Beenbescherming door nieuwe bakbodem, of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Beenbescherming door nieuwe bakbodem, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 17:27

Hoi allemaal!
Wij hebben sinds kort een nieuwe bodem in de bak die bestaat uit houtchips. Dit hebben we voornamelijk gedaan om de modder in de winter tegen te gaan en het stof in de zomer, voorlopig lijkt dat echt prima zijn werk te doen! Nu heb ik er vandaag voor het eerst in gereden en dat beviel wel, alleen merkte ik dat de houtchips soms best rondvliegen en was een beetje bang voor de pezen. Is het slim om in dit geval beenbescherming om te doen bij het rijden? Normaal rijd ik altijd zonder, op buitenrit doe ik er wel om voor als er bijvoorbeeld takken uitsteken.

Hebben jullie ook tips voor goede peesbeschermers waar de pezen niet te warm onder worden? Dat is namelijk mijn grootste reden dat ik zonder reed.

Heel erg bedankt!

LiannePuthzy

Re: Beenbescherming door nieuwe bakbodem, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:48

Kunnen die houtsnippers dan niet tussen de beschermers komen?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 17:49

LiannePuthzy schreef:
Kunnen die houtsnippers dan niet tussen de beschermers komen?

Lijkt mij moeilijk te kunnen, daarvoor zijn ze namelijk best groot. Dus ik denk niet dat dat het geval zou zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:12

Juist met dit soort dingen zou ik ze niet omdoen. Dan kunnen de snippers er tussen raken.
Maar wat kan een opvliegend snippertje voor schade aanbrengen?

Ik heb ik heel mijn paarden leven hooguit 10x een been beschermer gebruik. In het bos al helemaal niet ivm blijven hangen achter takken etc.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 18:32

Cowgirl schreef:
Juist met dit soort dingen zou ik ze niet omdoen. Dan kunnen de snippers er tussen raken.
Maar wat kan een opvliegend snippertje voor schade aanbrengen?

Ik heb ik heel mijn paarden leven hooguit 10x een been beschermer gebruik. In het bos al helemaal niet ivm blijven hangen achter takken etc.

Sommigen hebben best wel een punt eraan. Maar je hebt gelijk er zit eigenlijk niet zoveel kracht achter

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:11

Ik vraag me oprecht af hoe prettig houtsnippers zijn om op bereden te worden. Heeft het paard hier geen moeite mee?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:16

KimD schreef:
Ik vraag me oprecht af hoe prettig houtsnippers zijn om op bereden te worden. Heeft het paard hier geen moeite mee?

Nee eigenlijk niet, werd ook aangegeven op de website dat het daarvoor kon gebruikt worden. En het is best zacht hoor.
Maar ze liep er echt prima op, alleen op stukjes waar dan net geen hout lag en het zand dus wat lager viel ze een beetje op de voorhand.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:21

Ik ben benieuwd hoe lang dit meegaat. Houtsnippers verpulveren onder belasting en dan heb je nog niks, na verloop van tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:26

Succes als het gaat rotten en glibberen...

Ik zou voor nu eerder bang zijn voor splinters of zo als er een stuk omhoog steekt en in de kogel prikt oid.
Denk dat peesbeschermers hier weinig nut hebben

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:29

nikkel schreef:
Ik ben benieuwd hoe lang dit meegaat. Houtsnippers verpulveren onder belasting en dan heb je nog niks, na verloop van tijd.

Dat is ook de bedoeling, we wouden iets wat vanzelf vergaat na een tijd. We zitten met 1 pensioenpaard en wanneer ik uit huis ga gaat mijn paard ofwel ook op pensioen ofwel een andere plek. Van mijn stiefvader mochten we geen textiel ofzo erin doen omdat dat niet vanzelf vergaat en vreselijk is om weer weg te doen, net zoals draineren en geopat. Dus dit bleef over. We gaan het aankijken, normaal moet het lang genoeg meegaan voor wat wij willen. Nog een winter in de blubber zitten werd niemand gelukkig van

DuoPenotti schreef:
Succes als het gaat rotten en glibberen...

Ik zou voor nu eerder bang zijn voor splinters of zo als er een stuk omhoog steekt en in de kogel prikt oid.
Denk dat peesbeschermers hier weinig nut hebben

Dat zou kunnen maar dat weten we nu nog niet. De stukjes zijn wel zo klein dat ze niet omhoog kunnen steken en in de kogel prikken hoor. Daarom kozen we deze

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:35

Waidida schreef:
Lijkt mij moeilijk te kunnen, daarvoor zijn ze namelijk best groot. Dus ik denk niet dat dat het geval zou zijn.

Waidida schreef:
Dat zou kunnen maar dat weten we nu nog niet. De stukjes zijn wel zo klein dat ze niet omhoog kunnen steken en in de kogel prikken hoor. Daarom kozen we deze

ik geloof dat ik het niet meer snap :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:50

DuoPenotti schreef:
Waidida schreef:

Waidida schreef:

ik geloof dat ik het niet meer snap :D

Ze zijn te groot om tussen beenbeschermers in te kunnen lijkt mij, maar niet groot genoeg om in de grond te steken en dan door de laag van bijna 10 cm nog 10cm eruit naar de kogel. Daar zit een groot verschil tussen vind ik.

Maar goed ik ga geen beenbescherming doen voorlopig, het lijkt me inderdaad niet nodig