zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

branki

zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 14:27

Ik ben voor mijn arabier op zoek naar een ander zadel.
Hij heeft niet de makkelijkste rug: hol, kort, hoge schoft, flinke schouderpartij, ruime stap.
Wat voor zadel zou hier op passen?
Ik ben heel benieuwd naar tips, zowel boomloos als met boom.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:30

Mijn oude paard had dezelfde conformatie. Ik heb hem met een Hidalgo en een startrekk espaniola gereden. Maar had dan wel bij Hidalgo kussens op maat laten maken, een kussen die wat ronder was ipv te recht. (gebruikte die kussens bij alle 2 die zadels)

Elisa2

Re: zadel voor arabier met korte, holle rug, hoge schoft, flinke schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 14:49

In ieder geval bij een holle rug, zadels met keilkussens.

Zou een zadel door een zadelmaker laten aanpassen als hij een lastige rug heeft. (is sowieso verstandig)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:34

Er is manier om daar achter te komen en dat is een, goede!!, zadelpasser laten komen en verschillende zadels te proberen. Beste is natuurlijk om een zadel op maat te laten maken door een, goede!!, zadelmaker.
Overigens zou ik met zo'n rug nooit voor boomloos gaan; veel boomloze zadels, ook de betere merken, "knikken" vaak ergens in de zitting en daar wil je juist extra steun.
Zoals hierboven al gezegd zal je op zoek moeten naar een wat ronder zadel ( met veel "rock" ) en er zeker geen te plat zadel opleggen i.v.m. bridging ( dan draagt het alleen aan voor en achterkant en niet op de rug).
Een "standaard" zadel vinden wat past zal erg lastig worden.

Ben overigens wel benieuwd naar foto's van het paard in kwestie. Bij een echt holle rug is het sowieso de vraag of je er nog op moet gaan zitten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 15:49

Waarom keilkussens Elisa2? Die lopen toch juist langer door, of ben ik mis?

Ik heb voor mijn merrie met korte hollere rug een kentaur dressuur met franse kussens.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:04

Ik ben ook erg benieuwd naar een foto.
Ik heb op dit moment op mijn halve arab (korte, holle rug, licht overbouwd) ook een kentaur (wel spring) met idd Franse kussens. Dit zadel is helaas net wat aan de lange kant, dus heb een zadelmaker laten komen. Nu een zadel met een net wat andere singelstoot ophanging, maar volgens mij nog steeds franse kussens (maar heb het zadel nog niet, dus dat weet ik niet 100% zeker).
Overigens komt die van mij nog best wel omhoog in de rug in beweging, dus het zadel brugt dan wel licht bij stilstand, maar niet bij lopen. Dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:29

Even een foto van zijn rug.
M.n. zijn schouder is een probleem. Bij de meeste zadels stoten de kussens tegen zijn schouder.
Met een Barefoot Cherokee liep hij fijn, maar daar kon ik niet op zitten.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:31

Elisa2 schreef:
In ieder geval bij een holle rug, zadels met keilkussens.

Zou een zadel door een zadelmaker laten aanpassen als hij een lastige rug heeft. (is sowieso verstandig)

Juist niet. Een holle rug is normaal gesproken Franse kussens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:39

Je kunt zelf denk ik ook al zien dat een paard met de rug zoals die van jou beter een zadel met een Frans kussen kan hebben. Het Franse kussen volgt meer de vorm van de rug, terwijl een keilkussen recht is. Bij een recht kussen zal het zadelkussen niet overal voldoende steun geven (bruggen)

Frans kussen

Afbeelding

Keilkussen

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:41

Ik dacht idd ook Franse kussens, zeker voor een korte rug. Heb hier ook altijd arabiertjes gehad, en nog geen één meegemaakt die keilkussens kon hebben.

Ik vind de rug nog meevallen hoor op de foto, vind ik niet zo erg hol.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 16:41

Waar ik dus heel benieuwd naar ben, is of er mensen ervaring hebben met ons "schouderprobleem". Dus dat de kussens tegen de schouder stoten. Hij heeft helaas weinig bespieren rond zijn schoft. We zijn aan het werk met de bespiering, maar dat is niet van vandaag op morgen opgelost.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:44

hwn schreef:
Ik dacht idd ook Franse kussens, zeker voor een korte rug. Heb hier ook altijd arabiertjes gehad, en nog geen één meegemaakt die keilkussens kon hebben.

Ik vind de rug nog meevallen hoor op de foto, vind ik niet zo erg hol.

Lijkt een beetje meer overbouwd; maar ook in dat geval zijn Franse kussens een goede keuze

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:46

branki schreef:
Waar ik dus heel benieuwd naar ben, is of er mensen ervaring hebben met ons "schouderprobleem". Dus dat de kussens tegen de schouder stoten. Hij heeft helaas weinig bespieren rond zijn schoft. We zijn aan het werk met de bespiering, maar dat is niet van vandaag op morgen opgelost.

Ja ik denk dat de vorm van de rug een zadel (als het niet goed past) naar voren kan drukken.
dus probeer een Zadel met een kort Frans kussen. Eventueel (als dat nodig is) met een front riser.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:49

Mijn paard met grote schouders en weke lendenen (en daardoor aan de achterkant wat 'hol'), heeft een Schutte Legend met Frans kussens. De Legend is gemaakt voor schouder vrijheid, maar op de rest ook past, kan ik natuurlijk niet zeggen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 16:54

Als ik je foto’s zo zie is niet alleen een passend zadel voor de rug vinden een probleem maar vooral ook in combinatie met de bolle buik met een ver naar voren liggende singelgroeve. De combinatie zadel en singel zal goed moeten zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:23

Idd een Frans of dakkussen en een teruggesneden kussen/zweetblad voor - er zijn meerdere merken die dit in assortiment hebben maar zal wel bestelwerk worden

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 17:43

knollentuin schreef:
een teruggesneden kussen/zweetblad voor - er zijn meerdere merken die dit in assortiment hebben maar zal wel bestelwerk worden

Weet jij ook welke merken een teruggesneden kussen hebben?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:28

Franse en Italiaanse merken.
Ik heb een Prestige en een Antarès, beide hebben Franse kussens.

Ik ben overigens wel heel benieuwd naar de redenering achter keilkussens :) die had ik nog niet gehoord. Mijn paard heeft een hele rechte rug, maar ook heel kort, vandaar bij mij de keuze voor een Frans kussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:49

Een keilkussen geeft een soort van 'dakje' ( vorm) aan de vulling, kan bij hele rechte ruggen, en hoge schoften, heel fijn werken.

Bij deze rug zou ik dat niet doen. Zou het zadel meer naar voren duwen, en daar wil je hem echt niet.

Boom die mooi de rug volgt, korte takken, het liefste een beetje naar achter geplaatst ( vaak bij springzadels) dun kussen eronder, en een verdomd slim singelsysteem kan je redden :D

Arabieren zadelen, fitters worst nightmare.. Ik zei altijd, alsof ik een trechter mag zadelen O:)

Ik zou het in de Engelse merken zoeken, dit is zo'n welsh-rug waar zij wel bomen op hebben kunnen maken.
Ideal FWB (FatWhiteBastard) Geen idee of ze die nog in de collectie hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:19

Afbeelding foto is van de bates icon ter illustratie hoe zo een teruggesneden voorkant eruit ziet
branki schreef:
knollentuin schreef:
een teruggesneden kussen/zweetblad voor - er zijn meerdere merken die dit in assortiment hebben maar zal wel bestelwerk worden

Weet jij ook welke merken een teruggesneden kussen hebben?

Zaldi, passier ,Bates, dabbs wow, maar niet standaard misschien bij bepaalde modellen , maar daar weet ik dan de naam niet zo 123 van

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:55

Black Country heeft hele mooie 'native pony trees' voor dit soort ruggetjes.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:57

Massimo met franse kussens.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:13

Prestige (Top Dressage met franse kussens) en Ruiz Diaz heb ik gebruikt voor de paarden met een korte, weke rug, flinke schouders en hogere schoft. Op paarden met een rechte(re) rug sloten ze totaal niet mooi aan en waren ze niet stabiel, maar juist voor de paarden met een holle rug waren ze ideaal.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-07-23 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:16

Zijn rug lijkt op de rug van mijn ijslander. Die is ook wat hol.
Ik heb er een Hrimnir op liggen

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:20

Ik heb voor mijn Arabier, precies dat type paard wat je omschrijft, een zadel van Deuber. Niet goedkoop maar past perfect en ligt als een huis. Al de rest schoof als een malle. Ook boomloos geprobeerd, Trekker en Ghost, maar dat was niet passend te krijgen.

Ik heb van Deuber de El Campo shorty, speciaal voor korte paarden. De standaard had ook nog gepast.