Past dit zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 06:28

Om te beginnen; ja ja, ik weet het, alleen een zadelpasser kan hier een goed definitief antwoord op geven, het is dan ook zeker de bedoeling dat die erbij gaat komen maar tot die tijd zit ik toch met deze vraag :D

Ik heb mijn springzadel verkocht omdat wij wegens blessure niet meer mogen springen en ik vond het pijnlijk iedere keer dat ik dat zadel erop gooide. Dus heb ik besloten over te willen stappen op een dressuurzadel. Nou kwam ik er een tegen bij de ruitersportwinkel, voor een prijs binnen mijn budget en ik mag hem een week testen.

zelf ben ik uiteraard geen zadelpasser maar ik heb nu een paar keer mee gekeken met waar zij altijd op let, en dat heb ik nu een beetje na gedaan. Om te beginnen, kom ik van een 17,5" en is dit een 18" ik heb ook op 17,5" gezeten, maar het pastte mijn billen minder mooi. Zover ik kon voelen ligt het zadel niet op/achter de laatste rib. Verder ligt het zadel heel stabiel wiebelt of klappert het niet, en is het gisteren tijdens een testrit ook niets verschoven. Wel had ik zelf moeite met mijn balans vinden, maar ik rijd dan ook al meer dan 5 jaar met springzadels :D mijn paard heeft niet gebokt of gestaakt, wel had ik het idee dat hij er wat loperig onder was vooral in draf, maar mogelijk komt dat ook omdat ik dus zelf niet lekker in balans was, en hij heeft ook nooit een dressuurzadel op gehad.

Het zadel ligt dus stabiel, en ik heb gevoeld en ik vind het nergens knellen of zo.
Achteraf had ik het zadel misschien nog meer naar achteren moeten leggen, maarja springzadel gewend hè :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het volgt naar mijn mening ook mooi de schouders
Afbeelding

Afbeelding

Maar dan de foto van achteren, en hierdoor twijfel ik, met mijn springzadel had ik meer het idee dat het zadel 'in' zijn rug lag, en bij deze heb ik dat gevoel minder alsof hij misschien te krap is?
Afbeelding

Nogmaals voor een definitieve bevestiging komt er gewoon netjes een zadelpasser maar als jullie nou vanaf deze foto's al zeggen dit past niet dan weet ik dat ik het zadel terug kan brengen, want mijn zadelpasser heeft niet binnen een week plek. Het is trouwens een Euroriding Jade, zijn deze nog een beetje aanpasbaar?

Saaams

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:31

Oogt niet gek zo.

Ik denk wel dat je een andere singel moet. Je paard is wat buikig en ik verwacht dan een beetje dat het zadel naar voren schuift op deze manier.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:36

De schouders moet je gaan voelen, niet alleen kijken. Het mag sowieso idd wat naar achteren, zoals je zelf al zegt. Je wilt met hand langs/over de schouders kunnen gaan zonder dat het drukt op de schouders en je wilt het daar achter hebben liggen.

Verder kan je eigenlijk te weinig zeggen van foto's, daar heb je echt een zadelmaker voor nodig. Hele extreme dingen kan je zien, maar twijfelgevallen niet. Dan moet je voelen en kijken in beweging. Het ziet er niet rampzalig uit, maar ja, dat zegt weinig haha

Of het aan te passen is ligt maar net aan wat er aangepast moet worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:13

Ik vind de kussens niet mooi aansluiten, dat gaat piekbelasting geven. Dat zie je vooral op de laatste foto. Of een zadelmaker dat goed aangepast kan maken weet ik niet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:37

Hannanas schreef:
Ik vind de kussens niet mooi aansluiten, dat gaat piekbelasting geven. Dat zie je vooral op de laatste foto. Of een zadelmaker dat goed aangepast kan maken weet ik niet.

Of staat het paard niet 4 kant...
Lijkt op oog zo niet slecht maar gewoon zadelmak langs laten komen

Heb zelf een euro riding wel ander type fijn zadel vind ik

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:55

Geef je geld niet uit aan een zadel waarbij je zo erg moet zoeken naar je eigen balans, zonde van zoveel geld.

Na jaren veelzijdigheidszadels heb ik met de zadelpasser 5 dressuurzadels geprobeerd op mijn paard. 3 zadels was nauwelijks in licht te rijden en mijn houding was vreselijk. De 4e ging wel aardig maar nr 5 bleek perfect op mijn lichaam te passen (en gelukkig ook op die van paard) daar hoefde ik geen seconde voor te werken. Super fijne houding en stabiele zit.

Tenzij je een paard hebt dat bijzonder weinig zadels past zou ik nooit een compromis willen sluiten op mijn houding. Grootste lol van je zadel heb je omdat je er mee rijd, dan moet dat ook soepel gaan en fijn zitten.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 10:14

boris_rakker schreef:
Geef je geld niet uit aan een zadel waarbij je zo erg moet zoeken naar je eigen balans, zonde van zoveel geld.

Na jaren veelzijdigheidszadels heb ik met de zadelpasser 5 dressuurzadels geprobeerd op mijn paard. 3 zadels was nauwelijks in licht te rijden en mijn houding was vreselijk. De 4e ging wel aardig maar nr 5 bleek perfect op mijn lichaam te passen (en gelukkig ook op die van paard) daar hoefde ik geen seconde voor te werken. Super fijne houding en stabiele zit.

Tenzij je een paard hebt dat bijzonder weinig zadels past zou ik nooit een compromis willen sluiten op mijn houding. Grootste lol van je zadel heb je omdat je er mee rijd, dan moet dat ook soepel gaan en fijn zitten.

Dit punt wilde ik ook maken :j Net zoals niet elk zadel geschikt is voor elk paard, is ook niet elk zadel geschikt voor elke ruiter. Kies iets dat bij je past.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 10:24

Ja ik heb gewoon geen groot budget en ik kan niet 10 zadels voorschieten en dan een zadelpasser laten komen, dus ik moet of echt zelf zoeken en dan iemand laten komen, of ik moet toch een keer naar Countrymill gaan, dat wil ik al heel lang maar dat is 1,5u rijden voor mij en de laatste keer dat ik met mijn paard op de snelweg ben geweest heeft hij zijn halster stuk getrokken en stond achterstevoren in de trailer en wilde er uit springen, dus dat vind ik nogal een spannende rit := (verschil met toen is dat ik nu wel een camera heb, en dus eerder kan ingrijpen)

Maar mijn eigen zadelpasser heeft dus geen zadels, en kijkt puur je eigen zadel na.

Mocht iemand wel nog iets weten voor een zadelpasser die in Ommel komt en ook nog een goed aanbod 2e hands zadels heeft tot €500 hoor ik het graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:32

Zadel ligt niet verkeerd.
Boom lijkt de rug van je paard goed te volgen.

Het enige wat ik je wil adviseren, doe er een nieuwe vulling in.
Het oogt ietwat te wijd nu, waarschijnlijk door de vulling, ingeklonken. Door er weer een mooie nieuwe verse demping in te laten stoppen kom je heel erg in de buurt van perfect passend. ( Ervan uitgaand dat een nieuw zadel perfect passend is ;-) )

Door de nieuwe wolvulling zal je zelf ook een stuk lekkerder zitten, het zijn ook jouw schokbrekers :-)

Het is een kentaur, toch? Kan zijn dat er foam in zit, dan zou ik het zadel terugbrengen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 19:37

Geeft hoop bedankt voor je reactie!

Zoals ik het nu lees ga ik het zadel denk ik wel houden, ik heb het voor €300 gekocht ik denk dat ik er wel hetzelfde voor kan terugkrijgen als de zadelpasser het toch afkeurt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:42

En zoniet, voor € 200 een goede vulling erin en je hebt voor € 500 een fijn zadel.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 19:51

Precies +:)+

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 13:54

Saaams schreef:
Oogt niet gek zo.

Ik denk wel dat je een andere singel moet. Je paard is wat buikig en ik verwacht dan een beetje dat het zadel naar voren schuift op deze manier.

Welke singel zou je adviseren? En welke maat ook, op de foto's was puur om het zadel te passen en is een 55, maar als ik zie hoe hoog ik al zit denk ik dat een 45 beter is? Of zelfs nog kleiner?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:00

Niet kleiner juist! Het ligt eraan hoeveel gaatjes je over hebt, maar zeker niet korter als dit. Het lijkt er zelfs op dat je een maat groter zou kunnen pakken.
Je wilt juist zo hoog mogelijk zitten, anders ga je en precies op de rand van een spier zitten, maar ook precies de elleboog in de weg zitten met de gespen. Je wilt dus zeker niet lager als wat je nu al zot.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:08

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 14:11

Oh echt joh, goed dat ik het vraag! Geen verstand van dressuursingels dus :D aan de ene kant zijn gaatjes bij gemaakt dus daar heb ik nog wel over aan de andere kant heb ik nog maar 2 gaatjes, maar ik kan dus daar nog wel bij prikken

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 11:09

Donderdag komt mijn zadelpasser het zadel nakijken :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:34

Ik vind dit eigenlijk een vreemde conclusie.

"Achteraf had ik het zadel misschien nog meer naar achteren moeten leggen, maarja springzadel gewend hè"

Hoezo zou je een springzadel op de schouders leggen en een dressuurzadel wel achter de schouders? :?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:46

Omdat je de zweetbladen van een springzadel niet achter de schouders kan leggen.
Zijn veel meer mensen die daar de fout mee in gaan als ze van het ene type naar het andere gaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:58

Art_Ificious schreef:
Ik vind dit eigenlijk een vreemde conclusie.

"Achteraf had ik het zadel misschien nog meer naar achteren moeten leggen, maarja springzadel gewend hè"

Hoezo zou je een springzadel op de schouders leggen en een dressuurzadel wel achter de schouders? :?

Omdat door de naar voren geplaatste zweetbladen welke je nodig hebt voor de ruimte in verlichtte zit, ze altijd iets verder naar voren vallen. Maar deze zadels zijn ook zo gemaakt dat de ruimte er onder is voor de schouderspieren.

Als je dat gewend bent, kan het inderdaad zo zijn dat je uit gewoonte je dressuurzadel wat te ver naar voren legt, maar die loopt recht, dus verder naar achter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:35

Nja ik kijk naar het kopijzer niet naar de zweetbladen. Want ook bij dressuur kan je zadels hebben met een schuine zweetblad voor mensen met langere benen bijvoorbeeld.
En ook een vzh heeft meer naar voor gerichte bladen.

Heb ooit ook dressuurzadels gezien via Google welke een extra uitsparing hadden voor de schouder. De kussen onder het zweetblad liep dus niet door tot onder maar was een stuk ingekort. Ik ben eigenlijk op zoek naar dat merk of een merk die dat heeft. Maar vind het niet meer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:02

Maar dan kijk je goed, het ging er over waarom het kan gebeuren als je niet goed kijkt en een springzadel gewend bent.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:08

Art_Ificious schreef:
Nja ik kijk naar het kopijzer niet naar de zweetbladen. Want ook bij dressuur kan je zadels hebben met een schuine zweetblad voor mensen met langere benen bijvoorbeeld.

Heb ooit ook dressuurzadels gezien via Google welke een extra uitsparing hadden voor de schouder. De kussen onder het zweetblad liep dus niet door tot onder maar was een stuk ingekort. Ik ben eigenlijk op zoek naar dat merk of een merk die dat heeft. Maar vind het niet meer.

Bedoel je het butterfly zadel wellicht?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:11

Art_Ificious schreef:

Dat heb ik, maar je blijft bij schouder zitten. Ze lopen bij mij alleen niet tot onderaan. Maatzadel.