Welk bit voor een paard dat het bit niet goed aanneemt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lis_vr

Welk bit voor een paard dat het bit niet goed aanneemt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:14

Hallo allemaal!

Ik ben al even op zoek naar het geschikte bit voor mijn paardje.

Ze neemt het bit niet goed aan en wanneer ik meer druk neem kruipt ze achter de teugel. Wanneer ik haar losser laat heb ik heel weinig in mijn handen. Ookal rijd ik haar goed vooruit.

Momenteel rijd ik met een enkelgebroken watertrensje.

Wanneer ik op jumping ben kan ze zich ook sterk maken, dus ik moet nog wel iets te zeggen hebben dan.

Ik zoek dus eigenlijk een zacht bitje, dat stabiel in de mond ligt, maar waarmee ik toch iets te zeggen heb wanneer dat nodig is.

Hebben jullie een idee welk bitje geschikt is?

rien10

Re: Welk bit voor een paard dat het bit niet goed aanneemt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:15

Ongebroken ligt stabieler dan gebroken of dubbel gebroken. Heb je al eens een ongebroken bustrens geprobeerd?

lis_vr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 20:21

rien10 schreef:
Ongebroken ligt stabieler dan gebroken of dubbel gebroken. Heb je al eens een ongebroken bustrens geprobeerd?

Ja, heb al eens gereden met een ongebroken kneveltrens van kunststof. Maar daar was ze nog steeds sterk mee in het parcours.

Misschien is eentje van metaal of koper proberen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:23

Een paard wat zich sterk maakt, maakt zich ongeacht het bit wat je er in hangt sterkt. Dat is de aard van het dier. Je benoemt 2 verschillende zaken: Sterk maken onder de ruiter. Het bit niet aannemen.
Dat laatste kan je met een ander bit verbeteren (de rest is rijtechnisch). Dat sterk maken zal je rijtechnisch moeten oplossen. Wat zegt je instructeur er van?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:50

https://fagerbits.com/product/nina-titanium-fixed-rings

Dit is een ontzettend fijn bitje voor de gevoelige mondjes die soms toch even beet durven te pakken. Door de fijne stabiele inwerking en de lichte rotatie links/rechts kun je ook door 1 enkele ophouding de rust terug krijgen. Directer en dus vriendelijker inwerken is mijn ervaring en dan goed werken aan verbinding vanuit het achterbeen naar de hand toe want beide problemen zijn een uiting van onvoldoende verbinding in het lichaam.

Op de site van Fager kun je ook een test doen wat het beste zou kunnen passen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:14

Ik denk dat je een rijtechnisch probleem probeert op te lossen met harnachement als ik eerlijk ben :)

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:50

lis_vr schreef:
Ja, heb al eens gereden met een ongebroken kneveltrens van kunststof. Maar daar was ze nog steeds sterk mee in het parcours.

Misschien is eentje van metaal of koper proberen.

Eens met de reactie boven mij. Als ik jouw reactie hier namelijk lees, lees ik het alsof je 1 keer dat bit hebt geprobeerd in een parcours. Begin bij de basis met goede lessen en een stabieler bit, ga nadat deze goed is pas aan een parcours denken.

Maar dat is voor mij een logische volgorde.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:50

Buiten dat ik het eens ben met de voorgangers dat het grotendeels rijtechnisch zal zijn,
Waarom geen 2 verschillende bitjes? Als ze fijn dressuurmatig loopt op een ongebroken kunstof knevel en prima springt op het huidige bit. Waarom doe je dat niet? Lijkt mij dan voor nu een handige tussenoplossing

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 05:51

Het zachtste bitje wat ik ooit heb gezien (en zelf heb) Is de Beris prime. Dit is een ongebroken zeer zacht flexibel bit. Het voelt een beetje gel achtig aan en is ook niet zo dik als veel kunsstof bitten.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:32

Avalanche schreef:
Ik denk dat je een rijtechnisch probleem probeert op te lossen met harnachement als ik eerlijk ben :)

Ik denk zeker dat TS rijtechnisch aan de slag moet om het sterk zijn op te lossen. Maar ik denk dat het alleen maar goed is om te kijken of er een beter passen bitje is wat het paard beter aanneemt. Een ander bit hoeft niet altijd gelijk iets sterkers te zijn natuurlijk.

Persoonlijk ben ik nooit zo van de enkelgebroken bitjes. Ik zou bij zo'n paard in eerste instantie een ongebroken pakken. Al dan niet kunstof of flexibel. Maar dit is echt een kwestie van proberen.

TS hoe is de mond van jou paard? Als deze een klein mondje heeft zijn de kunststof bitten vaak te dik. Die zijn er tegenwoordig ook wel dunner maar het moet allemaal wel in het bekkie passen.
Als ongebroken niet werkt, dan zou ik juist naar een dubbelgebroken kijken, maar hierbij opletten dat de schakels niet op de lagen vallen.

Is er een bitfitter in jou buurt? Ik vind het persoonlijk erg prettig dat je dan veel dingen even kan proberen en dat er richting aan je zoektocht gegeven kan worden. Wellicht dat je tandarts anders ook al wel tips kan geven?

Voor wat betreft het sterk zijn, eerst lekker dressuurmatig aan de slag. Maar dat zal zeker met het juiste bit al makkelijker zijn.

Sommige paarden worden ook door enthousiasme sterk in het parcours, dan zijn ze nog zo voor elkaar maar op concours zijn ze echt anders. Dan is het een optie om een apart bitje te kiezen wat iets meer te zeggen heeft enkel voor op concours. Dit hoeft niet direct een dikke pelham te zijn, maar een simpele baucher of een dubbel gebroken bitje met lock bijvoorbeeld kan al voldoende zijn.
Zo kan je dicht bij je normale bit blijven qua mondstuk maar heb je net even iets extra.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:23

Beide wat je omschrijft zijn rijtechnische problemen.

Je "neemt" meer druk..dat is al fout, paard moet naar de hand toe gereden worden en zelf het bit aan willen nemen en dat doe je door het van achter naar voren te rijden. Van achter naar voren rijden is NIET heel erg naar voren rijden. Maar zorgen dat het paard aan het been komt, beide achterbenen goed gaat gebruiken en nageeflijk wordt en verlengd over de rug en er zo aan de voorkant in zakt.

Ook bij het springen is rijtechnisch, een paard wat zich van enthousiasme sterk kan maken. Dit is op te lossen door dressuurmatig te trainen tussen de hindernissen maar dan moet eerst bovenstaande basis goed voor elkaar zijn en zonder dat heb je eigenlijk nog helemaal niets te zoeken in een parcours.

Ik zou dus lekker hetzelfde bitje houden en het geld besteden aan een goede instructeur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:24

rozebadeend schreef:
Ik denk zeker dat TS rijtechnisch aan de slag moet om het sterk zijn op te lossen. Maar ik denk dat het alleen maar goed is om te kijken of er een beter passen bitje is wat het paard beter aanneemt. Een ander bit hoeft niet altijd gelijk iets sterkers te zijn natuurlijk.

Oh dat ben ik wel met je eens, ik denk dat je sowieso een bit moet hebben wat bij je paard past.

Maar het sterk maken of het bit niet goed aannemen lijkt mij een rijtechnisch probleem.

Isabje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:03

Bekijk anders eens de site de Bittenshop daar vind je van allerlei blogs met gratis tips en informatie. Je kan ook gratis advies vragen via de site\contact. Ook kan je op paardencursesonline informatie over bitten vinden onder de cursus harnachement. Ik heb zelf een gedeelte van de cursus gezien en zag er heel interessant uit.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:11

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:39

Enzo_Ollie schreef:
https://fagerbits.com/take-our-bit-quiz

Deze heeft mij ook geholpen! Vind Fager sowieso fijne omschrijvingen geven bij alle bitten

Leuke link heb hem net ook gedaan, nu even wachten totdat hij alle adviezen geladen heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 12:52

Ik lees dat als je haar loslaat je heel weinig in de handen hebt.
Heel weinig is niet niks dus goed.
Mij is geleerd je moet niet meer gewicht hebben als hoe zwaar een teugel weegt :D

Sterk maken met springen is niet met je handen in gaan werken maar met je zit.
Dat moet je altijd al doen met je zit rijden, maar dan zeker. Want dat touwtrek wedstrijdje ga jij niet winnen. Ook niet met een scherper bit. Dat werkt eventjes totdat ze het gewend zijn.

Welk bit, ik kies zelf zelden een enkel gebroken.
Ik ben meer fan van de dubbel gebroken. Of ongebroken.
Dubbel gebroken dan met een smal tussenstukje. De goedkope merken hebben een breed middenstuk, dat past veel paarden niet.
Enkele merken zoals bijvoorbeeld Sprenger hebben een kleiner tussen stuk, geen bolletje maar kleiner.

De 14 mm van fager kan fijn zijn, kan ook te dun zijn.
Dikke bitten daar is vaak geen plaats voor, maar ik ben wel voorstander om zo dik mogelijk te nemen wat past. Heel vaak past 16 mm wel en dan heeft dat mijn voorkeur. Maar is die ruimte er net is 14 mm zeker een betere keuze.

lis_vr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 15:02

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben het er mee eens dat het deels een rijtechnisch probleem is, en ik weet dat dit niet op te lossen is met een ander bit. Maar daarnaast is een enkelgebroken bitje inderdaad niet ideaal.

Ga haar straks eens rijden met een dubbelgebroken bitje. En denk dat ik ook een ongebroken bit ga bestellen, om dat eens te proberen.