Therapeutische producten voor het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Therapeutische producten voor het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 11:02

Ik zie op SM de laatste tijd vaak reclames voorbij komen van allerlij soorten therapeutische spullen voor/tegen blessures, wellness enz. Coolen, trillen, magnetisch, cyclopisch, laser (wat eigenlijk niet meer dan infrarood)is..infrarood..
Ik zie ook een hoop dingen waar mijn wenkbrouwen van gaan fronzen.
Waarvan ik denk hoe kan dat nu wat doen!?

Peeskap met infraroodled lichtjes bijv komt nu vaak langs. Infrarood, fijn voor stramme spieren. Maar een onderbeen van een paard heeft helemaal geen spieren. Enkel bot, pezen en banden.
Pezen wil je coolen, niet verwarmen lijkt mij!?

Dan de magneet therapie spullen. Magneten voor de gewrichten, magneten voor de rug, benen, sprongen...
Wat kan doet nu voor goeds doen eigenlijk?
Een magneet op een bot??
Dan nog enerlij massage kleedjes, peesjes, apparaten en zelfs een shockwave therapie apparaat voor nog geen 200€!! (Lachwekkend als je weet wat die therapie bij een DA kost)

Wat zijn jullie bevindingen over therapeutische hulpmiddelen. Hebben jullie echt duidelijk verschil gemerkt van producten die jullie gebruiken of is het de "emotie" die ons lijd en waar de fabrikanten slim op inspelen. We willen immer allemaal het beste voor onze lieveling.

Ik zie zo veel voorbij komen omdat ik eens IceVibe boots gegoogeld en gekocht hebt. Je begrijpt, de algoritme op mijn tablet laat nu dus constant hulpmiddelen voorbij komen.
En ik ben dus echt soms verbaasd wat er allemaal wel niet te koop is. ( en wat het moet kosten)
En dus benieuwd wie wat koopt en gebruikt.

Kimberley_

Re: Therapeutische producten voor het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:17

Mijn pony krijgt zo af en toe een equissage behandeling waar ze toch echt heerlijk relaxt van wordt en ik merk ook wel verschil bij het rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:20

Ik moet zeggen dat ik bij bepaalde producten ook wel mijn vraagtekens heb, maar ik weet er niet genoeg van om echt te kunnen zeggen dat het onzin zou zijn.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 11:27

Kimberley_ schreef:
Mijn pony krijgt zo af en toe een equissage behandeling waar ze toch echt heerlijk relaxt van wordt en ik merk ook wel verschil bij het rijden.

Deze kwam 1x per maand gewoon als extraatje en ik had een therapie deken, waaronder mijn paard echt altijd stond te soezen op stal. Hij was daarmee echt een stuk relaxter. Ook stalgenoten viel dat op, want hij was behoorlijk bloederig en karaktervol en niet altijd even gezellig op stal..

supsuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 12:01

Er zijn idd veel spullen en therapieën op de markt die je vooral een goed gevoel geven. Maar als van dat soort berichten je wenkbrauwen gaan fronzen, volg dan de pagina van dr Marlin die voor heel veel producten en gewoontes een wetenschappelijke/inhoudelijke onderbouwing probeert te vinden:
https://www.facebook.com/DrDavidMarlin

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 12:36

Kimberley_ schreef:

De Equisage gebruik ik ook al 3 jaar.
Ik gebruik hem vooral op wedstrijd. Lekker voor de rug spieren. Leg hem ook wel eens achterop de lendenen maar dan moet je er wel bij blijven want dan ligt hij los.

Zo gebruik ik op wedstrijd ook een massagegun. Gewoon die voor mensen.
Dat vinden ze ook heel lekker.
Die zijn niet zo duur in aanschaf

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 12:39

supsuusje schreef:
Er zijn idd veel spullen en therapieën op de markt die je vooral een goed gevoel geven. Maar als van dat soort berichten je wenkbrauwen gaan fronzen, volg dan de pagina van dr Marlin die voor heel veel producten en gewoontes een wetenschappelijke/inhoudelijke onderbouwing probeert te vinden:
https://www.facebook.com/DrDavidMarlin

Ik heb even gekeken en daar staat interessante info op. Dankjewel

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 04:28

Padoertje schreef:
Kimberley_ schreef:

Deze kwam 1x per maand gewoon als extraatje en ik had een therapie deken, waaronder mijn paard echt altijd stond te soezen op stal. Hij was daarmee echt een stuk relaxter. Ook stalgenoten viel dat op, want hij was behoorlijk bloederig en karaktervol en niet altijd even gezellig op stal..

Ik heb dezelfde ervaring met een therapie deken :j Zeker in de winter als ze frisser zijn, gebruik ik hem altijd. Hij is dan net wat relaxer als ik opstap :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:16

Ik heb hele goede ervaringen met de trilplaat, gebruik hem met name voor de revalidatie paarden maar ook de sportpaarden hebben er zeker baat bij. Dierenartsen zijn hier ook erg over te spreken en zeker overtuigd van de werking en geven dit dan bij bepaalde gevallen ook mee aan klanten als tip/verwijzen door.

Verder vind ik pulserend magneetveldtherapie ook een goede aanvulling in bepaalde gevallen, echter zijn er momenteel zeer veel producten te koop met magneten waarvan het merendeel echt niet vergelijkbaar is. Pulserend magneetveld kan je dmv een magneet voelen en is ook volop in gebruik door humane fysiotherapeuten. Daarvan is de werking wel degelijk aangetoond.

Beide apparaten vallen echter in een duurdere prijsklasse en hebben de meeste mensen niet op stal. Er is inderdaad ook veel te koop wat het vooral van goede marketing moet hebben imo maar dan heb je het over de producten van maximaal enkele honderden euro's in tegenstelling tot professionele inzetbare apparatuur. Wat mij betreft alleen maar heel goed om daar kritisch op te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 08:22

mijn DA vind de trilplaat niet fijn als een paard gewrichtsproblemen heeft. dat trillen kan dan pijnlijk zijn. voor pezen en spieren is het wel o.k

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:39

Popstra schreef:
mijn DA vind de trilplaat niet fijn als een paard gewrichtsproblemen heeft. dat trillen kan dan pijnlijk zijn. voor pezen en spieren is het wel o.k

Ik denk dat geen enkel product overal voor werkt, dat zou wat te makkelijk zijn. En gewrichtsproblemen is natuurlijk een breed begrip. Paarden met een haarscheurtje of breukje kunnen er juist wel baat bij hebben, artrose oid is weer een heel ander verhaal. Daarom is een diagnose en overleg met de da voor je gaat behandelen ook altijd super belangrijk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:11

Goed dat je dit hier weer es ter sprake brengt :)*

Voor wat duidelijkheid en feiten kun je es hier gaan zoeken:
https://skepsis.nl/magneettherapie/
Verder zoeken hierop doet je ogen open gaan, sla alles over wat commercieel wordt aangeboden ;-)
Zo staan op de site van b.v. magnacare (fb reklames) hele video's met fantasie uitleg die nergens medisch kunnen worden onderbouwt.

Op laser gebied kom je e.a. tegen als je b.v. mijn berichten naloopt (ja, ik kom dus niet veel meer op bokt :D )
O.a. uitleg over het extreme verdien model maar ook een diepere technische onderbouwde feiten uitleg.

Conclusie: er wordt giga veel zooi verkocht en verhuurd die of vrijwel niets doen of helemaal niets doen. Alles wat het zeker wel doet is de zakken vullen van diegene die het aanbied.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 14:50

Zelf geloof ik er niet zo snel in. Niet onderbouwd, maar aan de hand van de reacties van de paarden.

Dat paarden iets lekker vinden of ervan ontspannen geloof ik wel. Dat kan ook met even lekker poetsen of knuffen soms. Met mn merrie hoef ik alleen even samen te gaan staan om haar helemaal zen te krijgen.

Dus dat het fijn is, kan ik geloven, maar of het daadwerkelijk iets voor een lijf doet of het herstel heb ik vraagtekens bij.

Zelf ben ik grote voorstander van vrij bewegen na inspanning. Dat ze het er een beetje uit kunnen lopen en of rollen. Natuurlijk mogen ze ook stil blijven staan om te soezen, maar ik denk dat vrij bewegen na inspanning zowel fysiek als mentaal erg fijn is.
Er zou bij resultaten voor mij ook eerst getest moeten worden hoe een paard gereden is, wat de inspanning was en hoe de vrije beweging en ruimte ervoor en erna was om te beoordelen of een apparaat het werk doet of iets uit de basis vervangt.

Zelf heb ik wel gebruik gemaakt van een trilplaat op de sportschool en ik vond het alles behalve fijn. Een massage van hals en schouders vind ik maar kort fijn en ook effect hebben.
Werken aan ene betere houding bijv heeft meer effect.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 15:29

Er is enorm veel zooi op de markt die volgens „te mooi om waar te zijn“ principe verkocht worden.
Als is meestal vrij eenvoudig: als het product niet voor humaangebruik door gekwalificeerde fysio‘s aangeboden wordt dan is de kans groot dat je een onzinnig product gekocht hebt.
En zelfs in de humane reguliere fysio wereld zijn er toepassingen waarvoor het bewijs flinterdun is of zelfs afwezig is. Voor humaan bereik verdwijnen deze hopelijk steeds meer door de nieuwe regulering maar voor dieren is het een jungle.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:57

Sizzle schreef:
Er is enorm veel zooi op de markt die volgens „te mooi om waar te zijn“ principe verkocht worden.
Als is meestal vrij eenvoudig: als het product niet voor humaangebruik door gekwalificeerde fysio‘s aangeboden wordt dan is de kans groot dat je een onzinnig product gekocht hebt.
En zelfs in de humane reguliere fysio wereld zijn er toepassingen waarvoor het bewijs flinterdun is of zelfs afwezig is. Voor humaan bereik verdwijnen deze hopelijk steeds meer door de nieuwe regulering maar voor dieren is het een jungle.

Ook bij humane fysio worden fouten gemaakt en het valt op dat fysio's vaak zelf hun draai aan dingen geven. Ben ( oa door verhuizingen ) met dezelfde klachten bij verschillende fysio's geweest en allen een andere aanpak.
Bij mijn man net zo. De een zegt dit, de ander doet dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 18:35

Dat komt er nog bij.
Ik doelde puur op de apparatuur. Een hoop daarvan is nergens op gebaseerd. De verwachting (hoop) is dat het aantal nonsense indicaties voor mensen terug geschroeft gaat worden maar vervolgens zullen ze waarschijnlijk als kosmetische produkten of veterinaire produkten op de markt blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:47

Sizzle schreef:
Dat komt er nog bij.
Ik doelde puur op de apparatuur. Een hoop daarvan is nergens op gebaseerd. De verwachting (hoop) is dat het aantal nonsense indicaties voor mensen terug geschroeft gaat worden maar vervolgens zullen ze waarschijnlijk als kosmetische produkten of veterinaire produkten op de markt blijven.

Ja, bedoelde eigenlijk een combinatie. De ene fysio is wel voor gebruik van apparatuur, de ander wil vooral kneden en de volgende is meer van oefeningen.

Als je er vanuit wil gaan dat een humaan fysio een gedegen opleiding heeft en weet of enig apparatuur wel of geen effect heeft, is het gewoon lastig als ze er allemaal een eigen idee over hebben en er niet 1 uitkomst is.

Een paard is wel weer anders, maar dan zouden we iig weten of iets bewezen werkt en iets humaans aan te passen is naar het paard.

Maar ik geloof zeker dat paarden bepaalde behandelingen fijn vinden. Is het niet de massage mat of singel, is het wel het moment van volledige ontspanning.

Ik zag zo een ding met massage vingers. Kan zo wel zeggen dat ze die heerlijk gaan vinden. Heb een borstel met van die dikke noppen, maar met mijn eigen handen stevig kroelen krijg ik wel een zelfde reactie. Dat doet dan fysiek niks, maar vervang ik de kroel door een apparaat en laat het effect zien, zou ik het wel zo kunnen aanbieden, want kijk de reactie eens........