Peesbeschermers bij springwedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Peesbeschermers bij springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:07

Dag allen, misschien kunnen jullie me helpen, want het knhs reglement helpt me niet veel verder :')
Ik heb binnenkort mijn eerste springwedstrijd en loop een beetje vast in wat er wel en niet mag qua beenbescherming. Normaal gesproken rijd ik met de Anky technical
( deze: https://www.ej.nl/beenbeschermer-anky-t ... B0QAvD_BwE ). Ik meen me alleen te herinneren dat er op wedstrijd eisen zijn aan de beenbescherming, en dat er niet met deze beenbescherming gestart mocht worden. Dat alleen die harde schelpen met 2 banden mochten.
Maar, nu komt het, ik kan dus nergens terug vinden wat dan wel de eisen zijn aan beenbescherming. In de knhs harnachement gids staat wel een hele beschrijving over de achterbeschermers, maar eigenlijk niks genoemd over de voorbeschermers. Zijn daar nog specifieke eisen voor? (En wordt het dus tijd voor mij om nieuwe te kopen? :+ )

Alvast dank!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:12

Die uit de link mogen sowieso niet. Alleen de “normale” peesbeschermers mogen
Maar ik kan inderdaad niet duidelijk in het regelement vinden wat nou wel en niet mag

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:30

Als ik het goed heb kan je alles vinden hierover in de harnachementgids van de KNHS. Hierin staat alles wat wel en niet is toegestaan bij peesbeschermers.

Edit: Staat inderdaad alleen wat over achter beschermers. Ik vind het eigenlijk best wel raar, maar zal wel vanuit de KNHS gezien heel logisch zijn. :j
Misschien is het nog een handig linkje voor degene die het niet kunnen vinden. :')

Ik zou de KNHS gewoon even mailen met deze vraag, die kunnen je het beste antwoord geven! ;)

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.knhs.nl/media/21696/knhs-harnachementgids-versie-1-april-2022.pdf&ved=2ahUKEwiJ_7vVs_j_AhV2gP0HHcwiC20QFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw1LSobLIMTYendkrMwVTlLN

Beetje lange link, sorry :')
Laatst bijgewerkt door Adjepatatje8 op 05-07-23 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nnicolex

Re: Peesbeschermers bij springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:34

Ik volg even! Ik heb een paard met schiefels die eigenlijk geen ‘gewone’ beschermers meer aankan/netjes past maar vind die gids ook niet echt duidelijk wat mag/niet mag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:47

Hoe de beschermers er uit zien is niet relevant. Achter zijn strengere eisen aan voornamelijk de manier van bevestiging. Achter mogen ze ook niet groter dan 16 cm zijn. De kappen uit de OP mogen dus niet achter. Verder geldt:

Het gebruik van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen, springschoenen, hoefschoenen en kniebeschermers is toegestaan. Het maximale gewicht van de totale beenbescherming is 500 gram per been.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:09

Ik denk dat het een foutje is in de tekst van de harnachementsgids en dat het niet Achterbeenbescherming maar Beenbescherming moet zijn. In de punten eronder praten ze zo specifiek over de achterbenen bij één punt, dat de rest echt over de voorbenen lijkt te gaan.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:29

996981 schreef:
Hoe de beschermers er uit zien is niet relevant. Achter zijn strengere eisen aan voornamelijk de manier van bevestiging. Achter mogen ze ook niet groter dan 16 cm zijn. De kappen uit de OP mogen dus niet achter. Verder geldt:

Het gebruik van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen, springschoenen, hoefschoenen en kniebeschermers is toegestaan. Het maximale gewicht van de totale beenbescherming is 500 gram per been.

Zo lees ik het ook inderdaad, als ik het even goed door kijk.

Bovenstaande bescherming zijn allemaal toegestaan. Er zijn in 2021 alleen strengere regels gekomen voor de achter beschermers en deze staan dan uitgebreid beschreven in de harnachementgids.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 13:43

Dank allen voor de antwoorden! Ik was al een beetje bang voor wat lianneputhy zegt, dus ik heb voor de zekerheid vandaag maar nieuwe gekocht die sowieso mogen. (Goede reden om een setje te kopen toch? O:) )