Zadel passend krijgen (Wintec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BDC

Zadel passend krijgen (Wintec)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 13:31

Hallo allemaal,

Graag jullie advies!
Voor de pony van onze dochter hebben we een 15 inch Wintec veelzijdigheidszadel. Omdat ik vorig jaar wilde laten checken of dit goed lag heb ik er een zadelpasser bij gehad. Deze gaf toen aan dat het kopijzer wat te breed was, maar omdat de schouders veel ruimte nodig hadden deed hij er geen smallere in. Hij heeft toen achter de kussens bij de schouders een riser geplaatst.
Na hier even mee gereden te hebben had ik toch mijn twijfels ivm het gedrag van de pony en het feit dat het zadel niet mooi bleef liggen tijdens het rijden. Ik heb toen de plaatselijke zadelmaker laten komen. Deze zei niets over de breedte van het kopijzer, maar wilde de achterkussens opvullen. Dat heeft hij dus ook gedaan en de risers weer uit het zadel gehaald. Verder het advies om een singel zonder elastiek te gebruiken en anatomisch om het zadel beter op z'n plek te houden en een van de singelstoten verplaatst.
Recent heb ik weer een zadelpasser op bezoek gehad omdat onze nieuwe pony een zadel nodig had. Ik heb toen iemand laten komen die het merk Wintec ook echt zelf verkoopt en er dus kennis van zou moeten hebben.
Deze heb ik het zadel nogmaals laten controleren.
Nu bleek het kopijzer te breed, ze heeft de smalste er nu ingezet. Daarnaast lag het zadel te ver achterover en is er een backriser van BR geadviseerd. Dit omdat de risers van Wintec niet afdoende waren.
Deze backriser gebruiken we nu en nu ligt het zadel wel in balans.
Echter na al deze verschillende meningen slaat bij mij de twijfel weer toe. Het zadel is niet meer gecontroleerd nadat de backriser eronder is gegaan.
Kan de backriser iets veranderen aan de pasvorm van het zadel? Gisteren hebben we het zadel met backriser op de pony gelegd en geconstateerd dat er (zonder singel) veel minder druk is op de kussens in het midden van het zadel, waar de riser ophoudt. Betekent dat automatisch dat er meer (te veel) druk op de voorkant en achterkant ontstaat?
Kan iemand mij hierover duidelijkheid geven? Ik wil nl weer contact opnemen met de betreffende zadelpasser, maar wil dan wel weten wat hoe of wat.

Sintara

Re: Zadel passend krijgen (Wintec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:35

Poeh dat is zo lastig te zeggen vanuit een verhaal.. ik zou zeggen ja risers gaan de pasvorm natuurlijk aanpassen, maar dat is toch ook de bedoeling denk ik..
Wat vind het paard er zelf van?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:52

Pfoe, ik lees een aantal merkwaardige dingen.

Het zadel hoort niet op de schouder te liggen, dus het kopijzer aanpassen op de schouder heeft geen zin.

Als het zadel achterover ligt, vraag ik me ook af of het kopijzer niet te smal is, dan kantelt die ook achterover. Als je dan een riser onder de achterkant doet, druk je die te smalle voorkant vast.

Ik heb verder ook geen ervaring met de riser, maar je wilt een gelijkmatige druk onder het zadel. Als je ergens minder druk hebt, hoeft dat niet per se te betekenen dat de druk ergens anders te hoog is (wat is te hoog?), maar wel dat je zadel niet optimaal ligt.

Als je in het midden te weinig druk hebt, is de boom te recht voor de rug van de pony.

Heb je wolkussen of foam (of wat anders)? Foam is slecht aan te passen. Je zou beter kunnen kiezen voor een zadel met wolgevulde kussen.

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 13:56

Het gedrag van de pony onder het zadel is niet echt veranderd door alle aanpassingen. Wel is het zo dat hij ondertussen verschillende behandelingen gehad heeft (fysio, osteopaat en myo fasciaal release). Deze behandelingen heb ik opgestart na een blessure door verstapping/wegzakken in de modder. Hij bleek toen flinke pijnlijke plekken in zijn lijf te hebben.
De laatste keer gaf hij aan pijn te hebben bij de schoft (dit was nog niet eerder zo, het zat steeds vooral in zijn achterhand), dit was een paar dagen na de laatste aanpassing en dit was nieuw. Dit was echter wel zo'n heftige reactie dat ik er van schrok. In die regio klachten lijken wel veroorzaakt te worden door een zadel, maar aan de andere kant lijkt het niet waarschijnlijk dat dat binnen een week ontstaat, toch?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:57

Klinkt een beetje alsof dit model/type zadel gewoon niet goed past op de pony...

Heeft de laatste passer het zadel met de backriser ook gezien?

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 14:02

Maartje_M schreef:
Klinkt een beetje alsof dit model/type zadel gewoon niet goed past op de pony...

Heeft de laatste passer het zadel met de backriser ook gezien?

Nee, niet, daarom twijfel ik dus ook zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:15

Even voorop, ik ben geen zadelmaker. Ik weet van een hoop dingen een beetje, maar een goede fitter weet alles.

Normaal gezien gaat een zadel kiepen als hij aan de voorkant te smal is. Dat kan je dan oplossen door de boom smaller te maken, en een front riser is voor wanneer het wel te smal is maar een halve maat bijvoorbeeld.

Dan zou het zadel recht moeten liggen, aangenomen dat de vorm van de boom aansluit op de rug in de lengte.

Over het algemeen als een zadel achterover kiept, even uitgaande van een niet extreem bergopwaarts paard is het te smal. Dat los je aan de voorkant op door er een bredere boom in te doen en het verschil op te vullen met front risers als het nodig is.
Als het paard erg bergopwaarts is gebouwd kunnen back risers een optie zijn om te ruiter toch in balans te zetten, maar dan moet het aan de voorkant al wel goed zijn.
Als het te smal is en je gaat dat met een back riser oplossen, krijg je soms het effect dat het zadel gaat bruggen (dus in het midden veel minder druk dan op de schoft en achter) en dan gaat het zadel echt knijpen op de schoft.

Dit is even algemeen he, en voor zover ik weet. Ik ben nogmaals geen fitter, ik gebruik wintec en bates zadels om jonge paarden in te rijden dus ik snap een beetje hoe het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:48

Avalanche schreef:
Even voorop, ik ben geen zadelmaker. Ik weet van een hoop dingen een beetje, maar een goede fitter weet alles.

Normaal gezien gaat een zadel kiepen als hij aan de voorkant te smal is. Dat kan je dan oplossen door de boom smaller te maken, en een front riser is voor wanneer het wel te smal is maar een halve maat bijvoorbeeld.

Wat bedoel je met kiepen?
Imo wordt er met kiepen bedoelt dat het zadel over de schoft valt.
Dan is het te breed, dus niet te smal. Frontriser is dan een oplossing.

Als het zadel te smal is, dus achterover ligt, vererger je dat door het nog smaller te maken met opvulling aan de voorkant.

@TS, heb je het hier over dezelfde pony? Ik haal uit je bericht dat het om twee verschillende gaat?
Een wintec opvullen met de daarvoor geproduceerde middelen, front-risers, back-risers zijn de beste oplossingen, zomaar wat ( synthetisch) wol eronder doen werkt niet bij zo'n fabriekszadel als wintec.

Cair of niet, de vulling zit verpakt in plastic vormen ( handig bij de productie, degene die dit erin stopt kan de vulling nooit scheef of bobbelig erin stoppen) alles wat je er daarna eronder duwt moet zo glad als glas zijn, en dat gaat zelfs de vakvrouw (man) nooit lukken, dus dan maar stukjes vulling die wel recht zijn, als in rubberen schijfjes.

Een wintec leeghalen en vullen met schapenwol is een beetje weggegooid geld, het materiaal van dit zadel zal nooit de vorm aannemen van de rug. Kunststof is echt prima spul, maar goed passend.. Als je paard een wintec-rug heeft, heb je mazzel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:09

Je hebt gelijk hoor, ik schreef het verkeerd.

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 20:20

Nielojram schreef:
Avalanche schreef:

Wat bedoel je met kiepen?
Imo wordt er met kiepen bedoelt dat het zadel over de schoft valt.
Dan is het te breed, dus niet te smal. Frontriser is dan een oplossing.

Als het zadel te smal is, dus achterover ligt, vererger je dat door het nog smaller te maken met opvulling aan de voorkant.

@TS, heb je het hier over dezelfde pony? Ik haal uit je bericht dat het om twee verschillende gaat?
Een wintec opvullen met de daarvoor geproduceerde middelen, front-risers, back-risers zijn de beste oplossingen, zomaar wat ( synthetisch) wol eronder doen werkt niet bij zo'n fabriekszadel als wintec.

Cair of niet, de vulling zit verpakt in plastic vormen ( handig bij de productie, degene die dit erin stopt kan de vulling nooit scheef of bobbelig erin stoppen) alles wat je er daarna eronder duwt moet zo glad als glas zijn, en dat gaat zelfs de vakvrouw (man) nooit lukken, dus dan maar stukjes vulling die wel recht zijn, als in rubberen schijfjes.

Een wintec leeghalen en vullen met schapenwol is een beetje weggegooid geld, het materiaal van dit zadel zal nooit de vorm aannemen van de rug. Kunststof is echt prima spul, maar goed passend.. Als je paard een wintec-rug heeft, heb je mazzel.

In dit geval betreft het 1 pony met een probleem. Er is nu 3 keer een zadelpasser bij geweest.
Het zadel zou volgens de laatste achterover liggen omdat de pony een beetje een holle rug heeft. Het kopijzer is juist, na opmeten, smaller gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:49

BDC schreef:
In dit geval betreft het 1 pony met een probleem. Er is nu 3 keer een zadelpasser bij geweest.
Het zadel zou volgens de laatste achterover liggen omdat de pony een beetje een holle rug heeft. Het kopijzer is juist, na opmeten, smaller gemaakt.

Holle ruggen en wintecs zijn geen match :o

Ik zou in de Engelse hoek zoeken, thorowgood is een mooie match.

Als je kijkt naar het land(of het continent) waar het zadel geproduceerd wordt, en de paarden die daar rondlopen, weet je vaak al genoeg. Heel simpel gezegd, brumbies, de wilde paarden in AUS, zijn niet het soort model wat we hier in EUR rijden, en/of kopen.

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 21:02

Nielojram schreef:
BDC schreef:

Holle ruggen en wintecs zijn geen match :o

Ik zou in de Engelse hoek zoeken, thorowgood is een mooie match.

Als je kijkt naar het land(of het continent) waar het zadel geproduceerd wordt, en de paarden die daar rondlopen, weet je vaak al genoeg. Heel simpel gezegd, brumbies, de wilde paarden in AUS, zijn niet het soort model wat we hier in EUR rijden, en/of kopen.

Waarom zegt niemand dat dan tegen ons? Dat weten de zadelpassers dan toch ook? Zeker de laatste, leverancier van het merk…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:12

Och ignorance is bliss ;-)

Ik wil je niets verkopen, dat zal hierin het verschil zijn.

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 21:13

Nielojram schreef:
Och ignorance is bliss ;-)

Ik wil je niets verkopen, dat zal hierin het verschil zijn.

Het zadel had de pony al, ze hebben me dus alleen de (verkeerde?) aanpassingen verkocht. Hadden ze beter een zadel kunnen verkopen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 21:15

Omdat het paard het zadel dus al had, was het goed?

BDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 21:28

Zal wel aan mij liggen dan. Als ik een vakman of vrouw vraag het zadel te checken omdat ik dat zelf niet kan, dan verwacht je toch dat ze je juist adviseren? En dan zeker dealers van hetzelfde merk. Alle betrokken zadelpassers voeren meerdere merken dus er was geen enkele belemmering om zelf iets anders aan te bieden. Niemand heeft gezegd dat het zo niet kon.
Geen idee ook hoe ik in de toekomst nog moet vertrouwen op een andere zadelpasser. Blijkbaar vertelt iedereen iets anders…