Overstap barok zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Organa

Overstap barok zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 15:20

Hoi iedereen!
Ik ga mijn paard dit jaar zadelmak maken. Ik vind het heeeerlijk om nu alvast te fantaseren over toekomstig harnachement :P
Ik ben al heel lang verliefd op barokke zadels en twijfel of ik nu de overstap zou maken. Ik kan online eigenlijk weinig informatie vinden over de verschillen tussen een traditioneel dressuurzadel en een barok zadel. Tuurlijk zie ik zelf ook wel verschillen, maar wat voel je hiervan tijdens het rijden?

Ik heb een stevige korte pony van 3. Ik verwacht dat zij de komende jaren nog best gaat veranderen waardoor ik momenteel vooral naar boomloze en semi boomloze zadels kijk. Ik zou dan kwa barok zadel uitkomen bij de Startrekk Espaniola Bonita.

En waarom zou ik voor een barok zadel gaan? Nou, eigenlijk durf ik dat nog niet helemaal te zeggen. Ik weet te weinig over de zadels behalve dat ik er eens in een heb gezeten en deze echt mega lekker zat. Maar zijn ze echt handig als je ook dressuur wil rijden? Fanatiek zal het niet zijn, maar af en toe een wedstrijdje lijkt me wel leuk. Verder zou ik graag fanatieker working equitation willen rijden en op buitenritjes gaan. Is een barok zadel dan wat ik zoek? Of toch beter een dressuurzadel?

Celebi

Re: Overstap barok zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:31

Gaaf zadel! <3

Geen ervaring mee verder, maar volgens mij moet je hier gewoon alles mee kunnen doen wat je graag wilt. Zeker WE en buitenrijden is dit natuurlijk gewoon prima geschikt voor en ook in de dressuur lijkt dit me prima volstaan. Enige is dat dit soort zadels vaak wel groot zijn en op een stevige korte pony weet ik niet of het wel echt goed past. Die hebben vaak toch baat bij een kort zadel zowel in de lengte als in de hoogte, anders kom je niet uit met je singelstoten en de zweetbladen. Beetje afwachten hoe je pony uitgroeit misschien? En of het zadel dan überhaupt lekker zit op jouw pony. Heb al eens een zadel geprobeerd bij iemand en die zat super fijn, maar vervolgens op mijn pony met een paar kopijzers breder kon ik er amper nog in zitten. :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:37

Ik heb een hidalgo valencia, heel fijn zadel. Semi boomloos, met leren boom - zag er laatst nog een tweedehands op marktplaats staan.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:41

Ik volg even mee. Ik zou namelijk ook graag een koudbloed willen en dan met een boomloos barokzadel rijden. :D

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 16:43

Celebi schreef:
Gaaf zadel! <3

Geen ervaring mee verder, maar volgens mij moet je hier gewoon alles mee kunnen doen wat je graag wilt. Zeker WE en buitenrijden is dit natuurlijk gewoon prima geschikt voor en ook in de dressuur lijkt dit me prima volstaan. Enige is dat dit soort zadels vaak wel groot zijn en op een stevige korte pony weet ik niet of het wel echt goed past. Die hebben vaak toch baat bij een kort zadel zowel in de lengte als in de hoogte, anders kom je niet uit met je singelstoten en de zweetbladen. Beetje afwachten hoe je pony uitgroeit misschien? En of het zadel dan überhaupt lekker zit op jouw pony. Heb al eens een zadel geprobeerd bij iemand en die zat super fijn, maar vervolgens op mijn pony met een paar kopijzers breder kon ik er amper nog in zitten. :')

Als ik de reacties online mag geloven zijn barokke zadels juist fijn voor korte paarden! Ik heb een schwarzwalder fuchs en die veranderen tot hun 6e jaar best behoorlijk :') het liefst zou ik wachten met een zadel kopen, maar om zo lang te wachten haha
En idd gewoon testen! Heb het zadel in mijn hoofd al helemaal ontworpen en straks zit hij voor geen meter :+

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 16:44

swartbeessie schreef:
Ik heb een hidalgo valencia, heel fijn zadel. Semi boomloos, met leren boom - zag er laatst nog een tweedehands op marktplaats staan.

Oh gaaf! Deze kende ik nog niet, gaat ook op m'n lijstje

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:49

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:27

Ik zou zeggen : ga gewoon alle zadels die jouw bevallen even proberen en als het zover is (en jouw paardje helemaal klaar en volgroeid) dan beslissen.

Desnoods als je echt "Engelse" wedstrijden wilt rijden - koop je een 2e hands voor erbij.

Zelf had ik bij mijn pony een originele Spaanse Vaquera , je tilde je een breuk aan maar zitten en buitenrijden en dresuuren gewoon zalig.
Enig minpunt : bij springen niet zo ver naar voren, want anders heb je het houten driehoek in jouw buik,haha

Voor mijn dikke Fries dan ook een gekocht - jammer geen originele en dus bij lange na ook niet zo fijn - die ging dus weg.

Hierna een Portugese zadel -maar die was het ook niet. Paardlief wel blij maar ik vond het niets.

Dan kwam een 2e handse Startrekk Espaniola: met een woord geweldig!!
Jammer genoeg was die nog niet verstelbaar en mijn dikke Durk is er uit gegroeid.
In het vervolg heb ik op de Equitana toen een bloedmooie Deuber Relvas gekocht.
Qua vorm zelfde als Espaniola maar traploos verstelbaar en flexible boom.
Maar jee, wat was dat een teleurstelling... die kwaliteit niet te vergelijken met mijn oude Espaniola (wat het leer betreft)
Een jaar had ik hem en toen verkocht naar Australië.
Uiteindelijk beland bij een Westernzadel (Rancher) en eindelijk zijn wij beiden blij.

Dus succes bij de zoektocht

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:04

barokke zadels zijn prachtig! ik heb er nooit mee gereden, maar heb wel ooit een australian stockzadel gehad. Dat is wellicht enigszins vergelijkbaar. Die zat ook fijn... alleen lichtrijden vond ik wel lastiger

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 18:26

sasja0705 schreef:
Ik zou zeggen : ga gewoon alle zadels die jouw bevallen even proberen en als het zover is (en jouw paardje helemaal klaar en volgroeid) dan beslissen.

Desnoods als je echt "Engelse" wedstrijden wilt rijden - koop je een 2e hands voor erbij.

Zelf had ik bij mijn pony een originele Spaanse Vaquera , je tilde je een breuk aan maar zitten en buitenrijden en dresuuren gewoon zalig.
Enig minpunt : bij springen niet zo ver naar voren, want anders heb je het houten driehoek in jouw buik,haha

Voor mijn dikke Fries dan ook een gekocht - jammer geen originele en dus bij lange na ook niet zo fijn - die ging dus weg.

Hierna een Portugese zadel -maar die was het ook niet. Paardlief wel blij maar ik vond het niets.

Dan kwam een 2e handse Startrekk Espaniola: met een woord geweldig!!
Jammer genoeg was die nog niet verstelbaar en mijn dikke Durk is er uit gegroeid.
In het vervolg heb ik op de Equitana toen een bloedmooie Deuber Relvas gekocht.
Qua vorm zelfde als Espaniola maar traploos verstelbaar en flexible boom.
Maar jee, wat was dat een teleurstelling... die kwaliteit niet te vergelijken met mijn oude Espaniola (wat het leer betreft)
Een jaar had ik hem en toen verkocht naar Australië.
Uiteindelijk beland bij een Westernzadel (Rancher) en eindelijk zijn wij beiden blij.

Dus succes bij de zoektocht

Springen heb ik echt afgeschreven met deze pony, daarom dat ik van mezelf ook mag nadenken over dit zadel haha!
Wat zonde van de deuber. Vind dat echt prachtige zadels en had er eigenlijk ook nog niets slechts over gehoord! Hoor de laatste tijd van wel meer merken dat de leerkwaliteit achteruit is gegaan... Vind ik wel opvallend en erg jammer voor de huidige prijzen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:40

axel_1997 schreef:
https://westeindruitersport.biedmeer.nl/barok-zadel-flexbalance
Ik had m'n oog al eens op deze laten vallen. Is vanwege de prijs misschien een goede om mee te beginnen. Ik had ook ergens gelezen dat barok zadels vaak goed zijn voor korte ruggen. En dat klinkt ook logisch vanwege de compacte bouw van barokpaarden.

Wellicht eerst even de ervaringen met Westeind opzoeken op google...

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:59

oh wauw dat ziet er inderdaad niet geweldig uit. -O-

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:10

Ik rij ook met een Startrekk Espaniola, en eerlijk, ik wil nooit meer anders.
Eerst had ik een Fryso, dus ben van kuipje met beste wrongen naar plat met cantle en pommel gegaan. Ik zit er juist zachter en stabieler op, en ook lichtrijden gaat prima, zelfs op een Fries met een onmogelijke draf. Hij is inderdaad heel geschikt voor wat kortere ruggen.
Houd er wel rekening mee dat een barok zadel misschien niet toegestaan is op KNHS wedstrijden.

Mijn Espaniola, wel een echt oudje maar is niks mis mee
Afbeelding

Deze heb ik laatst voor een klant besteld, een Marjoman Riano. Was maar een beetje jaloers <3
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:44

Ik heb zelf een Ludomar, ik vind het heerlijk zitten. Wel opgesloten, maar toch met volledige bewegingsvrijheid, meer nog dan met een Engels zadel. Echt hoog springen zou ik niet aanraden, maar een klein sprongetje kan prima (en moet ook bij de WE).

Dit is hem. Helaas moet hij eruit omdat hij op mijn huidige paard niet past ;(
Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:35

Afbeelding

Ik heb een deuber, fantastisch zadel. Je zit er echt in zonder in een houding gedwongen te worden. Er zitten geen kniewrongen op dus dat is wellicht even wennen. Dressuur kan prima met dit zadel. Houd er wel rekening mee dat een zadel met een galerij niet is toegestaan bij officiële dressuur wedstrijden. Tenminste, voorheen was dat zo, wellicht is het inmiddels veranderd?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 00:16

Ik heb een Marjoman Potrera met Zalea. Heerlijk! Voor mij was het de oplossing voor mijn fjord zonder schoft, brede schouders en neiging tit stuwen waarop werkelijk geen enkel zadel wilde blijven liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 17:41

wauw wat een prachtige zadels allemaal <3
De ongedwongen maar stabiele zit is voor mij ook echt een reden om naar een barok zadel te kijken. Ik ben niet zo heel erg fan van een diepe zit en wrongen en daar loop je toch al snel tegenaan met een normaal dressuurzadel.
Ik vind het echt zonde dat je met sommige barokke zadels niet mag starten |(
Iemand enig idee of hier ook streng op wordt gecheckt in de lagere klasses? Echte ambities heb ik met haar niet, maar vind het toch wel leuk om af een toe een wedstrijdje te rijden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:49

Je moet goed naar de opbouw kijken.
Sommige zogenaamde Barock zadels hebben een gewone Engelse boom en opbouw maar hebben alleen maar een ander blad wat meer show dan wat anders is. Dat zie je heel makkelijk aan de vorm van de zit.
Met deze mag je dan doorgaans dan wel starten.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 20:48

Sizzle schreef:
Je moet goed naar de opbouw kijken.
Sommige zogenaamde Barock zadels hebben een gewone Engelse boom en opbouw maar hebben alleen maar een ander blad wat meer show dan wat anders is. Dat zie je heel makkelijk aan de vorm van de zit.
Met deze mag je dan doorgaans dan wel starten.

Oh, wat suf! Hoe zie je dit verschil? Het viel mij wel op dat sommige zadels wat meer 'een punt' voorop de zitting hebben, is dit dan traditioneel barok?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:07

Bij de Zaldi Working Equitation zadels zie je die voorbeelden duidelijk. Sommige zijn in feite engelse zadels met een ander blad. Ze ziet het gewoon direct aan de zit. Als er zo‘n „normale“ dressuurvorm in de zitting zit dan is het een in feite ook gewoon een dressuurzadel.
De Barock model zadels hebben zo’n typische bredere en plattere zitting, al dan niet voor hoger opgebouwd (zoals je bij Deuber ziet).

Bij Ludomar is dat ook zo bij bepaalde modellen. De Domo Classica kun je optisch in allerlei variaties krijgen van standaard dressuur naar een variatie met 4-kant blad en van die „stootdempers“ voor en achter. Maar de basis is hetzelfde.

Je moet voor jezelf kijken wat je fijn vind en waarmee je wel en niet dressuur mag starten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:12

Als je een model op het oog hebt kun je wel met de knhs appen en vragen of je er mee mag starten. Hun uitgangspunt is dat het engels moet aandoen. Het moet dus ronde vormen hebben.

Ik heb zelf een ludomar waar ik mee rij. Daar mag ik niet mee starten, dus ik heb er een simpel dressuurzadel naast voor af en toe een proefje. Ik heb ook nog een vaquera zadel voor de shows en lagne ritten. Ik vind die spaanse zadels veel lekkerder zitten. Maar je hebt idd wat minder steun.

Afbeelding