Welk bit zou ik kunnen proberen voor volgend probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrkvi

Welk bit zou ik kunnen proberen voor volgend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 08:12

Hoi Bokkers,
Mijn pony schud soms met zijn hoofd tijdens het rijden, soms ook dagen niet.
Bij spanning ( bijvoorbeeld rijden in een groep) of bij dingen die hij moeilijk vind maakt hij een " ja knikkende " beweging met zijn hoofd.
Ik rijd voornamelijk in het bos met losse teugel, vraag niets van hem.
Ik heb LA equistyle een bericht gestuurd voor advies gezien ze test bitten hebben, maar krijg geen enkele reactie, niet via het contactformulier en ook niet via WhatsApp.
Misschien hebben jullie tips?
Ik reed voorheen met een soft contact dubbel gebroken bustrens.
Op dit moment de winderen dubbel gebroken D trens, hier is het al wel minder door geworden, maar heb het idee dat dit bit net iets aan de dikke kant is .
Ik zat zelf te denken aan een licht gewicht bitje ?
Oja, de tandarts is kort geleden geweest en zijn gebit is in orde.
Ik heb er filmpjes van, maar die kan ik niet toevoegen in het bericht, zou ze wel op een andere manier kunnen toesturen :j

MyWishMax

Re: Welk bit zou ik kunnen proberen voor volgend probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:23

Dat klinkt niet als een probleem wat je op kan lossen met een bit. Vooral niet als je met losse teugel rijdt en niks van hem vraagt. Het komt juist vaak helemaal niet uit de mond, maar uit het lijf. Dan kan het wel iets erger of beter worden met een goed passend bit, maar zal het niet overgaan, omdat je de oorzaak niet wegneemt.

Heb je les? Gebeurt het ook als je hem wel aan het werk zet of wanneer je in de bak rijdt?

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 08:56

MyWishMax schreef:
Dat klinkt niet als een probleem wat je op kan lossen met een bit. Vooral niet als je met losse teugel rijdt en niks van hem vraagt. Het komt juist vaak helemaal niet uit de mond, maar uit het lijf. Dan kan het wel iets erger of beter worden met een goed passend bit, maar zal het niet overgaan, omdat je de oorzaak niet wegneemt.

Heb je les? Gebeurt het ook als je hem wel aan het werk zet of wanneer je in de bak rijdt?

Dankje voor je reactie!
Ik rijd nooit in de bak, altijd in het bos, het is vooral bij spanning dat hij dit doet, als ik alleen rijd doet hij het niet, met meerdere paarden wel,misschien uit hij op deze manier spanning/stress ? misschien zou ik eens bitloos kunnen proberen.
Hij is nagekeken door de tandarts en ook regelmatig gezien door de dierenarts.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:58

Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Het bit is niet het probleem dus ook niet de oplossing. Als je nooit iets van hem vraagt is hij dat ook niet gewend. Dus als je er dan ineens wel aan zit dat voelt dat vreemd voor hem. Zou dus een beetje meer gaan vragen in het bos zodat het verschil minder groot is. Hoe minder je vraagt, hoe minder ze gewend zijn dus hoe minder tolerant ze worden.

Dit werkt bij mensen ook zo met prikkels trouwens. De eerste paar weken werken in een kantoortuin was erg interessant na 2 jaar thuiswerken door Corina. Iedereen zat te klagen dat ze last hadden van alles en iedereen. Nu een half jaar verder wordt dat alweer veel minder
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 13-05-23 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:00

Is het niet een vorm van headshaking?

Als je echt naar het bit wilt kijken loont het misschien om er een bitfitter bij te halen.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 09:05

Bedankt voor jullie tips! Ik ga hiermee aan de slag :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:08

Al een neusnetje geprobeerd? Dat wil wel eens helpen bij headshaking.
Het kan ook een neurologisch probleem zijn. Ik zou een zoeken naar de headshaking topics hier op bokt.

Het feit dat hij is nagekeken door een tandarts is geen garantie dat het gebit ook niet het probleem is. Ik weet inmiddels uit recente ervaring dat de ene tandarts de andere niet is. Mijn groene paard die net ingereden werd gaf ook middels staken, contact ontwijken aan dat het niet lekker in de mond zat. Tandarts/DA laten komen die snel kon van een toch best wel goed bekend staande kliniek. Geen verschil. Gelukkig kwam 3 weken later voor andere paarden de tandarts die hier in de omgeving wel echt als beste bekend staat, dus gevraagd of hij ook nog naar mijn paard kon kijken. Hij heeft daar nog heel veel werk aan gehad. Paard had diastemen en door hoogteverschil enorme druk op de kiezen. Volledig gemist door tandarts 1. Na de behandeling nog een weekje rust en alle problemen waren per direct opgelost. Dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan als de tandarts is geweest, dat het probleem zeker niet in het gebit zit.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:45

Eens met voorgangers, en als therapeut zijnde kan ik je aanraden eens iemand te laten kijken naar de spanning rondom het hoofd en de hals, hoofdpijn komt vaker voor dan je denkt. Een fysiotherapeut of myofasciaal release therapeut is aan te raden en bij headshaking is Cranio sacraal therapie ook een ontzettende aanrader

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 12:25

Bedankt voor de tips!
Een neusnetje is ook het proberen waard, ik zie dat een stalgenoot ook haar paard een neusnetje op heeft gedaan, in de winter periode heeft hij het niet gedaan.
Ook zou ik er eens een therapeut bij halen,hij heeft kort geleden ook een klein ongelukje gehad op de poetsplaats, misschien dat dit de klachten heeft verergerd.