Bitloos hoofdstel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:55

Hi Bokkers,

Ik ben nieuw hier.
Mijn paard wil geen bit in, ik heb zo ongeveer alle soorten en maten geprobeerd en heb een sidepull hoofdstel bitloos voor hem.
Nu vind ik hem onder een sidepull niet heel fijn rijden maar onder een kaakgekruisde wel, die wil ik dan ook gaan kopen maar er zijn super veel soorten kaakgekruisde hoofdstellen dat ik niet weet waar ik het beste op kan letten.

Kan iemand helpen?

Xx

Annabel

Re: Bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:11

Waarom wilt ‘ie geen bit in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:23

Annabel schreef:
Waarom wilt ‘ie geen bit in?

Hij is getraumatiseerd. Ik heb erg veel bitten geprobeerd, tandarts erbij gehad en hij loopt er niet prettig mee en hij geeft duidelijk aan een bit niet te willen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:36

Dan zou ik toch ook proberen het bit probleem op te lossen. Bitloos is prima, als je paard daar beter mee loopt, maar ik persoonlijk zou niet voor bitloos kiezen omdat mijn paard geen bit wil. Dan moet ik dat eerst oplossen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:41

Een van mijn paarden is ook geen fan van een bit, die rij ik dus bitloos. Geen probleem toch?!

Ik zou gewoon online even kijken welk hoofdstel je wat lijkt. Ik heb de voest, die is kingekruist, bevalt heel goed.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:52

Avalanche schreef:
Dan zou ik toch ook proberen het bit probleem op te lossen. Bitloos is prima, als je paard daar beter mee loopt, maar ik persoonlijk zou niet voor bitloos kiezen omdat mijn paard geen bit wil. Dan moet ik dat eerst oplossen.

Waarom?
Zonder kan ook prima. Ik snap niet zo goed waarom een bit de norm zou zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:17

Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:25

Avalanche schreef:
Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.

Ik zie dat niet als problemen ontlopen. Zo raar dat een bit dus de norm en als basis gezien wordt. Je stopt iets in je paard en daar moet een paard goed op reageren zo niet is er een probleem?
Ik ben overigens geen anti bit persoon want ook ik rij met bit en zonder maar het zien als een probleem ontlopen.
Dat geneuzel altijd dat er een probleem bij het paard zit al hij/zij een bit niet fijn vindt. Zo vreemd je stopt er een stuk metaal in en als een paard dat niet accepteert ligt het probleem bij het paard? Dat is toch niet logisch. Een paardenmond heeft helemaal niet zo veel ruimte.
Laatst bijgewerkt door StableHS op 02-05-23 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:26

Avalanche schreef:

Oh maar het is geen gedragsprobleem hoor. Ik heb hem zelf met bit ingereden en ook buitenritten met bit gedaan. Het is zo dat hij het bit onprettig vind en ik dat merk ook tijdens het rijden. Hij wil het dus niet en zelf voel ik mij er ook niet prettig bij om hem te forceren in iets waarvan ik weet dat hij het als onprettig ervaart. Dus vandaar bitloos :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:27

mirm schreef:
Een van mijn paarden is ook geen fan van een bit, die rij ik dus bitloos. Geen probleem toch?!

Ik zou gewoon online even kijken welk hoofdstel je wat lijkt. Ik heb de voest, die is kingekruist, bevalt heel goed.

Oh klinkt goed. Ik zal ff kijken online wat ik kan vinden, dankjewel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:32

@stable

Als een ruiter een erg onrustige hand heeft en daarom een bit niet geaccepteerd word is het natuurlijk wel een probleem ontlopen. Want de ruiter gaat bitloos niet ineens beter rijden. En bitloos kennen minder mensen de signalen van ongemak herkennen.
Maar goed we kennen ts niet. Dus die conclusie is te voorbarig.

Zelf ben ik geen fan van gekruiste varianten. Omdat ik ze te traag vind werken. Los is niet meteen los. De release is mij niet direct genoeg.

In die zin vind ik een korte schaar hackamore veel vriendelijker. Maar die mening delen vast vele niet.

Of dus een side pull.

Maar ga je toch voor gekruist. Kijk dan idd of hij snel lost. Dat is mijn inziens het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:38

@stable ik heb inderdaad veel afgewisseld tussen met en zonder bit rijden, in het begin werkte dit uitstekend, nu merk ik naar mate ik meer bitloos rijd, mijn paard bitloos toch verkiest boven bit. En ikzelf dus inderdaad ook.

@duopenotti, ik rijd zeker met hele stille hand. Sterker nog: ik rijd op mijn zit en gebruik mijn hand niet tot nauwelijks.
Een stalgenootje heeft een hackamore die ik mag uitproberen, ik zal het proberen.
Tot nu toe is de kaak gekruisd het fijnste bij mijn paard. Dankjewel :)

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:40

Is de hand dan ineens rustiger omdat men zonder bit rijdt? Dat zou heen snel opgelost zijn dan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:42

BunnyPinky schreef:
Avalanche schreef:

Oh maar het is geen gedragsprobleem hoor. Ik heb hem zelf met bit ingereden en ook buitenritten met bit gedaan. Het is zo dat hij het bit onprettig vind en ik dat merk ook tijdens het rijden. Hij wil het dus niet en zelf voel ik mij er ook niet prettig bij om hem te forceren in iets waarvan ik weet dat hij het als onprettig ervaart. Dus vandaar bitloos :)

Dan is het idd anders wat, dan snap ik je keuze.

StableHS schreef:
Avalanche schreef:

Ik zie dat niet als problemen ontlopen.

Dat mag. Nu met de nieuwe info van TS verander ik ook van mening, maar afgaande op de OP heeft ze het over trauma, en imo is het naar het paard toe wel zo eerlijk dat aan te gaan.

StableHS schreef:
Zo vreemd je stopt er een stuk metaal in en als een paard dat niet accepteert ligt het probleem bij het paard?

Wie zegt dat? Overigens erg gechargeerd taalgebruik. Ik denk helemaal niet dat het probleem bij het paard ligt. Mijn ervaring is dat het vaak ligt aan de manier waarop het bit in de mond gedaan wordt, daar hebben veel paarden problemen mee.
Ik kan me ook voorstellen dat het ligt aan de manier waarop er van het bit gebruik wordt gemaakt, en ook dat ligt niet aan het paard. Dus geen idee waar je dat vandaan haalt :)
StableHS schreef:
Een paardenmond heeft helemaal niet zo veel ruimte.

Gelukkig zijn mensen die bitten maken zich daar ook terdege van bewust.

DuoPenotti schreef:
Als een ruiter een erg onrustige hand heeft en daarom een bit niet geaccepteerd word is het natuurlijk wel een probleem ontlopen. Want de ruiter gaat bitloos niet ineens beter rijden. En bitloos kennen minder mensen de signalen van ongemak herkennen.

Voilà.
En bitloos is niet per definitie prettiger voor het paard. Zoals gezegd, kaakgekruist heeft vaak een slechte release, die wel heel belangrijk is om netjes te rijden. Je krijgt dat het probleem dat een paard wel loslaat of nageeft, maar de druk niet weggaat. Niet eerlijk naar je paard toe.

Mijn merrie heeft een super gevoelige neus, en heeft de pest aan neusriemen. Een losse hoge neusriem gaat nog wel, maar een sperriem wil ze absoluut niet. Een bit heeft ze echter geen enkel probleem mee.

En ik ken echt een heel aantal paarden die serieuze problemen hebben met bitloze optomingen, maar absoluut niet moeilijk doen over een bit.

Mijn zwarte nu doet beduidend minder moeilijk over een bitloze optoming, maar zal er ook niet op nageven, en verzet zich tegen enige inwerking ervan. Met bit wordt hij zacht, ontspant de kaak en nek en is prima te sturen.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:50

Wat ik zei is snap gewoon niet waarom een bit de norm is. De eerste vraag waarom wil die geen bit in en dan ik zou geen problemen ontlopen. Waarom is een bit altijd zo nodig. Dat stoort mij mateloos dat mensen zo in het ouderwets hoekje blijven hangen dat een bit er bij hoort. Mensen kunnen echt wel hun eigen keuze maken. Je kan een probleem niet ontlopen bitloos want er veranderd niets aan het probleem als je een onrustige hand hebt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:02

Een bit is een directe link naar de onderkaak van het paard. Ontspanning en nageeflijkheid beginnen bij de kaak. Paard ontspant de onderkaak en legt die tegen het bit aan waarbij hij de ruiterhand mee omlaag en naar voren meeneemt. Imo is een directe link het meest logische.

Ja, je rijdt van achter naar voor, waarbij je het paard je hand in rijdt. Zonder ontspannen rug geen ontspannen kaak en nek. Maar: zonder ontspannen kaak en nek ook geen ontspannen rug en een swingend paard.

Bitloze hoofdstellen geven vaak nog best veel ruis, omdat ze in tegenstelling tot het bit kunnen schuiven. Een bit is een redelijk ruisvrije verbinding. Plus dat hoe de kaak van het paard aanvoelt heel veel zegt over de ontspanning. Ook als het paard niet nageeft, we willen wel een ontspannen kaak en nek.

Plus dat je met een bit heel minimale hulpen kunt geven.

Verder lopen er een heel aantal zenuwen over het hoofd van het paard, en op de neus zitten ze aan de oppervlakte op bot. Dat verklaart prima waarom er ook paarden zijn die grote problemen hebben met bitloze optomingen en het soms helemaal niet accepteren. Daar kun je dat tegenin brengen dat de mond ook heel gevoelig is, en dat is zeker waar.

Maar: gevoelig is niet hetzelfde als pijn. Onze mond is ook heel gevoelig, en toch hebben we er maar heel zelden pijn in. Je schenen doen vrijwel altijd pijn als er iets tegenaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:33

Het was niet mijn bedoeling dat er een discussie zou ontstaan, mijn excuses hiervoor. Ik vroeg alleen naar aanbevelingen

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:09

Ik ben ook bitloos gaan rijden omdat paard het bit niet meer aannam. In 1e instantie kaakgekruisd, maar daarvan zwiepte ze haar hoofd omhoog, was heel onrustig. Toen direct op een sidepull overgestapt van FRA en dat zit goed, loopt ze prima onder. Ik ben een recreatie ruiter, ga er graag op uit, maar om haar lijf te trainen in de bak denk ik dat ik met bit meer kan bereiken.
Ik heb overigens wel een druk verdeler onder de neusriem gelegd.

Het bit aannemen wil ik wel gaan trainen. Zodra ze het bit in heeft loopt ze nl wel goed. Ben alleen nog op zoek naar een methode die voor haar werkt om het bit weer te pakken. Beetje puzzelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 16:15

Lomax123 schreef:
Ik ben ook bitloos gaan rijden omdat paard het bit niet meer aannam. In 1e instantie kaakgekruisd, maar daarvan zwiepte ze haar hoofd omhoog, was heel onrustig. Toen direct op een sidepull overgestapt van FRA en dat zit goed, loopt ze prima onder. Ik ben een recreatie ruiter, ga er graag op uit, maar om haar lijf te trainen in de bak denk ik dat ik met bit meer kan bereiken.
Ik heb overigens wel een druk verdeler onder de neusriem gelegd.

Het bit aannemen wil ik wel gaan trainen. Zodra ze het bit in heeft loopt ze nl wel goed. Ben alleen nog op zoek naar een methode die voor haar werkt om het bit weer te pakken. Beetje puzzelen.

Dankjewel voor je reactie, ik ben zelf ook recreatie ruiten inderdaad zonder wedstrijd ambitie. Ik weet dat mijn paard en ik het wel kunnen maar ik rijd liever door het bos en maak af en toe een sprongetje.

En als je het bit aannemen traint door middel van in doen, zodra ze het aanpakt weer uit doen, snoepje geven en dan dat een paar keer doen.. Zou ze daar prettig op reageren?
Ik heb nu ook een sidepull van FRA inderdaad fijn hoofdstel, kaakgekruisd loopt hij toch fijner mee :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:03

Ik val elke keer terug op mijn FRA lami, probeer ook wel eens andere bitloze hoofdstellen maar tot nu toe lopen alle paarden die ik bitloos gereden heeb erg fijn op de FRA Lami. Is kingekruist met een bladveer in de neusriem waardoor de druk altijd gelost word omdat de neusriem elke keer terug in vorm gaat en dus de kruisriemen mee losser trekt als je je contact lost.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 17:24

Ik heb een nieuw bitloos te koop van Schockemöhle Equitus zwart je kan daar extra bit riempjes aan maken en dan kan je er een bit aanmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:03

MustangII schreef:
Ik heb een nieuw bitloos te koop van Schockemöhle Equitus zwart je kan daar extra bit riempjes aan maken en dan kan je er een bit aanmaken
Maar ze zoekt én geen bit én geen sidepull. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:27

Haha ik heb m idd ook liggen, maar past totaal niet bij de wensen van TS :D

Je zou ook nog een bloem hackamore kunnen proberen TS. Werkt iets anders in dan een sidepull, wel een heel fijne release.

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:39

[/quote]

Dankjewel voor je reactie, ik ben zelf ook recreatie ruiten inderdaad zonder wedstrijd ambitie. Ik weet dat mijn paard en ik het wel kunnen maar ik rijd liever door het bos en maak af en toe een sprongetje.

En als je het bit aannemen traint door middel van in doen, zodra ze het aanpakt weer uit doen, snoepje geven en dan dat een paar keer doen.. Zou ze daar prettig op reageren?
Ik heb nu ook een sidepull van FRA inderdaad fijn hoofdstel, kaakgekruisd loopt hij toch fijner mee :)[/quote]

Dan zou ik haar eerst het bit in moeten krijgen. Vandaag heb ik haar een paar keer eraan laten snuffelen, en als ze dan ontspande, haalde ik het weg. Na een paar keer wiebelden haar lippen, en haalde ik het weg en gaf een snoepje. Heb het kort gehouden, paar minuten maar. Daarna bitloos erin gehangen en in de bak gereden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:40

Super gedaan zo. Belonen met ontspanning idd :j