Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Even voorop, ik ben geen zadelmaker. Ik weet van een hoop dingen een beetje, maar een goede fitter weet alles.
Normaal gezien gaat een zadel kiepen als hij aan de voorkant te smal is. Dat kan je dan oplossen door de boom smaller te maken, en een front riser is voor wanneer het wel te smal is maar een halve maat bijvoorbeeld.
Nielojram schreef:Avalanche schreef:Even voorop, ik ben geen zadelmaker. Ik weet van een hoop dingen een beetje, maar een goede fitter weet alles.
Normaal gezien gaat een zadel kiepen als hij aan de voorkant te smal is. Dat kan je dan oplossen door de boom smaller te maken, en een front riser is voor wanneer het wel te smal is maar een halve maat bijvoorbeeld.
Wat bedoel je met kiepen?
Imo wordt er met kiepen bedoelt dat het zadel over de schoft valt.
Dan is het te breed, dus niet te smal. Frontriser is dan een oplossing.
Als het zadel te smal is, dus achterover ligt, vererger je dat door het nog smaller te maken met opvulling aan de voorkant.
@TS, heb je het hier over dezelfde pony? Ik haal uit je bericht dat het om twee verschillende gaat?
Een wintec opvullen met de daarvoor geproduceerde middelen, front-risers, back-risers zijn de beste oplossingen, zomaar wat ( synthetisch) wol eronder doen werkt niet bij zo'n fabriekszadel als wintec.
Cair of niet, de vulling zit verpakt in plastic vormen ( handig bij de productie, degene die dit erin stopt kan de vulling nooit scheef of bobbelig erin stoppen) alles wat je er daarna eronder duwt moet zo glad als glas zijn, en dat gaat zelfs de vakvrouw (man) nooit lukken, dus dan maar stukjes vulling die wel recht zijn, als in rubberen schijfjes.
Een wintec leeghalen en vullen met schapenwol is een beetje weggegooid geld, het materiaal van dit zadel zal nooit de vorm aannemen van de rug. Kunststof is echt prima spul, maar goed passend.. Als je paard een wintec-rug heeft, heb je mazzel.
BDC schreef:In dit geval betreft het 1 pony met een probleem. Er is nu 3 keer een zadelpasser bij geweest.
Het zadel zou volgens de laatste achterover liggen omdat de pony een beetje een holle rug heeft. Het kopijzer is juist, na opmeten, smaller gemaakt.
Nielojram schreef:BDC schreef:In dit geval betreft het 1 pony met een probleem. Er is nu 3 keer een zadelpasser bij geweest.
Het zadel zou volgens de laatste achterover liggen omdat de pony een beetje een holle rug heeft. Het kopijzer is juist, na opmeten, smaller gemaakt.
Holle ruggen en wintecs zijn geen match![]()
Ik zou in de Engelse hoek zoeken, thorowgood is een mooie match.
Als je kijkt naar het land(of het continent) waar het zadel geproduceerd wordt, en de paarden die daar rondlopen, weet je vaak al genoeg. Heel simpel gezegd, brumbies, de wilde paarden in AUS, zijn niet het soort model wat we hier in EUR rijden, en/of kopen.