Luchtige eczeemdeken gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Luchtige eczeemdeken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 08:53

Met dit warme weer staat mijn paard te zweten onder de eczeemdeken. Heb al een halsdeken geprobeerd, maar nu blijkt ze toch haar staart te gaan schuren, dus moet toch een volledige deken zijn.

Ik heb een Rambo sweet itch, waar ik erg tevreden over ben qua stevigheid, maar die is echt zwaar en warm met deze dagen.

Ik heb een hekel aan dekens die je over hoofd moet aantrekken en waar een losse buikflap aan zit, al zijn die vaak een stuk dunner. Mijn ervaring is dat die buikflap niet goed blijft zitten omdat vaak de bevestiging tussen de voorbenen naar de flap kapot gaat bij mijn paard en dan schuift de flap te ver naar achteren.

Ik vond de Epplejeck eczeemdeken erg fijn. Licht van gewicht, luchtig, lekker dun, maar hierdoor ook weer sneller gescheurd. Maakt niet uit waar, of het nu bij de nek is waar e zich schuren of aan de zijkant als ze langs een staldeur gaan, deken was snel kapot. Ik heb er nu een weggegooid die langs de hele naad van de hals uitgescheurd was. Scheur van bijna 1 meter lang. Soms wil ik dekens nog wel eens repareren, maar dat had met deze geen zin meer.

Nu zoek ik dus, met die warme benauwde dagen die steeds vaker voor lijken te komen een deken die het beste van 2 werelden heeft: lekker luchtig, licht(er) van gewicht maar toch sterk.

Welk merk raden jullie aan?

Horseloverl

Re: Luchtige eczeemdeken gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:13

Opzich is het niet erg dat ze eronder zweten want dan koelen ze bij een windje ook sneller af. Heb je niet de mogelijkheid om hem overdag onder een vliegendeken te zetten met buikflap en savonds weer onder de eczeemdeken?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:21

Ik ben zo blij dat mijn paard nog steeds zonder vliegendeken kan staan.
Hij is wit, dus dat maakt dat de dazen haar niet meteen aanvallen en ze staat op een weiland wat een heel open gebied is.
Veel wind dus. Een vliegenkapje is al wat hij op heeft.
Maar op vorige stallen had ik altijd hetzelfde probleem.
Ik had toen ook de Rambo sweet itch hoodie voor hem.
Die goedkope polyester dekens zou ik ook afraden. Die ademen niet en geven schuurplekken.
Maar de Rambo sweet itch is ook eigenlijk meer een exceemdeken. Misschien is een andere Rambo of Amigo deken wat meer geschikt voor je paard.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:29

Het waait hier niet echt in het heuvelland met allemaal haagjes. Het waait sowieso vrijwel niet. En dat zuchtje wind wat af en toe langs komt helpt echt niet om het paard af te koelen als hij een zware, dikke Rambo deken op heeft. Daar komt de lucht niet eens aan.

Het was deze week zo warm, dat ik zelf 's avonds laat nog op mijn terras op een stoel zat te zweten.
Ik zoek dus echt een dunne, lichte, luchtige, maar sterke deken. Geen vliegendeken, maar een eczeemdeken.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:29

De shires highlander plus misschien? Mijn merrie heb ik afgelopen dagen nog niet betrapt op extreem zweten onder deze deken. Stof is misschien iets minder sterk dan de Rambo maar gaat naar mijn idee ook niet extreem makkelijk stuk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:19

Ik heb de Shires die ElinaSK aangeeft, die gebruik ik als het warm weer is ipv de RSIH omdat deze veel beter reflecteert en veel lichter is qua gewicht ed.

De EJ ging hier ook stuk. Deze houdt het heel goed vol, alleen het mutje met de oorgaten is kwetsbaar en hier kapot.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:21

Ik lees even mee.. Die van mij staat ook te zweten onder de Rambo, maar hij speelt wel heel veel en ruig met de andere jonge ruin dus wat dunnere dekens gaan hier heel snel stuk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 11:08

ElinaSK schreef:
De shires highlander plus misschien? Mijn merrie heb ik afgelopen dagen nog niet betrapt op extreem zweten onder deze deken. Stof is misschien iets minder sterk dan de Rambo maar gaat naar mijn idee ook niet extreem makkelijk stuk.

Zit er verschil tussen de Shires Highlander Plus en de Eczeemdeken Shires Sweet Itch Full Neck? Ik zit op 2 verschillende sites te kijken en bij de een heet het zus en de ander zo, maar het lijken wel dezelfde dekens te zijn als ik de beschrijving lees. Ook de foto van paard met deken is precies hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 10-07-23 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:12

Isabonny schreef:
ElinaSK schreef:

Zit er verschil tussen de Shires Highlander Plus en de Eczeemdeken Shires Sweet Itch Full Neck?

Volgens mij is dat gewoon dezelfde, wellicht dat ze de naam veranderd hebben.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 11:14

Aha, dat dacht ik al.
Dan koop ik hem daar waar je er 3 voor de prijs van 2 krijgt :D. Kunnen we weer even vooruit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:32

bij eczeem werkt het sowieso niet om bijvoorbeeld alleen een halsdeken te gebruiken. 1 prik van zo'n mugje betekent jeuk over het hele lichaam, niet alleen waar geprikt wordt.
Ik herken jouw ervaring met dekens over het hoofd en losse buikflap helemaal niet. Hoe kan het dat de bevestiging naar de buikflap kapot gaat?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:46

Ik heb nu de Amigo Aussie voor mijn paard. Jaren de Rambo Sweet Itch gehad. De Amigo bevalt goed, iets dunnere stof wel net zo dicht. De hals is iets korter en er zit nl geen stukje voor de oren aan. De staartflap is iets korter. vergeleken met de Rambo.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:54

Of je houdt je huidige deken voor de normale dagen, en koopt zo'n dunne die sneller stuk gaat voor (alleen) de dagen boven 25 graden.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:51

Zit hier met hetzelfde probleem. De sweet itch is perfect maar wel warm. Had een hele dunne goedkope bucas. 1 dag en hij lag echt in 5 stukken. Hele slappe stof.
Zit zelf te denken aan de rambo protector. Misschien is die iets minder warm door de gaas stof?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:11

Boett en ivanhoe zijn eczeemdekens die luchtig zijn en veel sterker dan die dunne van EJ. Ik deed er 2-3 jaar mee, afhankelijk van de weidegenootjes. Maar die gaan beiden wel over het hoofd. De meeste paarden leren dat snel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:27

Nog meer ervaringen?
En ook waar manen nog enigzins mooi lang en vol in blijven?