Klapperend zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vissy

Klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 17:44

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een klapperend zadel. Hij lag altijd onder de man en los als een huis. Nu lag hij na een jaar niet geheel meer naar m'n zin.(paard ziek geweest en ik zwanger)
Dus zadelmaker laten komen.
Nu heb ik dit beeld. https://youtu.be/W9-q2fzC5FE

Onder de man is het iets minder maar ook wel iets.
Zadelmaker zegt dat dit geen ongewoon beeld is en ik mij geen zorgen hoef te maken. Ze willen best terug komen als het rijden minder is.
Wat is jullie mening hierover?

Kinke

Re: Klapperend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:47

als ik het goed heb onthouden betekent een klapperend zadel dat hij te krap is aan de voorkant. Er zit hier vast genoeg kennis op Bokt om je advies/tips te geven

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:48

waarschijnlijk is je paard afgenomen in bespiering waardoor hij de kans heeft om voorover te kiepen en dus te klapperen aan de achterkant..

er van uitgaande dat het geen hele boommaat scheelt, en dat je paard de bespiering wel weer terugkrijgt is daarin normaal gesproken wel een (tijdelijke) oplossing te vinden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:49

Kinke schreef:
als ik het goed heb onthouden betekent een klapperend zadel dat hij te krap is aan de voorkant. Er zit hier vast genoeg kennis op Bokt om je advies/tips te geven

tijd om je kennis weer even bij te spijkeren :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:49

Meestal betekent dit dat het kopijzer te breed is. Ik kan dat zeker niet met 100% zekerheid zeggen, want 10 seconden en alleen de achterkant te zien.

Maar ik vind de reactie van je zadelmaker wel raar, dit kan echt super oncomfortabel en zelfs pijnlijk zijn voor je paard.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:51

Een zadel hoort niet te klapperen... Stel de bespiering komt er weer op zou ik het indd tijdelijk even oplossen inderdaad! Ook zou ik naar een andere zadelpasser gaan zoeken :)

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 17:56

Ja het klopt dus niet he?
Zadelmaker was geweest en heeft hem wat opgevuld omdat de vulling aan de voorkant/midden wat was ingezakt.
De volgende dag les en werd gefilmd. Zag dat m'n zadel wat klapperende op het filmpje. Ik aangesingeld ernaast testen en dan zie ik dit.
Echt nooit gehad. Zadelmaker al aantal jaar en altijd goed. Maar dit geeft weinig vertrouwen..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 17:57

Je voelt het goed aan hoor TS :) ik zou er iemand anders bijhalen :j

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:07

Hij zal idd te wijd zijn aan de voorkant.

Kan door vulling komen of dat het paard is veranderd. Ik zeg expres niet dat het komt door minder spieren want ik ken meerdere paarden die juist een boommaat smaller worden als ze goed in de bespiering zitten :Y)

Maar als je gaat opbouwen na een jaar, zou ik het zadel wel aangepast willen hebben. Juist in de opbouwfase is het belangrijk dat alles goed ligt zodat de spieren ook juist opgevuld kunnen worden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 18:12

Vissy schreef:
Zadelmaker was geweest en heeft hem wat opgevuld omdat de vulling aan de voorkant/midden wat was ingezakt.
De volgende dag les en werd gefilmd. Zag dat m'n zadel wat klapperende op het filmpje. Ik aangesingeld ernaast testen en dan zie ik dit.
Echt nooit gehad. Zadelmaker al aantal jaar en altijd goed. Maar dit geeft weinig vertrouwen..

Dit kan heel goed..

heeft de zadelmaker je na het opvullen weer laten rijden?

of dat wel of niet het geval is,mocht hij nog klapperen, ... in beide gevallen, je zadelmaker bellen en je verhaal/twijfel overleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:30

Vissy schreef:

Herkenning.
Zadelmaker 1 propte net een beetje andere wol erbij, en ik reed een half uur heerlijk.
Na een half uur een kreupel paard.
Iemand gecharterd: 'Svp maak een filmpje op mijn telefoon, M-B stap en B-F draf.'
Ding klapperde.
(Volgde ruzie met mevrouw 1: voorrijkosten wilde ik wel betalen, maar de rest niet.)

Zadelmaker 2 heeft braaf alles uit de kussens gehaald en daarna kon ik gewoon weer een jaar vooruit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:46

Flevolander schreef:
waarschijnlijk is je paard afgenomen in bespiering waardoor hij de kans heeft om voorover te kiepen en dus te klapperen aan de achterkant..

er van uitgaande dat het geen hele boommaat scheelt, en dat je paard de bespiering wel weer terugkrijgt is daarin normaal gesproken wel een (tijdelijke) oplossing te vinden.

Eens,
Nu is het ook nog eens zo dat je een zadel pas goed kunt beoordelen onder de man. Een zadel mag nooit zo strak op de rug liggen, het paard moet ook de ruimte hebben om de rug te bollen onder de ruiter.
Je kunt van zo;n filmpje (zonder ruiter) dus niet heel veel zeggen.
Dit kan prima door de afgenomen bespiering komen en het kan zeker goedkomen als je paard in bespiering wat bijkomt. In de tussentijd is dit goed op te lossen met een goede onderlegger. Een stuk goedkoper dan een andere zadelmaker laten komen en altijd handig als je m daarna nog eens nodig hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:55

Babootje schreef:
Flevolander schreef:

Eens,
Nu is het ook nog eens zo dat je een zadel pas goed kunt beoordelen onder de man. Een zadel mag nooit zo strak op de rug liggen, het paard moet ook de ruimte hebben om de rug te bollen onder de ruiter.
Je kunt van zo;n filmpje (zonder ruiter) dus niet heel veel zeggen.
Dit kan prima door de afgenomen bespiering komen en het kan zeker goedkomen als je paard in bespiering wat bijkomt. In de tussentijd is dit goed op te lossen met een goede onderlegger. Een stuk goedkoper dan een andere zadelmaker laten komen en altijd handig als je m daarna nog eens nodig hebt.

Hier sluit ik me ook bij aan.
Maar dan nu wel tijdelijk met bijvoorbeeld een prolite met de vakjes gevuld waar nodig.
Zonder iets er onder past het nu niet, en nu moet het dus ook opgelost worden.