Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Dan zou ik toch ook proberen het bit probleem op te lossen. Bitloos is prima, als je paard daar beter mee loopt, maar ik persoonlijk zou niet voor bitloos kiezen omdat mijn paard geen bit wil. Dan moet ik dat eerst oplossen.
Avalanche schreef:Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.
Avalanche schreef:Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.
BunnyPinky schreef:Avalanche schreef:Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.
Oh maar het is geen gedragsprobleem hoor. Ik heb hem zelf met bit ingereden en ook buitenritten met bit gedaan. Het is zo dat hij het bit onprettig vind en ik dat merk ook tijdens het rijden. Hij wil het dus niet en zelf voel ik mij er ook niet prettig bij om hem te forceren in iets waarvan ik weet dat hij het als onprettig ervaart. Dus vandaar bitloos
StableHS schreef:Avalanche schreef:Omdat het simpelweg niet mijn keuze is om problemen te ontlopen. En imo kun je pas eerlijk beoordelen waar het paard fijner op loopt, als je het probleem opgelost hebt. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, maar dan maak je de keuze op basis van de respons op de hulpen, en niet omdat je een gedragsprobleem niet opgelost krijgt.
Ik zie dat niet als problemen ontlopen.
StableHS schreef:Zo vreemd je stopt er een stuk metaal in en als een paard dat niet accepteert ligt het probleem bij het paard?
StableHS schreef:Een paardenmond heeft helemaal niet zo veel ruimte.
DuoPenotti schreef:Als een ruiter een erg onrustige hand heeft en daarom een bit niet geaccepteerd word is het natuurlijk wel een probleem ontlopen. Want de ruiter gaat bitloos niet ineens beter rijden. En bitloos kennen minder mensen de signalen van ongemak herkennen.
Lomax123 schreef:Ik ben ook bitloos gaan rijden omdat paard het bit niet meer aannam. In 1e instantie kaakgekruisd, maar daarvan zwiepte ze haar hoofd omhoog, was heel onrustig. Toen direct op een sidepull overgestapt van FRA en dat zit goed, loopt ze prima onder. Ik ben een recreatie ruiter, ga er graag op uit, maar om haar lijf te trainen in de bak denk ik dat ik met bit meer kan bereiken.
Ik heb overigens wel een druk verdeler onder de neusriem gelegd.
Het bit aannemen wil ik wel gaan trainen. Zodra ze het bit in heeft loopt ze nl wel goed. Ben alleen nog op zoek naar een methode die voor haar werkt om het bit weer te pakken. Beetje puzzelen.