van mijn zadel.

vandaar dat ik vraag om jullie hulp :o

dit is mijn zadel:

Afbeelding

en dit is wat ik ongeveer zoek maar dan met meer wrong:

Afbeelding

wie o wie weet waar ik een Zalea kan vinden voor mijn type zadel :D

swartbeessie

Re: Zalea gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:07

Ik ben er zelf eentje aan het maken van een filten schaapje, die zijn redelijk goedkoop te vinden op marktplaats door mensen die ze hobbymatig maken. Ik kan wat fotos delen later deze week.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:08

Hmm door die wrong wordt het lastig
Een stalgenoot heeft een schapenvacht gekocht met bandjes voor het zadel.
Je geeft dan je maten door en voorkeurs vacht en diegene maakt dan de bandjes op maat.
Was via facebook.. kreeg er de hele tijd reclame voor maar nu niet meer natuurlijk haha.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:17

Je kunt toch op de plek van de wrong het schaal wegknippen? Dan ligt het erachter. Je moet wel genoeg plek hebben voor je been natuurlijk, met wol wordt de zit wel kleiner.

Ik heb de tip gekregen om alleen wol op het zitvlak te doen i.v.m. schuiven. Ik ga het eerst even testen in de bak.

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:11

Heb je al bij Zaldi gekeken? De Spaanse klantenservice is heel behulpzaam.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:34

Klok schapenvachten maakt dit soort dingen op bestelling, hebben facebook

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:49

Halve zit is niet echt moeilijk te krijgen voor dressuurzadels. Maar als je een volledige flap wil wordt dat wel een stuk lastiger hoor. Dan zit je vrijwel zeker aan maatwerk vast. In het verleden deed bv christ dat nog wel, maar volgens mij zijn die gestopt. JMS sheepskins zou je kunnen proberen.
Misschien een spaanse bokker die het eens kan vragen bij ambachtelijke maker.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 08:46

Bedankt tot nu toe :D dit zijn allemaal tips waar ik wat mee kan!! :):)

@swartbeessie, wat ontzettend tof dat je er zelf een aan het maken bent!! Ben heel erg benieuwd naar het resultaat :D laat je hier een update zien als hij klaar is?
Zelf maken is opzich wel een gaaf idee, maar ik ben bang dat ik er niet handig genoeg voor ben :=

@macs, ja door die wrongen is het idd moeilijk! Ik ben benieuwd waar jouw stalgenoot die heeft besteld :D klinkt wel heel handig!

@farouk, ik heb online wel een beetje gezocht maar vindt het lastig te vinden, zie wel overal een aantal voorbeelden met “platte” zweetbaden, en dan staat er dat je ook kan bestellen voor andere modellen, maar ik heb er dan nog geen beeld bij :+ ik heb ze wel een berichtje gestuurd en een foto van mijn zadel :j

@maddy_paola, ah dankje!! Dat is handig! Ik zal vandaag eens gaan informeren :D

@veulen84, nee klopt, halve zit is echt overal wel te vinden, maar ik ben echt specifiek opzoek naar en volledige zit, en dan het liefst met leer/suède bij de beugelriemen

Ik zal JMS sheepskins eens opzoeken en vragen bij ze :j
Spaanse bokker is ook een optie :j

Ik ga vandaag achter jullie tips aan :):)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:52

Helemaal niet moeilijk, hier in Spanje heeft iedereen die dingen :)
Ik sta op het punt op vakantie te gaan dus geen tijd om heel veel linkjes te plakken, maar als je googlet op 'zalea silla doma' krijg je heel veel opties. Wel in Spanje dus, maar veel verzenden ook naar Nederland.

Een andere optie is contact opnemen met mensen hier die in barokke zadels / barokke artikelen doen, die kunnen je vast ook helpen!

Succes!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:59

Het was idd bij Klok of JMS, ik herken beide namen :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:15

Afbeelding
Ik heb er destijds eentje bij Klök besteld, een XXL langharige vacht. Die heeft elastische banden om je zweetblad doorheen te stoppen en touwtjes om ze eventueel aan de D ringen voor en achter vast te zetten. Paste zowel op mijn boomloze zadel, Signum zadel en de Frank Baines :j zij is ook heel fijn in de communicatie vond ik en heeft me met mijn wensen goed geadviseerd.

Inmiddels doet-ie dienst als heerlijk schapenvelletje op een stoel ivm beëindiging paardensport :')

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 17:35

@castellon, als ik dat ik dat Google kom ik er inderdaad vrij veel tegen :j maar wel weinig met een flinke wrong := ik zoek zeker nog even verder, kom nu ook sites tegen die ik nog niet gezien had :):)

@macs, dankje! Klök zag ik ook voorbij komen, maar dat is wel iets te “wild” voor mijn smaak :+ jms had ik nog niet eerder gezien, ga ik ook opzoeken :j

@fortitute, dat ziet er wel heel comfortabel uit, maar zouden ze daar ook wat meer zadel model maken? En misschien met iets korter bont? :+

Ik heb ook ibero sattel benaderd, die kunnen er een custom maken, maar dan moet ik mijn zadel opsturen voor 2 weken :')
Ik wil liever niet mijn zadel 2 weken kwijt zijn, en al helemaal niet zomaar versturen := dus die optie valt af |o

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:56

Waarom zoek je eigenlijk een volledige zalea? Zou een wollen seatsaver niet genoeg zijn? Ik wilde voor de looks graag zo'n grote wilde voor over mijn boomloze zadel, maar een seatsaver was qua comfort ook prima. Die zijn veel makkelijker verkrijgbaar en passen ook makkelijker denk ik. Volgens mij gaat dat met een mono ook prima als je de juiste bevestiging kunt vinden (zo'n strap onder je zadel langs).

Dan zou je zelfs nog ander matetiaal kunnen overwegen, zoiets bijvoorbeeld: https://www.kifrahorse.nl/Gel-Seatsaver ... m-Acavallo

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 09:01

@Fortitute, klopt, dat zou zeker makkelijker zijn, maar ik heb vorig jaar een hernia gehad, en 2 verlamde spieren en veel gevoelloze en koude plekken op mijn been daaraan overgehouden… dus ik dacht (aangezien ik wat langere buitenritten wil gaan maken) misschien houd een volledige zalea wat meer mijn slechte been warm :)
Vandaar eigenlijk dat ik op zoek ben naar een volledige :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:10

Higoma145 schreef:
@Fortitute, klopt, dat zou zeker makkelijker zijn, maar ik heb vorig jaar een hernia gehad, en 2 verlamde spieren en veel gevoelloze en koude plekken op mijn been daaraan overgehouden… dus ik dacht (aangezien ik wat langere buitenritten wil gaan maken) misschien houd een volledige zalea wat meer mijn slechte been warm :)
Vandaar eigenlijk dat ik op zoek ben naar een volledige :j

Oh jeetje wat heftig!

Maar dan word het denk ik wel lastig (iig in Nederland) als je een kortharige volledige cover wilt.
Misschien is een rijrok nog iets tegen de kou?

Zo'n langharige als die ik heb is in ieder geval wel heerlijk warm kan ik je zeggen :j
Maar je moet er van houden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:34

Misschien heeft Zaldi wel een die geschikt is voor grote wrongen, je kunt altijd eens vragen.
Bijv het model wat past op een zadel met de losse TM wrongen?

Ik vind zelf een Zalea 10x fijner dan een los bontje dus ik begrijp je wel :D