Nu moet ik voor mijn nieuwe paard een nieuw springzadel kopen, dus heb ook de stijgbeugels maar eens onder de loep genomen. Mijn paard is helemaal groen, ik heb in de loop der jaren al wat schade aan mijn eigen lijf opgelopen, dus wil eigenlijk voor mijn springzadel een veiligheidsbeugel die openklapt. De Bow Balance viel toen wel in de klasse veiligheidsbeugel, maar is wat dat betreft toch minder als een beugel die echt openklapt. Plus dat ik bij de zadelmak maker eens op beugels met zo'n breder voetbed heb gereden en dat wel erg fijn vond.
Nou valt mij op dat bij veel moderne veiligheidsbeugels met breed voetbed, de ophanging niet meer helemaal in het midden zit, maar meer naar voren (zie plaatje).

Ook zie ik dat het voetbed soms in een lichte hoek staat.
En ten slotte zie ik ook nog dat er bij bepaalde merken onderscheid wordt gemaakt tussen dressage en jump.
Omdat ik niet met mijn net zadelmakke paard 10 verschillende soorten beugels (moet waarschijnlijk ook al verschillende soorten zadels passen) wil gaan uitproberen en maar op en afstijgen en rondje draven, hoop ik hier wat ervaringen te horen.
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Equiline X-cell, maar dat is puur omdat ik die het mooist vind. Andere merken waar ik naar kijk zijn Tech Stirrups, Acavallo.
Maar wat is jullie ervaring met deze beugels. Is het asymmetrische voetbed fijn of juist niet? wat zijn hiervan de voordelen? Is een helling in het voetbed fijn? Wat is het verschil tussen de dressuur en spring varianten, want ik zie het niet zo 1-2-3 en ik zie van deze punten dus ook bij de websites geen beschrijving van voor en nadelen.
Verder heb ik en een ver verleden korte tijd wel met Kwik-out beugels gereden, maar dat vond ik een drama. Zodra er zand tussen zat gingen die niet meer open. Hoe zit dat met de moderne duurdere veiligheidsbeugels met klapsysteem?
Ik reed altijd met de Bow Balance omdat die 10-15 jaar geleden ook echt als veiligheidsbeugel werden gezien èn omdat ik altijd veel pijn in mijn heup kreeg met andere beugels. Inmiddels een kunstheup en geen enkele pijn meer dus wat dat betreft sta ik open voor nieuwe ontwikkelingen.
Ben benieuwd, brand los met jullie ervaringen, de plussen en de minnen van de modernere stijgbeugels.