Tuig vraag (borsttuig)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi1989

Tuig vraag (borsttuig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 17:43

Hallo allemaal,

Ik zie tegenwoordig vaker dat er aan het borsttuig een extra halsriem over de nek loopt. Van voor de borst (door ogen aan het borsttuig) over de nek. Deze riem staat dan niet op spanning. Waar is dit voor?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:59

SilHeide schreef:
Hallo allemaal,

Ik zie tegenwoordig vaker dat er aan het borsttuig een extra halsriem over de nek loopt. Van voor de borst (door ogen aan het borsttuig) over de nek. Deze riem staat dan niet op spanning. Waar is dit voor?

Heb je het niet over een ringmartingaal?

Heidi1989

Re: Tuig vraag (borsttuig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:04

Ik bedoel bij het mennen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:08

Dat is om borsttuig in balans te houden
Afbeelding

Afbeelding

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:10

Bedankt voor het uploaden van foto's, bij mij lukte dat niet.
Oké, maar welke balans dan? Ik merk eigenlijk niet dat er iets in 'disbalans' is zonder. En normaal staat deze riem niet op spanning toch?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:10

Je bedoelt dat je dit opmerkt bij een enkelspan tuig?

Dat komt eigenlijk van een combituig, dus een dubbelspantuig dat mits enkele aanpassingen ook als enkelspantuig gebruikt kan worden. Die riem die jij bedoelt heeft in het dubbelspan de functie van stopriem (omdat een dubbelspan niet met broek rijdt). In het achterwaarts gaan neemt het span op die riem de kar mee naar achter. In het enkelspan met broek heeft deze riem geen functie.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:13

Zoals op de foto hierboven zou in een dubbelspan de riem slechts door 1 ring gaan terwijl de andere ring met de disselriemen/-of kettingen aan de boom bevestigd wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:15

SilHeide schreef:
Bedankt voor het uploaden van foto's, bij mij lukte dat niet.
Oké, maar welke balans dan? Ik merk eigenlijk niet dat er iets in 'disbalans' is zonder. En normaal staat deze riem niet op spanning toch?

Staat bij mijn paarden idd ook niet op spanning maar ook niet los te zwabberen. Het helpt het borsttuig recht blijven. Wij hebben idd combinatie tuigen

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:16

Ah duidelijk! Bedankt! Leuk dat er hier zoveel enthousiaste mensen zijn die snel reageren :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:20

SilHeide schreef:
Ah duidelijk! Bedankt! Leuk dat er hier zoveel enthousiaste mensen zijn die snel reageren :)

Ik ben nog maar beginner hoor en hoop dit jaar mijn koetsiersbewijs te kunnen halen. Zo gaaf dit mennen! 2 span is mij nog beetje teveel haha dit doen we ook nog maar 2 maanden en is vooral iets van mijn man

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:23

Er staat ook een best powerkoppel voor! Prachtig

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:32

Bij mijn puur tweespan tuig zit er zelfs maar 1 ring aan waar dus zowel de stopriem als de riem voor de boom doorheen zit. Verder heb ik een omloop aan mijn tuig zitten, heeft dat dan ook nog inwerking of niet? Pony's zijn het wel zijn gewend, mende eerst toch altijd enkelspan met broek. Dus dan ook maar keurig tweespan met omloop.
Mijn combinatie is ietsje kleiner en moet nog wat beter zelfstandig leren staan. Altijd hè als je een foto trekt, gaat er 1 vandoor. Maar goed wel duidelijk de buitenkant van de stopriem zichtbaar zo. :+
Afbeelding

En ja ik hield ze verder gewoon braaf beet. Pony kijkt dan wel wat sneuer. :P
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 11-05-23 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:33

SilHeide schreef:
Er staat ook een best powerkoppel voor! Prachtig

Ja bijna 1800 kilo en ze zijn 4 en 9 en enorm voorwaarts vooral in 2 span haha. Wel beiden vrijwel bomproof maar ze willen liefst in galop of zeer stevig draf tempo ipv stap of rustige draf. We oefenen dus vooral op rustttt. Hier filmpje van hun tempo wat ze kilometers willen aanhouden
https://youtube.com/shorts/8NEvXNzPvb8?feature=share

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:35

Zeg wil je ophouden. Kom ik aan met mijn 200 kilos. _O-

Die overigens ook vlot genoeg lopen, 25,5 km per uur tijdens hun uitgestrekte galop laatste rit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:37

Jorex schreef:
Zeg wil je ophouden. Kom ik aan met mijn 200 kilos. _O-

Ik heb geen ervaring met shetten maar mijn man roept altijd dat 2 belgen makkelijker zijn dan 1 shet :D :D

Wij hadden in een nog redelijke tempo draf 15,5 km per uur.

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 18:38

Heel erg mooi, in de toekomst hoop ik ook nog een trekpaard erbij te hebben. Ik hou wel van dat krachtige en nuchtere wat ze hebben

Ik ben als kind begonnen met een Shetlander (hoog bejaard is ze nu en nog steeds de pittigste). Avonturen hebben we beleefd met het wagentje *D
Mijn jonge nichtjes rijden liever op de fries als op de bejaarde pony 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:58

SilHeide schreef:
Ik merk eigenlijk niet dat er iets in 'disbalans' is zonder. En normaal staat deze riem niet op spanning toch?

Nou, geen spanning.. Het is wel het gedeelte wat letterlijk de kar trekt.
Borsttuig heeft de strengen, de strengen zijn bevestigd aan de zweng, de zweng aan de wagen, en dan komt'e vooruit :D

Bij 'off the road' rijden is deze riem gewenst, dan houdt het het borsttuig beter op zijn plek ( wendingen, ongelijkheid in het terrein)

Koetsiersbewijs halen is echt heel leuk, sowieso om Achenbach te leren, is een vriendelijkere manier van mennen dan met twee handjes, à la teugelvoering erop.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 19:03

Achenbach al druk aan het oefenen. Zowel in praktijk (vanmiddag nog met lange lijnen dus gewoon met grondwerk) als thuis via een systeem wat mijn man voor mij gemaakt heeft. Vind het lastig om dan goed het paard te voelen/sturen maar wel fijne houding op zich. Ik moet vooral wennen aan de zweep haha die is hier zo zeldzaam nodig dat ik niet gewend ben die in de hand te houden

Heidi1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 12:00

Graag hoor ik hier ook nog wat meningen over: met het kopen van ander tuig hebben we een heel aantal onderleggers erbij gekregen, zowel drukverdelende als katoenen. Mijn mening is eigenlijk altijd geweest om zo min mogelijk poespas toe te voegen, als tuig goed past hoeft er niks tussen. Wat vinden jullie redenen om hier wel of niet voor te kiezen?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:30

Ik doe het in tweespan onder de schoftjes alleen, want dat zijn echt keiharde smalle dingen. Dus dat lijkt mij gewoon niet prettig om meerdere uren op je rug te hebben zonder demping ertussen. En in enkelspan heb ik het er voor hetzelfde gevoel ook tussen liggen, maar dat schoftje is al vele malen beter gevormd. En voor het matchende dus ook een borststuk. Maar dat is meer mijn vorm van een matchend dekje met peesjes etc dat mensen ook onder het zadel doen. _O-

Mijn standaard setje enkelspan. Deze was ooit donkerblauw, maar matcht nu goed met mijn leidsels.
Afbeelding

En het over de top glittersetje (intocht Epe) *\o/*
Afbeelding

Bij leren tuig heeft het natuurlijk ook nog als functie dat het minder snel vuil is, maar ik heb kunststof dus sowieso makkelijk schoon te maken spul.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:42

Afbeelding
Even een oncharmante foto van de zijkant (stilstaan is moeilijk).
Die halsriem zit gewoon vast aan het dragende deel van de borstriem. Dit is overigens een enkelspan tuig (breder schoftje).

Over onderleggers, ik gebruik er een onder het schoftje tegen het zweet dus meer om het tuig te beschermen. Soms ook een bontje om de singel als hij wondjes heeft in de zomer. En misschien eens bij een wedstrijd voor de mooi.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:59

Wij hebben ze eigenlijk nooit langer dan uur ingespannen staan. Tuigen vormen goed en deze kunststof tuigen hebben wij niets onder. Na gebruik met vochtige doek er over en klaar. Ons leren tuig beschermen we wel tegen zweet dus heeft daarom wel onderleggers.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:11

Het langste dat mijn pony heeft ingespannen gestaan heeft, is ongeveer 6 uur. Dit was inclusief een pauze van een halfuur en een pauze van een kwartier. Dat was vorig jaar tijdens de lange route van Epe. Overigens heeft die pony ook baat bij een bontje af en toe en haat hij vliegen. Dus hij was heel erg ingepakt. Op de foto toevallig zonder bontje. Vooral als hij verhaard, tikt hij zichzelf anders open aan de gespen in enkelspan.
Afbeelding

Ik zou enkelspan in principe ook zonder onderleggers kunnen rijden. Dat tuig is gewoon een mooi tuigje kunststof dus kan prima zonder. Maar ik vind het voor de lange ritten wel een prettig idee om er iets dempends onder te leggen.