Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:Ja dat is veiliger inderdaad, daarom wil ik ook geen “ slepende” lijnen. Maargoed ik blijf dan dus wel bij t feit dat als er iets gebeurt en je hebt geen singel, en je trekt aan 1 lijn, je vlotter je paard om kan trekken. Met een longeersingel blokkeer je meer die zijwaartse hulp als het ware.
Muze schreef:Ik ben in twee jaar nog nooit in die situatie terecht gekomen. Dus ik denk dat ik misschien bang ben voor niets. Jammer dat er gelijk zo op gehakt word, waar ik gewoon twijfels uitspreek.
Bedankt voor de tips.
Hilary schreef:Ik gebruik twee lange lijnen van Emiel Voest (6,5 meter), die ik dan in een brug pak. Daardoor worden ze korter, al sleept er nog wel wat mee.
Deze lijnen doe ik door de longeersingel.
Voor de veiligheid / zekerheid heb ik een leadrope (ook Voest) van 4,5 meter. Die gaat van het touwhalster over de rug naar mijn hand, niet door de longeersingel. In geval van nood kan ik dan mijn lange lijnen loslaten en heb ik de leadrope nog vast.
Gesloten lijnen vind ik niet veilig, ik zou dan bang zijn er zelf in te stappen in een onbewaakt ogenblik (als je de boel netjes op maat houdt is dat natuurlijk geen punt, maar als je licht klunzig wat laat vallen omdat je jeuk hebt wel), en ook bij lostrekken kunnen ze ergens achter blijven hangen.