Lange lijnen voor wandelen in men positie ( bos)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Lange lijnen voor wandelen in men positie ( bos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:00

Ik wil wat meer oefenen met mijn jonge pony om vanuit men positie te lopen: maar dan buiten.
In de bak hebben we dit netjes aangeleerd met de dubbele lange lijnen; de dubbele longe.
Echter vind ik die voor lopen in het bos echt veel te lang, dan sleept de helft over de grond.
Ik twijfel ook of ik dan nog wil werken met een longeersingel, want als er toch iets gebeurt en de lijnen lopen via de singel heb je minder snel “ inspraak”.

Welke lijnen zouden fijn zijn? Biothane bijvoorbeeld?
Lichter touw materiaal?
Heb een grote d maat pony dus hoef geen hele lange lijnen

Elisa2

Re: Lange lijnen voor wandelen in men positie ( bos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:08

Misschien gewoon leidsels voor het mennen? schoftje er bij..en gewoon bevestigen zoals je zou doen als je gaat mennen. Biothane is sowieso fijn spul..lichte carbon zweep er bij.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:11

Als je een D-pony hebt dan zou ik eens kijken naar 'gewone' menleidsels, maar dan x-full bijvoorbeeld. Mijn ervaring is dat maatje cob vaak net te kort is als je er comfortabel achter wil lopen.

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe ver je achter je paard wilt lopen. Of wil je ernaast lopen?

Oh, kijk ook eens naar wat bijvoorbeeld boomslepers gebruiken. Die hebben vaak touw, maar ook wel mooie leren leidsels.
Laatst bijgewerkt door assie op 02-07-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:11

Precies, gewoon menleidsels nemen. Pinkriempje eraan, dan heb je het uiteinde ook gewoon beet.
Wil je toch kortere (of juist langere), dan kan je die van biotane laten maken bij Dabo's design.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:12

Ik zou iets kiezen wat glad genoeg is maar toch grip heeft. geen touw, want als ze gaan trekken heb je de blaren op je handen. Biothane zou kunnen maar zelf zou ik toch voor leer gaan, voelt prettiger. Ik zou ook een longeer singel of schoftje gebruiken zodat die leidsels niet om de kont naar beneden zakken want dat loopt vervelend voor jou. (hoogste set ringen gebuiken, dan kun je prima vlot sturen).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:20

Dan houd ik de longeersingel er wel in.
Ik twijfelde daar dus wat over, als er iets iets loopt de lijn eerst door een oog richting neus ( Bitloos) of bit en heb je minder directe inwerking/ ben je minder snel bij het hoofd. Krijg het wat lastig uitgelegd.
Menleidsels kan ik eens naar kijken, hoewel het voor al licht materiaal moet zijn.
Kan er achter lopen of schuin ernaast . Het gaat me vooral om het nog zelfstandiger leren worden, en dapperder worden zonder dat ik er pal naast wandel.
We wandelen lange afstanden

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:28

Menleidsels of teugels voor lange teugelen. Ik heb biothane teugels laten maken bij ByBaukje op de lengte die ik prettig vind. Lekker licht in gewicht en fijn in de hand. Ik gebruik geen longeersingel overigens, omdat je heftiger inwerkt dan bij direct contact. Dan kun je veel subtieler zijn in je hulpen. Maar voor het niet laten zakken van de lijnen is het wel handig, zeker als je buiten loopt wel veilig.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:37

Ja dat is veiliger inderdaad, daarom wil ik ook geen “ slepende” lijnen. Maargoed ik blijf dan dus wel bij t feit dat als er iets gebeurt en je hebt geen singel, en je trekt aan 1 lijn, je vlotter je paard om kan trekken. Met een longeersingel blokkeer je meer die zijwaartse hulp als het ware.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:43

Als dat je angst is, kun je een extra biotane lijn aan de linkerbitring doen, daar geen contact mee, maar wel in je hand houden. Dan heb je dubbele teugelvoering in je linkerhand, en een enkele leidsel plus je menzweep in je andere hand. Dat is qua wat je in de handen hebt vergelijkbaar. Gaat het mis, dan trek je om met je linkerhand. Kun je maar 1 kant omtrekken, dat wel, maar is meer dan niks.

Overigens zou ik niet de weg omgaan met een paard waar ik een one rein stop voor nodig heb/denk te hebben ;) Voor de kar kan dat ook niet.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:49

Muze schreef:
Ja dat is veiliger inderdaad, daarom wil ik ook geen “ slepende” lijnen. Maargoed ik blijf dan dus wel bij t feit dat als er iets gebeurt en je hebt geen singel, en je trekt aan 1 lijn, je vlotter je paard om kan trekken. Met een longeersingel blokkeer je meer die zijwaartse hulp als het ware.

Je moet je paard niet om willen trekken .je moet willen dat ie voorruit gaat . Ook in een paniek situatie .

Met je paard omtrekken ben jij ammenooit niet snel genoeg om leidsels kort genoeg te maken om je paard niet verstrikt te laten worden . Alles altijd vooruit willen oplossen .

Dan draaft ie maar een paar passen terwijl jij er achter aan hobbelt.

Sowieso zonder singel /schoftje buiten lange lijnen is levens gevaarlijk. Zonder schoftje moet je altijd strak contact houden om de leidsels niet te ver langs het lichaam te laten vallen . Je paard kan dus nooit zijn rug eens lekker oprekken . Maar met een schoftje kan je rustig je paard laten uitschuiven. Daarmee zet je dus ook meteen de stempel voor je paard dat hij kan en mag ontspannen buiten in het tuig.

Edit : los van dat jij niet snel genoeg bent als het echt puntje bij paaltje komt. Paard leert ook meteen dat als jij hem omtrekt met lange lijnen m dat hij voor de kar dan dus ook een rechtsomkeert kan maken .

Kan je vertellen dat dat geen leuke geintjes zijn . Je kar schaart en kiept om en ligt op de grond.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:53

Ik denk dus te moeilijk, haha.
Overigens is dit absoluut niet als voorbereiding op mennen hoor. Ga hem niet inspannen.
Als uitbreiding voor het inrijden, dus gewoon het voorop/ zelfstandig leren lopen.
Niet meer, niet minder.
We wandelen ook gewoon afstanden ( ernaast), overigens al 2 jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:10

Ik gebruik voor lange teugelen (zonder singel dus) een extra lange leren slofteugel met klipjes van Euroriding voor mijn paard van 155.
Vind het heel fijn in de hand liggen en niet zo veel overtollig materiaal. Dat werkt ook buiten heel prima voor mij.

Wil je er echt verder achter gaan lopen in de menpositie, dan zou ik menteugels kopen en een schoftje gebruiken.

Als je denkt dat je je paard moet gaan omtrekken dan heb je buiten nog niets te zoeken aan de lange lijnen. Dan moet hij eerst in de bak verder bevestigd worden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 10:23

Ik ben in twee jaar nog nooit in die situatie terecht gekomen. Dus ik denk dat ik misschien bang ben voor niets. Jammer dat er gelijk zo op gehakt word, waar ik gewoon twijfels uitspreek.
Bedankt voor de tips.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:44

Ik gebruik twee lange lijnen van Emiel Voest (6,5 meter), die ik dan in een brug pak. Daardoor worden ze korter, al sleept er nog wel wat mee.
Deze lijnen doe ik door de longeersingel.
Voor de veiligheid / zekerheid heb ik een leadrope (ook Voest) van 4,5 meter. Die gaat van het touwhalster over de rug naar mijn hand, niet door de longeersingel. In geval van nood kan ik dan mijn lange lijnen loslaten en heb ik de leadrope nog vast.
Gesloten lijnen vind ik niet veilig, ik zou dan bang zijn er zelf in te stappen in een onbewaakt ogenblik (als je de boel netjes op maat houdt is dat natuurlijk geen punt, maar als je licht klunzig wat laat vallen omdat je jeuk hebt wel), en ook bij lostrekken kunnen ze ergens achter blijven hangen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:03

Wij deden aan het einde van een doodeenvoudige enkele longeerlijn een karabijnhaak, zodat hij aan beide uiteinden aan het bit geklikt kon worden. Ideale lengte voor werken in men-positie en makkelijk te realiseren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:53

Ik loop af en toe een rondje buiten achter mijn pony in de menpositie met gebruik van de dubbele longe. Mijn optoming is daarbij niet anders dan in de bak: pony heeft hoofdstel in waaraan de uiteinden van de longe zijn geklikt. De lijnen lopen vervolgens door de onderste (ik ben niet zo lang en ik heb een E-pony) ringen van de longeersingel. Ik hou de rest van de lijnen in lussen in mijn handen en hou ook nog een aanwijsstokje (zweepje) vast. Dat gaat prima. Ik sta nooit in een lus of in een stuk lijn die over de grond sleept, want dat heb ik niet doordat ik de lijnen in lussen vast hou.

Mocht ze ineens iets gaan doen wat niet gepland is, dan heb ik directe inwerking op haar bit en als ze pech heeft fungeer ik dus direct als anker. Niet leuk voor haar, wel heel doeltreffend. Is trouwens nog nooit voorgekomen buiten maar dat komt doordat we 3x per week in de bak trainen dus we weten hoe het werkt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:18

Je kunt gewoon een enkele longeerlijn gebruiken die is lang genoeg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 14:37

Pony leidsels of als je nog korter wil een slofteugel of enkele longe met aan beide kanten een klipje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:10

Muze schreef:
Ik ben in twee jaar nog nooit in die situatie terecht gekomen. Dus ik denk dat ik misschien bang ben voor niets. Jammer dat er gelijk zo op gehakt word, waar ik gewoon twijfels uitspreek.
Bedankt voor de tips.

Trek het je niet aan, het is goed bedoeld. :)

Ik kan je nog wel de tip geven dat als je er achter loopt met schoftje/ singel en hij zou schrikken/ er vandoor willen etc. dat een makkelijke oplossing om hem bij je te houden is om hem een pasje schoudervoor/ binnen te zetten. Toch voorwaarts, zonder dat hij vaart kan maken. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 16:16

Hilary schreef:
Ik gebruik twee lange lijnen van Emiel Voest (6,5 meter), die ik dan in een brug pak. Daardoor worden ze korter, al sleept er nog wel wat mee.
Deze lijnen doe ik door de longeersingel.
Voor de veiligheid / zekerheid heb ik een leadrope (ook Voest) van 4,5 meter. Die gaat van het touwhalster over de rug naar mijn hand, niet door de longeersingel. In geval van nood kan ik dan mijn lange lijnen loslaten en heb ik de leadrope nog vast.
Gesloten lijnen vind ik niet veilig, ik zou dan bang zijn er zelf in te stappen in een onbewaakt ogenblik (als je de boel netjes op maat houdt is dat natuurlijk geen punt, maar als je licht klunzig wat laat vallen omdat je jeuk hebt wel), en ook bij lostrekken kunnen ze ergens achter blijven hangen.

Plus één.

Ideaal

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 17:15

Ik gebruik voor mijn PRE ook een lange slofteugel, perfect qua maat

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 18:00

Lange teugelen is super geschikt om je paard het stoer voorop lopen eigen te maken. Ik zou voor buiten mijn positie wat opschuiven en naast het achterbeen gaan lopen in lange teugel positie. Zo heb je minder lijn in hand. Kunt de one rein stop inzetten, kunt je lichaamstaal en stokje inzetten wanneer nodig. Je bent dan niet meer afhankelijk van een longeersingel en hebt minder lijn eraan hangen wat in een noodsituatie voor extra risico zou kunnen zorgen.

5,5 meter is voldoende lengte om achter je paard om van kunt te kunnen wisselen.

Toevallig is nu via https://www.dressuurnatuurlijk.nl/grati ... gelen-2023
De gratis mini cursus lange teugelen bezig. Kun je leuke oefeningen (zijgangen) voor in de bak uit halen. En je kunt er advies vragen over buiten etc. Ook verkopen ze de lange teugels die ik zelf heel fijn vind. Speciale clips die breken als ze op de teugel gaan staan (is bij mij nog nooit gebroken bij een schrikactie :D ) prettig soepel touw en precies de juiste lengte.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 07:35

Dank,
Wellicht ga ik dat wel doen. Lange teugelen.