Bittengekte, welke watertrens zoek ik en maakt de prijs echt veel uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Bittengekte, welke watertrens zoek ik en maakt de prijs echt veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 14:55

Heyhoi,
Zoals mijn eerdere topic al zegt ben ik dus op zoek naar een nieuw bit. Ik denk dat ik deze keer mijn geld ga inzetten op een watertrens maar we hebben een paar eisen, zoeken jullie mee?
- Dubbelgebroken heeft haar voorkeur
- Geen smaakjes of andere gekkigheid (sweet iron moet ze niks van hebben)
- Vriendelijk bit, dus geen lock mechanisme of wat dan ook
- Ik weet niet of het kan maar mischien een die haar mondhoeken wat beschermt, zit vast in mijn hoofd maar ik vind het altijd best akelig uitzien.

En dan mijn laatste vraag, maakt prijs echt een verschil? Als je een gewone dubbelgebroken trens zoekt krijg je er van 20 euro en van 150 maar is dat echt zoveel anders? Welke merken zijn sowieso aan te raden? ik bedoel dan vooral prijs kwaliteit

Equipro

Re: Bittengekte, welke watertrens zoek ik en maakt de prijs echt veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:58

Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:03

Equipro schreef:
Een D-trens, is in mijn opinie vriendelijker, omdat die ook wat druk geven op de wangen, ook gezien punt 4 wat je noemt.

Begrijp ik en die mening deel ik ook maar ik heb met haar al een kneveltrens en een bustrens geprobeerd maar ze vind het beiden niks.
Ik vergat de myler nog die had ook een soort D ring

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:06

Persoonlijk vind ik het zeker echt wat anders.
Zeker de duurdere merken zijn de gaatjes bij een watertrens beter afgewerkt en ik heb mijn hele leven nog geen velletje er tussen gereden.

En vaak zijn de schakels in het midden ook beter afgewerkt.

Mijn ruin heb ik echt heel goed het verschil gemerkt tussen een harrys horse dubbel gebroken of een sprenger KK Ultra.
Hij had dus de sprenger. Maar die was hem te smal en kocht een goedkope HH.
Ach tinker, al een tijd gereden, die maakt daar toch geen verschil in...fout.
Oke, het was niet zo dat hij niet te rijden was, maar het fijne lichte in de hand miste ik.
Sprenger gekocht en hij liep weer heerlijk.

Nu zeg ik daarmee niet dat jou paard ook perse een sprenger wil, want bijvoorbeeld de dynamic wilde hij echt niet, dan weer liever de HH.
Dus het is echt zo paard verschillend :)

Maar ja het maakt dus echt wel uit.

Ja sommige vinden watertrens ook fijner :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:07

Ik, of eerder mijn paard, vind idd dat er verschil zit in een bit van 15 euro en 150. Ik reed met een duur bit en kocht als vervanging de namaakversie van een goedkoop merk. Dat waardeerde paard echt niet, dus weer terug naar de dure versie. Helaas.

En zelfs bij de dure merken is er nog een groot verschil onderling, zelfs bij bitten die er voor ons hetzelfde of vergelijkbaar uit zien.

Edit, ook sprenger k&k en als vervanging onder andere Hh geprobeerd :')

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:07

Is een bitfitsessie geen optie? Ik had D trensen want die van mij kreeg kapotte mondhoeken bij watertrensen gaf verkoper aan. Uiteindelijk een bitfitter erbij gehad en paard koos overduidelijk een watertrens terwijl ik dacht dat een D trens fijner zou zijn....

Nooit iets van een wondje van de watertrens gehad ook trouwens. Die van mij koos een NS.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:09

Equipro schreef:

Een d trens is niet vriendelijker maar werkt op een andere manier in.

Een vriendelijke optie is een bit wat fijn zit voor je paard. Bij het ene is dat met een boogje, de ander enkel gebroken en de volgende wil graag een ongebroken bit.

Het is echt een kwestie van uittesten, ik heb inmiddels een hele bittenverzameling opgebouwd met miskopen. Wat mij geholpen heeft is bij mensen op stal rond te vragen of zij wat hadden liggen om te testen. Daar bleek voor mij een heel fijn bit uit te komen.
Of in het kader van voorkomen is beter dan genezen, als ik een bitfitter had laten komen had dit mij een hoop geld gescheeld. Die hebben een hele berg bitten, horen aan waar je tegen aan loopt en dan kan je bij hun bitten testen.

Edit, wat ik hier boven lees, helaas heeft mijn paard ook een dure smaak, maar duurdere bitten zijn vaak wel veel netter afgewerkt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:15

Bielsje schreef:
Is een bitfitsessie geen optie? Ik had D trensen want die van mij kreeg kapotte mondhoeken bij watertrensen gaf verkoper aan. Uiteindelijk een bitfitter erbij gehad en paard koos overduidelijk een watertrens terwijl ik dacht dat een D trens fijner zou zijn....

Nooit iets van een wondje van de watertrens gehad ook trouwens. Die van mij koos een NS.

Een bitfitsessie is moeilijk omdat in Belgie al niet zo'n ding is en zeker niet waar ik woon. Daarbij geeft paardlief pas na een keer of 5 aan wat ze er van vindt -O-

Grappig om jullie ervaringen te horen over de goedkope en dure bitten, een goedkope wordt het dus niet. Sprenger leek mij al best aangenaam en van neue schule heb ik ook al veel goeds gehoord.

Ik denk dat ik ook voor mezelf even moet gaan kijken om niet in die gekkigheid van smaakjes hier en smaakjes daar en speciaal gevoel zo te trappen. Ik blijf het zelf heel leuk vinden en mijn voorkeur gaat er ook naar uit maar ze wil het echt niet helaas.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:21

ingvdh schreef:
Equipro schreef:

Een vriendelijke optie is een bit wat fijn zit voor je paard. Bij het ene is dat met een boogje, de ander enkel gebroken en de volgende wil graag een ongebroken bit.

Het is echt een kwestie van uittesten, ik heb inmiddels een hele bittenverzameling opgebouwd met miskopen. Wat mij geholpen heeft is bij mensen op stal rond te vragen of zij wat hadden liggen om te testen. Daar bleek voor mij een heel fijn bit uit te komen.
Of in het kader van voorkomen is beter dan genezen, als ik een bitfitter had laten komen had dit mij een hoop geld gescheeld. Die hebben een hele berg bitten, horen aan waar je tegen aan loopt en dan kan je bij hun bitten testen.

Edit, wat ik hier boven lees, helaas heeft mijn paard ook een dure smaak, maar duurdere bitten zijn vaak wel veel netter afgewerkt.

Sorry, ik denk dat ik jouw reactie over het hoofd gezien heb. Ik denk inderdaad dat ik vooral moet gaan uittesten. bedankt voor je ervaring te delen!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:24

Ik ben wel fan van Fager Titanium als je geen smaakje wil! Zijn echt fijne bitten, heel licht. Bij LA-Equistyle kun je ze testen geloof ik.

Heb je de Acavallo Soft Gel bitringen al eens geprobeerd? Ik zou eens kijken of je paard dat iets vindt, gezien punt 4. Niet ieder paard is er blij mee, maar anders zijn het wel ideale dingen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:28

Weet je al wel wat voor dikte jouw paard fijn vindt? Ik moet bijvoorbeeld vrij dun gaan, dikker vindt ze evht niet prettig. Daarmee vallen er ook al een heel aantal opties af.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:30

MyWishMax schreef:
Weet je al wel wat voor dikte jouw paard fijn vindt? Ik moet bijvoorbeeld vrij dun gaan, dikker vindt ze evht niet prettig. Daarmee vallen er ook al een heel aantal opties af.

Heel dik moet ze inderdaad niet van weten, 14mm heeft haar voorkeur meestal!

x_Milou schreef:
Ik ben wel fan van Fager Titanium als je geen smaakje wil! Zijn echt fijne bitten, heel licht. Bij LA-Equistyle kun je ze testen geloof ik.

Heb je de Acavallo Soft Gel bitringen al eens geprobeerd? Ik zou eens kijken of je paard dat iets vindt, gezien punt 4. Niet ieder paard is er blij mee, maar anders zijn het wel ideale dingen.

Fager titanium staat inderdaad ook op mijn lijstje, ik heb de bitringen nog niet getest maar dat is nog een optie voor thuis. op wedstrijd mag het helaas niet dus dat is wel een dingetje

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:33

Waidida schreef:
MyWishMax schreef:

Heel dik moet ze inderdaad niet van weten, 14mm heeft haar voorkeur meestal!

x_Milou schreef:

Fager titanium staat inderdaad ook op mijn lijstje, ik heb de bitringen nog niet getest maar dat is nog een optie voor thuis. op wedstrijd mag het helaas niet dus dat is wel een dingetje

Oh, dat is jammer.. Geeft namelijk wel een ander gevoel omdat die ringen het bit best wel smaller maken en net iets dikker in de mondhoek. In Nederland mag het wel, maar in België lopen ze wat dat betreft een beetje achter denk ik?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:34

Waidida schreef:

Waarom vind je een lock mechanisme niet vriendelijk?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 15:38

x_Milou schreef:
Oh, dat is jammer.. Geeft namelijk wel een ander gevoel omdat die ringen het bit best wel smaller maken en net iets dikker in de mondhoek. In Nederland mag het wel, maar in België lopen ze wat dat betreft een beetje achter denk ik?

Een beetje is nog een understatement. Een zadelpasser hebben velen hier nog nooit van gehoord. Een zadel op maat laten maken wel maar dan elk jaar bijvullen enzo dan weer niet.
Denk dat het met de bitringen vooral te maken heeft met dat de bitringen dingen aan de mond zouden kunnen verdoezelen en moeilijk zichtbaar maken voor de jury.

Avalanche schreef:
Waidida schreef:

Waarom vind je een lock mechanisme niet vriendelijk?

Niet perse niet vriendelijk maar ik vind het gewoon niet nodig, mijn paard wordt niet sterk en respecteert de hand echt heel goed dus zien niet in waarom het nodig zou zijn. Wel verkeerde woordkeuze moet ik toegeven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:46

Voor mijn paard is zo'n locked bit idd niet vriendelijk als ik haar moet geloven. Net als gewoon ongebroken of enkelgebroken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:47

De mijne houdt ook niet van gebroken idd :)

Thanks voor het antwoord, ik was even nieuwsgierig :)

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:02

ingvdh schreef:
Equipro schreef:

OK, misschien niet goed geformuleerd, maar sommige paarden reageren gewoon beter op een D- of Kneveltrens, er is niet zo veel beweging van links naar rechts in de mond, door de inwerking op de wangen die ik al noemde. Neemt ook niet weg dat de hand van de ruiter naruurlijk de meeste invloed heeft op de mond, dus dan zou je daar ook een en ander over moeten komen te weten.

Ik heb mijn paardentandarts (dus niet alleen gebitsverzorger) ook naar de mond van mijn paarden laten kijken, om de geschikte dikte en maat te bepalen.
Een van mijn paarden heeft een hele dikke tong, en niet veel ruimte voor een bit. Daarmee ben ik verschillende bitten gaan proberen.

Myler heeft ook watertrensen, heb je die al geprobeerd?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 16:06

Equipro schreef:
Myler heeft ook watertrensen, heb je die al geprobeerd?

Nope nog niet geprobeerd, maar twijfel eraan dat ze die wel goed zal vinden. Of toch van de versie die wij getest hebben

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:23

Waidida schreef:
Bielsje schreef:

Een bitfitsessie is moeilijk omdat in Belgie al niet zo'n ding is en zeker niet waar ik woon. Daarbij geeft paardlief pas na een keer of 5 aan wat ze er van vindt -O-

Grappig om jullie ervaringen te horen over de goedkope en dure bitten, een goedkope wordt het dus niet. Sprenger leek mij al best aangenaam en van neue schule heb ik ook al veel goeds gehoord.

Ik denk dat ik ook voor mezelf even moet gaan kijken om niet in die gekkigheid van smaakjes hier en smaakjes daar en speciaal gevoel zo te trappen. Ik blijf het zelf heel leuk vinden en mijn voorkeur gaat er ook naar uit maar ze wil het echt niet helaas.

Mocht je een paar bitten kunnen regelen, probeer ze dan tegelijk te hebben. Ik had ook het probleem dat ik het pas na een paar keer rijden merkte, tot we het in 1 sessie deden en toen was het direct duidelijk. Starten met je eigen bit en dan de anderen eraan hangen :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:28

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 17:32

Bielsje schreef:
Mocht je een paar bitten kunnen regelen, probeer ze dan tegelijk te hebben. Ik had ook het probleem dat ik het pas na een paar keer rijden merkte, tot we het in 1 sessie deden en toen was het direct duidelijk. Starten met je eigen bit en dan de anderen eraan hangen :j

Slim! maar wel een erg kostelijke affaire zo haha

LoveBodin schreef:
Van een random website: https://www.dochorse.nl/stubben-golden-wings-bit.html

Dit bit heb ik ook, mijn paard loopt er erg fijn op. Dubbelgebroken, eigenlijk een watertrens, maar geeft wel bescherming aan de mondhoeken.

Deze vond ik zelf wel leuk maar is helaas ook niet toegestaan hier :')

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:36

Er zijn sites die testbitten aanbieden. Jammer dat daar geen fitters zijn zeg!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 17:38

Bielsje schreef:
Er zijn sites die testbitten aanbieden. Jammer dat daar geen fitters zijn zeg!

Ik ken la equistyle inderdaad maar daar mag je maar 8 dagen testen dus dat is echt niet te doen eigenlijk. Ja echt waar ik word er helemaal lijp van

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:48

Geen stalgenoten of andere kennissen waar je van mag lenen?