Westernzadel voor jonge paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Westernzadel voor jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 18:20

Allereerst: ik ben totaal niet thuis is de western wereld.
Nu hoor ik iemand die 2 westernzadels koopt voor een jaarling en 2jarige.
Ze gaat ze met 2 al beleren.
Longeert de jaarling al.
Het zijn quarters.
Is dit gewoon voor de westernsport?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:34

Ja, het wordt nog steeds als "normaal" gezien door een, gelukkig steeds kleiner wordende, groep mensen die zichzelf ( western) ruiter noemt!
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die snappen dat je niet op een 2-jarige moet gaan zitten en dat een jaarling in een groep buiten thuis hoort waar die kan ravotten met soortgenoten en zeker niet gelongeerd mag worden.
Zadels aanschaffen slaat overigens ook nergens op voor zulke babies omdat niemand weet hoe ze precies uit gaan groeien. Wij maken westernzadels en meten pas vanaf 5/ 5,5 jaar in omdat een paard tot die tijd nog enorm kan veranderen ( en eigenlijk voor die tijd dus ook niet ( intensief) bereden zou mogen worden. 3,5 / 4 jaar is een mooie leeftijd om rustig te beginnen.

Kans is groot dat zo iemand het zo doet "omdat het zo hoort in het western", "omdat Quarters vroegrijp zijn", "omdat ze geen idee heeft waar ze mee bezig is" en waarschijnlijk is het een combinatie van de 3. Na-apen en niet na-denken.
Triest voor de paarden maar het gebeurt nog veel ( en niet alleen bij Quarters of in de westernsport.....)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:39

Als er een tak van sport is die zwaar achterblijft in ontwikkeling is het de westernsport.

Helaas, want het is een mooie tak van sport met hele gave paarden en (mits correct gedaan) echt een mooie samenwerking tussen mens en paard.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:25

Sunnda schreef:
Als er een tak van sport is die zwaar achterblijft in ontwikkeling is het de westernsport.

Zo zwart/wit wil ik het niet stellen ( ook omdat er al genoeg westernruiters zijn die het anders doen) maar ook paarden van andere rassen en andere disciplines ( dressuur, lange en korte baan rennen en natuurlijk de hengsten die voor de diverse keuringen gaan) worden als 2-jarige al aan het werk gezet. In de westernsport is het wel meer algemeen "geaccepteerd" omdat "ze" het in Amerika ook zo doen i.v. de verdraaide futurities. Maar vlak andere disciplines niet uit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:34

Ja hoor, met 2,5 worden ze met gemak ingereden. Dat zie je snel genoeg als ze aan het voortanden wisselen zijn.
:x

laat ik me maar inhouden wat ik daarvan denk...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:50

Lindsey_99 schreef:
Ja hoor, met 2,5 worden ze met gemak ingereden. Dat zie je snel genoeg als ze aan het voortanden wisselen zijn.
:x

2,5? Soms zelfs voordat ze 2 jaar oud worden; heb veulens van 18 maanden onder het zadel gezien -:(-