Hoefschoenen achter of enkel voor? En pasconsult?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Hoefschoenen achter of enkel voor? En pasconsult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 10:16

Hoi allemaal,

Ik ga voor mijn paard even kijken naar hoefschoenen, er is hier een wandelpad met grind waar we sowieso over moeten willen we ergens heen en ik merk hoe langer hoe meer dat ze er gevoelig op loopt en tegenwoordig er ook niet meer over wil.
Ze loopt vooral vooraan gevoelig dus wou ik eigenlijk beginnen met 2 hoefschoenen en dan als het betert maar ik merk dat ze achteraan nog last heeft dan koop ik er bij voor achteraan.

Nu is mijn vraag: hoe hebben jullie besloten of jullie voor 2 of 4 hoefschoenen zouden gaan? en hebben jullie een pasconsult gedaan?

De passer het dichtst bij mij is sowieso al erg moeilijk om contact mee te leggen en dan ook nog eens best duur als ik vergelijk met anderen. Daarbij is dit bedrijf niet super dicht bij mij dus zullen het weer een hoop vervoerskosten worden. Hoe hebben jullie dit gedaan?

StonedRomy

Re: Hoefschoenen achter of enkel voor? En pasconsult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:38

Ik zou voor 4 hoeven passen en dan eerst alleen voor kopen. Dan hoef je geen dubbel pas consult en heb je geen overbodig paar schoenen liggen als alleen voor voldoende is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 10:39

StonedRomy schreef:
Ik zou voor 4 hoeven passen en dan eerst alleen voor kopen. Dan hoef je geen dubbel pas consult en heb je geen overbodig paar schoenen liggen als alleen voor voldoende is.

Daar had ik nog niet over nagedacht, dat is idd een erg slim idee!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:07

Meestal is voor meer noodzakelijk dan achter, vanwege de gewichtsverdeling op de voor en achterhand. Dus om voor te beginnen en eventueel later achter ook te doen is vrij logisch. Al zou ik in jouw geval wel kritisch kijken naar de gevoeligheid achter, want als de steentjes nu al lastig zijn dan zit dat tweede consult natuurlijk wel eraan te komen en kun je misschien beter alles in 1x doen.

Ik heb overigens hele fijne ervaringen met een pas set bestellen online en zelf kijken wat het beste is. Mij werd Hoofwear aangeraden, maar die verzekerde me al meteen dat er niets ging passen met de ronde hoeven van mijn paard. Heel vreemd was dat. Ik kon eventueel 1 merk proberen, maar die had heel veel klittenband en stof en dat wilde ik niet vanwege het nat en vies worden hier in de klei.

Uiteindelijk bij Equischoen terecht gekomen en dat was een verademing. Per mail contact gehad over de maten van de hoeven (inclusief foto's) en op basis daarvan hebben ze een aantal merken en maten gestuurd die ik kon passen. De twee die het beste pasten heb ik toen kunnen bestellen als test schoenen welke ik een week mocht gebruiken om te kijken of ze echt goed zaten. Heb daarna zo'n 2,5 jaar plezier gehad van mijn paar Scootboots. Nu gebruik ik momenteel even niets meer om te kijken hoe dat gaat.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 11:40

Celebi schreef:
Meestal is voor meer noodzakelijk dan achter, vanwege de gewichtsverdeling op de voor en achterhand. Dus om voor te beginnen en eventueel later achter ook te doen is vrij logisch. Al zou ik in jouw geval wel kritisch kijken naar de gevoeligheid achter, want als de steentjes nu al lastig zijn dan zit dat tweede consult natuurlijk wel eraan te komen en kun je misschien beter alles in 1x doen.

Ik heb overigens hele fijne ervaringen met een pas set bestellen online en zelf kijken wat het beste is. Mij werd Hoofwear aangeraden, maar die verzekerde me al meteen dat er niets ging passen met de ronde hoeven van mijn paard. Heel vreemd was dat. Ik kon eventueel 1 merk proberen, maar die had heel veel klittenband en stof en dat wilde ik niet vanwege het nat en vies worden hier in de klei.

Uiteindelijk bij Equischoen terecht gekomen en dat was een verademing. Per mail contact gehad over de maten van de hoeven (inclusief foto's) en op basis daarvan hebben ze een aantal merken en maten gestuurd die ik kon passen. De twee die het beste pasten heb ik toen kunnen bestellen als test schoenen welke ik een week mocht gebruiken om te kijken of ze echt goed zaten. Heb daarna zo'n 2,5 jaar plezier gehad van mijn paar Scootboots. Nu gebruik ik momenteel even niets meer om te kijken hoe dat gaat.

Ik merk wel dat ze voor veel gevoeliger is dan achter, daarom dat ik eerst graag wil kijken wat enkel vooraan doet.
Ik ga eens contact opnemen met equischoen om te kijken wat zij me kunnen vertellen. Mss dat ik dan alsnog ga voor een pasconsult maar dan heb ik een soort second opinion.
Het is best vervelend dat ik niet zo´n goed gevoel heb bij de persoon in mijn buurt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 12:06

Inmiddels al een aantal jaar enorm blij met de flexboots, die mijn paard draagt (voorhoeven). Zelfde probleem hier als bij jouw paard: grintjes en boomwortels, dat vindt mijn paard écht niet fijn en ik kan het ook niet aanzien :o.

Ik heb destijds een fijne passervice laten komen. Ook contact mee gehad via de app (maten en foto's doorgegeven van de voeten). Ik had een aantal merken in mijn hoofd (iedereen heeft altijd de beste, dus daar richt je he dan op :+ ), maar bij het passen bleken die absoluut niet correct te zitten, dus dan is het zó fijn dat iemand mee denkt en ook andere hoefschoenen heeft. Paard is er blij mee, want wij zijn regelmatig van ons terrein af.

Ik zou de achtervoeten zeker mee laten meten, dan kun je ze later alsnog bij bestellen, toch? Succes!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:22

Ik heb dezelfde ervaring als Twiggy hierboven, ik wou eigenlijk scootboots maar dat ging hem absoluut niet worden bij mijn paard. Verkeerde vorm ervoor.. Nu al jaren blij met floating boots.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 13:25

Ik heb toevallig zaterdag een passer langs gehad. Hele fijne dame.
Ik heb ook voor en achter gepast en alleen voor gekocht.
Wel jammer dat mijn paarden het model wat ik het lelijkste vond, het lekkerst vonden lopen.
Maar ja dat is het belangrijkste dus nu hebben we lelijke hoefschoenen.
Ik was voor 2 paarden qua pasconsult, reiskosten en voor schoenen 621 euro kwijt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 13:57

Ik heb even equischoen nagekeken maar bij het idee dat ik er zelf verantwoordelijk voor ben ging mijn hartslag al omhoog haha. Bij dezen ga ik dus gewoon het contact met cavaro afwachten, ook al gaat dat enorm moeizaam en heb ik geen idee wat de vervoerskosten zullen zijn (zo kwam ik met de zadelpasser ook voor een verrassing te staan, ze gaf als voorbeeld ongeveer €30 maar bij het consult moest ik opeens 90 euro ophoesten. Dat doen we dus liever geen tweede keer.) Ik ben ook best "bang" dat ofwel de lelijkste ofwel de duurste weer mijn paard haar smaak gaan zijn :') Was ook al zo met zadels want wie wil er nu een wintec als je ook voor een deuber van 3600 euro kan gaan he :'). Hopelijk komt vandaag de smid zodat ik tenminste al eens kan meten en foto's doorsturen om te kijken wat ze ervan denkt. Een kennis van mij heeft daar ook hoefschoenen besteld en zei toch dat het een goede service was dus daar gaan we maar vanop aan dan.
Ik ga sowieso zoals aangeraden hierboven de maten van beide hoeven nemen en dan enkel voor bestellen zodat ik geen 2 keer een pasconsult moet betalen.