Welke bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:33

Eens kijken of hier nog andere optie naar voren komen dan ik zelf tegen kom :D

Ik heb een halflinger van 8, die niet heel lekker op het bit loopt. Nu moet ze ook nog echt goed bevestigt worden in de aanleunend maar welk bit. Ik rij veel buiten, maar ook daar wil ik graag nageefelijkheid, ze kan zich buiten nog wel eens sterk maken als ze wat drukker is en erg allert is op haar omgeving. Dan is ze soms zo met iets anders bezig dat ze even vergeet dat ik erop zit en iets van haar vraag.

Eergisteren tandarts gehad en nog eens goed gekeken naar wat voor soort bit. Geen laag gehemelte, geen bijzonderheden bij de tong, genoeg ruimte voor een bit, wel weke lagen, dus daar zit waarschijnlijk gevoeligheid.

Wat heeft ze al in gehad, hele bustrens HH, hele watertrens appelbitje, Sprenger dubbelgebroken aurigan, stubben dubbel gebroken max control (zo eentje die bij druk hele trens wordt) trust tongboog, myler level 1, rollerbit D-trens.

Op eigenlijk alle bitten loopt ze relatief hetzelfde, hangen, niet kauwen of überhaupt iets doen met het bit. Nauwelijks tot geen nageefelijkheid. Ze loopt normaal met hoogte hoofd geen sterrenkijker of overdreven laag lopen.

Nu zit ik te kijken naar welke bit ik nu wil gaan gebruiken om er ook in echt in te houden om haar beter door te gaan rijden. Ik denk zelf aan een bus- of D-trens en ongebroken, een bit welke rustig en stabiel in de mond ligt. Maar welk materiaal/ dikte heb ik even geen idee van.

Welke bit raden jullie aan?

Celebi

Re: Welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:40

Heeft je paard wel al geleerd om ontspannend laag te lopen? Rijd je je paard daar correct voor? Een bit dat past bij je paard kan enorm helpen, maar het bit zelf laat ze natuurlijk niet omlaag gaan (zeker niet als ze zich buiten sterk gaan maken).

Ik heb zelf goede ervaringen met een dubbelgebroken anatomisch bitje van BR, daar liepen bijna alle paarden van mijn eerste stal mee op aanraden van de staleigenaar en eigenlijk deed bijna alles het er goed op. Maar als je al een hoop hebt geprobeerd is het misschien handig om eerst het rijden nog eens onder de loep te nemen omdat je al aangeeft er nog bevestiging nodig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:42

Als dit bij alle bitten is dan blijft rijtechnisch toch over heb ik het idee. :)

Als ze stil in de mond zijn wil een watertrens wel eerder wat uitnodigen er mee te gaan spelen dan een bustrens.
Bij een paard dat iets teveel wil gaan hangen zou ik geen ongebroken doen maar eerder neigen naar dubbelgebroken.
Die sprenger zou ik bijvoorbeeld weer terug hangen.

En dan gaan oefenen om te rijden dat de motor,dus achterhand, gaat werken, vandaaruit kun je pas nageeflijk rijden.
Om een voorbeeld te geven. Mijn ruin is zo'n dieseltje.
Ik heb daar erg aan moeten wennen na juist mijn volbloedje die altijd meteen gevoelig was op alle hulpen.

mijn ruintje als ik opstap dan zit zijn hoofd ook waar jij zegt. Nie hoog, niet laag, maar ook niet nageeflijk.
Maar hij is dan ook niet aan het been, totaal niet.
Ik doe dan niets met mijn handen, hou licht contact en dat is het.
Eerst even lekker stappen en dan ga ik draven en ga ik overgangen maken. Terug op zit en als ik been geef wil ik dat hij direct weg is. In het begin zakt me zo ongeveer de moed in de schoenen en denk na jaren nog altijd...dat word niks vandaag :n
Maar ik ga gewoon zo door en ineens is hij "om"
Lekker meteen weg voor het been.
En wat merk ik dan, hij buigt ineens zijn hals zelf in, zoekt mijn hand op zonder hangen. Kan ineens ook lengte buiging om mijn been. En ik heb niets meer in de hand. En stap met een dikke lach af.

En dat is wat je dus moet leren te bereiken. En natuurlijk heeft voorkeur voor een bit dat je dat eerder voor elkaar krijgt. Maar geeft elk bit hetzelfde resultaat is de kans dat het aan het bit ligt klein.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-07-23 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:44

Bij een paard dat niets in de mond doet, zou ik juist niet te stabiel gaan. Iets meer beweging nodigt ook beweging uit. Ik zou dus eigenlijk een dubbelgebroken watertrens proberen. Daarbij misschien iets van een roller of balletje op het middenstuk voor extra uitnodiging tot spelen. En sweet iron kan ook helpen om meer te knabbelen.

Wat voor ring zat er aan de Sprenger en hoe liep ze daar op?

Ik zou eerst kijken of je haar wat actiever op het bit kunt krijgen. De afgeleidheid is denk ik meer een rijtechnisch probleem dan een bit probleem.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:47

SandraWierda schreef:
Wat heeft ze al in gehad, hele bustrens HH, hele watertrens appelbitje, Sprenger dubbelgebroken aurigan, stubben dubbel gebroken max control (zo eentje die bij druk hele trens wordt) trust tongboog, myler level 1, rollerbit D-trens.

Op eigenlijk alle bitten loopt ze relatief hetzelfde, hangen, niet kauwen of überhaupt iets doen met het bit. Nauwelijks tot geen nageefelijkheid.

Als je met zulke verschillende bitten steeds tot dezelfde (uitblijvende) resultaten komt, ligt eea niet aan je bit maar aan je rijden.

Dat 'klinkt' heel hard als het zo op het scherm staat, ik weet het . Maar is niet vervelend bedoeld. Denk er eens rustig over na. Wellicht is het handiger om ipv wederom een hoop geld aan materiaal uit te geven, dit te investeren in les.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:50

Dat het een rij probleem is vind ik ook. Maar wil dus nu idd een bit uitkiezen om mee door te zetten.

De dubbel gebroken sprenger is een Bustrens. Rollerbit gehad en deed ze ook niets meer mee, was ook mijn idee om meer uit te dagen in de mond. Daarom ook idd al eens watertrens overwogen. Maar nu ivm de weke lagen twijfel ik daar weer over of stabiel niet beter zou fijn.?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:52

Eatshay schreef:
SandraWierda schreef:

Op eigenlijk alle bitten loopt ze relatief hetzelfde, hangen, niet kauwen of überhaupt iets doen met het bit. Nauwelijks tot geen nageefelijkheid.

Als je met zulke verschillende bitten steeds tot dezelfde (uitblijvende) resultaten komt, ligt eea niet aan je bit maar aan je rijden.

Dat 'klinkt' heel hard als het zo op het scherm staat, ik weet het . Maar is niet vervelend bedoeld. Denk er eens rustig over na. Wellicht is het handiger om ipv wederom een hoop geld aan materiaal uit te geven, dit te investeren in les.

Haha nee hoor niet hard, want ik weet dat daar het probleem ligt.

Daarom wil ik haar nu ook meer door gaan rijden en even iets minder bos. Maar even kijken welk bit ik daarvoor ga uitkiezen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:53

Gewoon even in overleg met je instructeur doen, die kijkt wel met je mee.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 12:53

Celebi schreef:
Heeft je paard wel al geleerd om ontspannend laag te lopen? Rijd je je paard daar correct voor? Een bit dat past bij je paard kan enorm helpen, maar het bit zelf laat ze natuurlijk niet omlaag gaan (zeker niet als ze zich buiten sterk gaan maken).

Ik heb zelf goede ervaringen met een dubbelgebroken anatomisch bitje van BR, daar liepen bijna alle paarden van mijn eerste stal mee op aanraden van de staleigenaar en eigenlijk deed bijna alles het er goed op. Maar als je al een hoop hebt geprobeerd is het misschien handig om eerst het rijden nog eens onder de loep te nemen omdat je al aangeeft er nog bevestiging nodig is.

Die ervaring heb ik ook altijd met de dubbel gebroken botten van sprenger gehad. Maar dat waren altijd volbloeden. Ik rij nu voor het eerst een koudbloed

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 12:56

Ik zou niet teveel poespas gaan gebruiken als rolletjes.
Dubbelgebroken werkt nog altijd het meeste in op de tong dus zou over de lagen niet zo druk maken.

Heb je les nu?

Met de sprenger dubbelgebroken rij ik ook. Hier vinden ze alle de KK ultra het fijnste.
Zowel vroeger mijn volbloed als nu de koudbloeden.
De volbloed vond ongebroken ook nog fijn, mijn koudbloedjes niet.
Dus ook voor hen nu een kk van sprenger.

En dan oefenen maar :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:09

Ik heb een dubbelgebrokem ringtrens voor mijn haflinger, deze: https://www.kramer.nl/Paard/Bitten/Dubb ... ge-paarden

Het comfort van een bustrens, maar de flexibiliteit van een watertrens.

Hier loopt die van mij erg fijn op.

Ik train veel buiten in het bos (endurance), maar rijd er ook dressuur mee in de bak.

Een andere tip is wellicht een bitfitter langs laten komen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 13:35

SandraWierda schreef:
Dat het een rij probleem is vind ik ook. Maar wil dus nu idd een bit uitkiezen om mee door te zetten.

De dubbel gebroken sprenger is een Bustrens. Rollerbit gehad en deed ze ook niets meer mee, was ook mijn idee om meer uit te dagen in de mond. Daarom ook idd al eens watertrens overwogen. Maar nu ivm de weke lagen twijfel ik daar weer over of stabiel niet beter zou fijn.?

Bij een rollerbit denk ik aan rolletjes op de buitenste stukken, waarvan ik de werking overigens ook nooit helemaal heb begrepen (zou moeten voorkomen dat ze het bit tussen de tanden vast pakken geloof ik, maar dat is meer wijze van spreken dan realiteit). Ik dacht meer aan iets voor op het middelste deel.

Zoiets
https://www.trust-equestrian.com/produc ... en-ringen/
https://fagerbits.com/product/jack-swee ... oose-rings

Zo te zien heb je de watertrens alleen gebruikt in combinatie met een ongebroken trens? Ik zou toch eens de combinatie dubbelgebroken met watertrens proberen. Eventuele 'extra's' kunnen dan het beeld nog meer veranderen.
Overigens geeft een dubbelgebroken of een rechte trens niet veel meer verschil in druk op de lagen (ik weet alleen even niet meer welke theoretisch meer zou zijn). Een ongebroken met tongboog of een enkel gebroken zullen wel de druk op de lagen vergroten.