welke springzadel/eventing is fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

welke springzadel/eventing is fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:18

Ten eerste wil ik zeggen dat het zadel passend moet zijn.

Maar ik heb altijd met een dressuurzadel gesprongen. Echter heb ik nu een dressuurzadel wat echt niet fijn springt. En ik heb een jong paard van 5 dus ik wil gaan ivensteren in een 2ehandse spring/eventing zadel.

Ik wil wel graag een zadel waar ik me veilig in voel omdat ik echt dressuur gewend ben. Ik weet dat ik vroeger met vzh zadels heel erg in stoelzit ging zitten. Maar dat was lang geleden. Ik heb vrij korte benen en ben maar 1.60. Mijn haflinger is 1.51 en redelijk rond.

Ik zoek eigenlijk wat ook aanspasbaar is en een U vorm boom heeft. Bates heeft V vorm en hiervan heb ik een dressuurzadel van gehad maar merkte daarin minder schouder vrijheid.

Mijn dressuurzadel is een gaston mercier zadel. Ik weet hun hebben ook spring varriant maar die vind ik 2e hands ook te duur.

mijn buget is ongv 1500€

Ik wil me dus wat orienteren maar ook graag ervaringen horen,

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:11

Dat is echt een kwestie van proberen. Wat ik fijn vind, kan jij wel echt helemaal niets vinden. Het fijnste voor je paard is om een zadelpasser te laten komen die meerdere merken heeft. Dan kun je zelf het beste voelen wat voor je paard en jou werkt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:14

Lithya schreef:
Dat is echt een kwestie van proberen. Wat ik fijn vind, kan jij wel echt helemaal niets vinden. Het fijnste voor je paard is om een zadelpasser te laten komen die meerdere merken heeft. Dan kun je zelf het beste voelen wat voor je paard en jou werkt.

Precies dat. Ik kan bvb echt niet op prestige zitten, maar ik weet dat veel andere mensen dit wel hele fijne zadels vinden.
En na al dat passen moet je dan natuurlijk geluk hebben dat dat zadel natuurlijk ook op jouw paard past :')

Avalanche

Re: welke springzadel/eventing is fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:31

Realiseer je dat je een paard hebt met weinig schoft en een brede rug, en waarschijnlijk best wat buik.

Heel veel zadels zijn ontworpen voor paarden met veel schoft en schouder, en een atletischer model. Het kan dus zijn dat een zadel wat heel fijn zit op een paard met veel schoft op jouw paard helemaal niet prettig is :) dus het beste is idd een zadelpasser laten komen en gaan voelen :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 13:21

Avalanche schreef:
Realiseer je dat je een paard hebt met weinig schoft en een brede rug, en waarschijnlijk best wat buik.

Heel veel zadels zijn ontworpen voor paarden met veel schoft en schouder, en een atletischer model. Het kan dus zijn dat een zadel wat heel fijn zit op een paard met veel schoft op jouw paard helemaal niet prettig is :) dus het beste is idd een zadelpasser laten komen en gaan voelen :)

Zadelpasser laat ik zeker weten komen. Maar omdat ik zelf echt niet weet wat ik nou wel en niet prettig/lekker vind zitten met een springzadel dacht ik vraag eens na ervaringen.

Want het zal voor mij erg wennen worden na 18 jaar alleen met dressuurzadel gereden te hebben haha

Vind zadel passen wel altijd lastig want elke zadelpasser heeft zo zijn merken kwa voorkeur. En je moet passen met wat ze dan hebben en in je buget passen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:50

Er zijn genoeg zadelpassers met een breed assortiment. Wat je eventueel kunt doen is bijvoorbeeld bij divoza een kijken wat er is en op de pasbok wat proberen. En echt. Ik heb zowel een spring- als dressuurzadel, start ook in beide disciplines, maar mijn springzadel ligt r toch vaker op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:54

Riuz Diaz heeft dan fijne zadels. Met een verwisselbare boom. En niet al te prijzig, nieuw iets boven je genoemde budget, tweedehands moet zeker lukken.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:11

Ik had als dressuurprikker met enige springambities een JC Saphir springzadel. Wat diepere zit en daardoor een wat steviger/veiliger gevoel. Op een gegeven moment reed ik zelfs dressuur met dat zadel en lag mijn dressuurzadel ergens te verstoffen :o

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:17

Ik heb ook een behoorlijk brede merrie (vooral op de schouders) en ben zelf vrij klein. Ik ben eigenlijk per toeval op een Bates Advanta uitgekomen die ik tweedehands ergens gevonden had. Los van het feit dat het een prachtig zadel is, was het ook het enige zadel dat goed pastte op mijn paard. Ik zit er zelf erg fijn in en het leder is van prachtige kwaliteit. Ik had het oorspronkelijk tijdelijk aangeschaft tot ik weer een dressuurzadel zou vinden, maar inmiddels zijn we weer anderhalf jaar verder en ik wil niet meer anders dan deze :+

Ik lees dat bates niet ideaal is voor jouw paard, maar dat was het voor de mijne ook niet. Toch ligt de advanta heel fijn en loopt ze er heel goed onder. Dus mss toch het proberen waard...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:00

Sella heeft een U boom.
Zijn hele fijne zadels en makkelijk dmv pers aanpasbaar.