Halster maat struggle!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustMePris

Halster maat struggle!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 20:13

Goedendag lezers!

Ik heb recent een nieuwe pony gekocht en daar een halster bij meegekregen.
Nu zit dit halster behoorlijk hoog op de neus wat mij best wel irriteert om te zien.

Dus aangezien ik geen flauw idee had wat voor maat ik voor hem nodig zou hebben, bedacht ik vandaag maar eens zijn hoofd op te meten..

Kun je al raden.. zit steeds tussen de maten in voor bij welke halsters ik de maten kan vinden.. suuuper vervelend!

Hij is momenteel net 2 geworden, is nu rond de 1m10..

Voor de mensen die mij echt willen helpen zijn dit de opgemeten maten:

Neusomtrek:
43cm

Hoofdomtrek:
80cm max 85cm

Dit is even zo simpel maar wel aardig accuraat gemeten, niet te losjes, ik denk precies goed gemeten haha.

Maarja voor de mensen met maten kennis van paarden hoofden, hij heeft dus een vrij smal hoofd, maar wel best wel een lang hoofd.. dus hij zou of een te groot halster moeten krijgen, of een halster die zit zoals het halster die hij nu heeft, dus te hoog op de neus..

Heeft iemand anders dit probleem ook? Of wellicht gehad ook op jongere leeftijd? Zo ja is dit goed gekomen dmv een "normalere" maat? Haha :)

Heeft iemand enig idee wat de beste optie zou zijn in dit geval.. het leek mij een leuk idee de halsters van mijn shetten te matchen, maar als er voor hem geen perfect passend halster is.. lastig allemaal! Had al een halster op het oog om boor beide te kopen maar ik kan daar dus ook geen maten bij vinden.

Hij zit dus tussen shetlander en pony in.. neus shet, hoofd pony. Bij de meeste.. maar mijn pony halster van op zijn oude locatie voor de andere ponys, paste hem totaal niet..

Tips zijn zeer zeker welkom..

Bedankt!

Avalanche

Re: Halster maat struggle!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:33

Ik vraag me serieus af waar exact je gemeten hebt? Want een neusomtrek van 43 cm is echt heel klein. Maat pony is al 48 cm :=

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:39

Avalanche schreef:
Ik vraag me serieus af waar exact je gemeten hebt? Want een neusomtrek van 43 cm is echt heel klein. Maat pony is al 48 cm :=

Hij heeft ook echt een enorm smal hoofd.. mijn mini shetlander (nog geen 80cm) heeft dezelfde neusomtrek..

Dus ik heb ook geen idee meer haha. Daarom vind ik het al zo gek allemaal.. maar zijn halster nu zit ook al enorm hoog op de neus, dus verbaasd deze omtrek mij ook weer niet enorm

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:54

Maar mijn vraag was waar je precies gemeten hebt :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:59

Ik zit altijd te prutsen met halstermaten bij 2 van mijn pony’s. Beiden zijn Welsh partbred wn hebben een klein en fijn hoofdje. De ruin is ongeveer 1,32m en heeft sinds kort een epplejeck eigen merk halster maat shet die hem goed past. Het is de versie met verstelbare neus, deze: https://www.ej.nl/halster-epplejeck-eji ... ter%20love
De andere pony is een merrie van 1,46m en zij heeft hetzelfde type halster maar dan zonder tekst maat pony, ook op de neus verstelbaar.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:01

Haha herkenbaar probleem. :')
Mijn hengstje is 115cm, net 3 dus ook nog in de groei. Halster op de foto is van mini Horse shop, maat shet. Wil nog net maar niet lang meer. Dus als ik daar weer ga bestellen wordt t een pony maat. Heb ook een halster van Agradi, maat shet zit perfect.

Blijft toch altijd een beetje zoeken met hoe iets valt.

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:03

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 08:31

Avalanche schreef:

Ik heb een beetje foto's aangehouden via internet waarop het halster wel normaal zat en die plek aangehouden. Hoe en wat het allemaal genoemd word zou ik niet weten hoor

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 08:35

KittyDylan schreef:
https://br.nl/nl/home/676-br-halster-veulen.html

Ik heb deze voor al mijn ponies (tussen 1.12 en 1.21, welsh A)
Verstelbaar, stevig en mooi (vind ik)

Heb je alleen gemeten of ook verschillende halsters gepast?

Ik heb zijn eigen halster alleen maar als halster die hij heeft.. en "past"

En voordat ik allemaal halsters ga halen of bestellen vroeg ik mij af of er meer waren met ervaring of tips haha.

Dus nee verder alleen gemeten. Mijn andere shet is veeel kleiner dus die passen elkaars halster sowieso al niet.
Alleen de neus is hetzelfde dus haha! :)

Hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben vind ik nogsteeds knap hoor maar het is zo! ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 08:49

Zou een regulier veulen halster niks zijn? Dat hebben mijn volwassen mini shetten ook. Die zijn mega verstelbaar. Alhoewel dan zullen de bakstukken wel weer te kort zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:03

Er zijn ook haha halsters die op de neus te verstellen zijn haha. Als je nu alles op het kleinst haha zet kan hij er nog ingroeien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:14

JustMePris schreef:
Avalanche schreef:

Ik heb een beetje foto's aangehouden via internet waarop het halster wel normaal zat en die plek aangehouden. Hoe en wat het allemaal genoemd word zou ik niet weten hoor

https://www.equibling.nl/maattabel-hoofdstellen/

Hier kan je vinden hoe je een en ander kunt meten :) je meet dan voor een hoofdstel, maar je gebruikt natuurlijk dezelfde maat voor een halster.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 17:09

pillow schreef:
Er zijn ook haha halsters die op de neus te verstellen zijn haha. Als je nu alles op het kleinst haha zet kan hij er nog ingroeien.

Het gaat mij vooral om het feit dat zijn neus lang is, en daardoor zijn halster bijna bij zijn ogen eindigt :)

Daarom dat ik opzoek ben naar advies van iemand met het zelfde probleem. Want qua maat als je niet kijkt waar het halster zit, is zijn huidige halster wel prima. Maar zijn neus steekt gewoon een veel te groot stuk uit nu helaas

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-23 17:10

Jorex schreef:
Zou een regulier veulen halster niks zijn? Dat hebben mijn volwassen mini shetten ook. Die zijn mega verstelbaar. Alhoewel dan zullen de bakstukken wel weer te kort zijn.

Hij is zelf 1.10, of ietsje groter wellicht..
Het is puur dat zijn neus veeeel te lang is voor de meeste halsters.. waardoor zijn maat gewoon bijna onmogelijk is helaas..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:26

JustMePris schreef:
pillow schreef:

Het gaat mij vooral om het feit dat zijn neus lang is, en daardoor zijn halster bijna bij zijn ogen eindigt :)

Daarom dat ik opzoek ben naar advies van iemand met het zelfde probleem. Want qua maat als je niet kijkt waar het halster zit, is zijn huidige halster wel prima. Maar zijn neus steekt gewoon een veel te groot stuk uit nu helaas

Zo ik zeg. Als je een grotere neemt die je rond de neus kleiner maakt komt hij toch lager.

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 17:26

Ik heb een beetje foto's aangehouden via internet waarop het halster wel normaal zat en die plek aangehouden. Hoe en wat het allemaal genoemd word zou ik niet weten hoor[/quote]
https://www.equibling.nl/maattabel-hoofdstellen/

Hier kan je vinden hoe je een en ander kunt meten :) je meet dan voor een hoofdstel, maar je gebruikt natuurlijk dezelfde maat voor een halster.[/quote]

Inmiddels heb ik het even opnieuw gemeten per stuk van het halster zegmaar. Zowel boe het halster nu zit als hoe een halster zo'n beetje hoort te zitten. Dit via een schema van MHS

Hoe zijn huidige halster nu zit:
Neus:
23/24
Kopstuk:
41
Zijkant:
11
Kin:
26
Keel:
26 met clip, 21 zonder

Hoe een halster hoort te zitten:
Neus:
18/20
Kopstuk:
41
Zijkant:
16
Kin:
19/20
Keel:
26 met clip, 21 zonder

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:27

Ja leuk, maar wat moeten wij met die maten. Daar kun je beter mee naar een winkel gaan.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:35

Meestal doen ze niet zo moeilijk als je meerdere halsters koopt in een winkel om te passen. Koop meerdere merken/maten en ga passen. En de rest terugbrengen. Ik zit altijd met de zelfde struggle met mijn trekpaard. Sommige maten X-full past ze wel, andere niet. Het is vaak echt merk afhankelijk.