Stijgbeugels met breder voetbed, maakt het echt verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Stijgbeugels met breder voetbed, maakt het echt verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 07:14

Nadat het me een paar keer aangeraden is, maar ik ze van niemand kan lenen, wil ik toch even op bokt vragen of het nu echt verschil maakt. :D

Ik rijd gewoon met doodnormale simpele rvs stijgbeugels met rubberen blokjes erin. Al jaren oud. Vanwege wat medische issues heb ik wel een naar andere beugels gekeken en uitgeprobeerd maar het was nooit een succes. Ik wil dus echt alleen maar weten of het bredere voetbed echr verschil maakt. En of ijzeren blokjes ook echt meer antislip zijn? Doordat ik eerst zelf een stuk warm moet lopen voordat ik op kan stappen heb ik dus altijd zand aan laarzen, ondanks het af proberen te schrapen. De beugels zijn dus soms wat glad en de rubberen blokjes zijn ondertussen ook aan het overlijden na al die jaren. :')

Ik zoek absoluut geen flexibele beugels. Sterker nog, er mag absoluut niks bewegen. Bow balance maken mijn lichamelijke klachten vele malen erger, maar zelf beugels die bij de ophanging niet 1 stuk zijn maar 2 losse bewegen te veel. (Ook al zeggen mensen dat ze niet bewegen, ik heb met zulke beugels gereden en dat zorgt voor extreme klachten). Ik wil een zo stug mogelijke beugel met wat meer oppervlakte en stugger/anti slip voetbed. Als het tenminste echt verschil maakt. Doordat ik zo'n extreme last krijg heb ik dus ook niet echt kunnen voelen of zo'n voetbed wel fijner is of niet.

Ik vind het lastig, want online zie ik wel eens beugels langskomen die fijn lijken, maar dan lijkt er alsnog demping in het voetbed te zitten wat ik dus niet aandurf. Ze hoeven ook niet licht te zijn, dat lijkt me eerder minder prettig maar dat zit misschien tussen mijn oren.

Zulke dus wel misschien, maar niemand van wie ik ze kan proberen helaas.
Afbeelding

Afbeelding

Deze absoluut niet, naast de bow balance en vergelijkbare.
Afbeelding

Wie heeft er ervaring? Maakt een breder voetbed echt verschil? En het ijzeren voetbed/blokje? En hebben jullie nog beugels die jullie aanraden?

Anoniem

Re: Stijgbeugels met breder voetbed, maakt het echt verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:17

Ervaring met de eersten... je hebt meer steun maar toen ik er af voel bleef ik door de vele grip dus hangen in de beugel. Doodeng heb ze meteen weggedaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:26

Ik zou dus gelijk ook upgrade naar veiligheidsbeugels :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 07:30

Ik rijd mijn hele leven al zonder veiligheidsbeugels. Juist omdat heel veel beugels dus niet geschikt zijn voor mij. Mijn stijgbeugelriemen gaan er wel heel makkelijk af, want die sluiting zit nooit dicht. Maar ik ben niet specifiek op zoek naar veiligheidsbeugels. Het gaat met echt alleen om het bredere voetbed en eventuele extra grip. Anders blijven gewoon de huidige beugels eraan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:33

De onderste van de beugels heb ik.
Ik merk verschil! Prettig voor mijn voet, enkels en knieeen. De beugels hangen ook een kwart gedraaid. Dat is ook handig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 07:36

SunnyHorse schreef:
De onderste van de beugels heb ik.
Ik merk verschil! Prettig voor mijn voet, enkels en knieeen. De beugels hangen ook een kwart gedraaid. Dat is ook handig.

Zoals erboven staat wil ik doe juist absoluut niet ;) Die bedoelde ik met 2 losse gedeeltes bij de ophanging wat dus niet goed gaat. Mijn moeder heeft ze, dus wij hebben 2 paar stijgbeugels en stijgbeugelriemen die we elke dag van het zadel halen en met opzadelen degene eraan hangen van wie er rijdt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:36

MyWishMax schreef:
Ik rijd mijn hele leven al zonder veiligheidsbeugels. Juist omdat heel veel beugels dus niet geschikt zijn voor mij. Mijn stijgbeugelriemen gaan er wel heel makkelijk af, want die sluiting zit nooit dicht. Maar ik ben niet specifiek op zoek naar veiligheidsbeugels. Het gaat met echt alleen om het bredere voetbed en eventuele extra grip. Anders blijven gewoon de huidige beugels eraan.

Ja maar je kunt de door het brede extra grip voetbed blijven hangen. Heb het veel vaker gehoord. Mijn stijfbeugelriemen gaan er ook makkelijk af staan ook altijd open maar het duurde wel een halve rijbaan voor ze eraf schoten. Maar als je het risico lopen wil is natuurlijk je eigen keuze!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:37

Ik heb de tweede nu en de derde gehad, de derde zat overigens ook geen beweging in, lijkt wellicht zo maar is niet het geval, ook zijn ze niet te vergelijken met de bow balance. Ik had ze juist gekocht omdat ik de bow balance niet fijn vond, veel te beweeglijk.
Wat ik daar wel prettig aan vond is de gedraaide ophanging. De beugel hangt al in de juiste positie bij het opstijgen.

Ik vind een breed voetbed fijner, geeft net even meer steun.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:41

Afbeelding

Ik heb deze van compositi. Gewoon een normale ophanging, niet gedraaid of iets. Lekker breed voetbed. Ik vind ze heerlijk! Zijn rond de €80 geloof ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:45

De laatste foto die heb ik en ik zweer er bij. Ivm hypermobiliteit moet ik wat meer stevigheid hebben en deze beugels hangen een kwartslag gedraaid, dus zoals je ze aan je voet hebt en niet zoals standaard beugels langs je paard.

Deze zijn niet duur en ik vindt ze heel fijn :j hij is absoluut niet flexibel want dat kan ik niet hebben
Laatst bijgewerkt door cp112 op 25-04-23 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 07:47

Ingevdh en cp112, ik heb met die 3e gereden en ik voel het dus wel bewegen. Minder als de bow balance en vergelijkbare beugels natuurlijk, maar meer als mijn ouderwetse vaste rvs beugels. Niet stevig genoeg dus, terwijl ze juist veel aangeraden worden. Maar het is echt een vreselijke optie voor mij,
helaas. Geeft mijn lichaam meteen aan.

Ik zie voor mezelf geen extra risico, mijn voeten zitten eerder te weinig in de beugels als te ver. Bij een ander paard zoals mijn vorige was het een ander verhaal geweest. Maar nu ga ik er niet specifiek naar op zoek, omdat er al veel afvallen voor mij qua comfort helaas. Ik ben absoluut niet tegen hoor. Juist verstandig, maar ik ben dus heel kritisch en gevoelig :') Ik ken gelukkig ook geen verhalen van mensen die last hadden van blijven hangen, terwijl ik 1 van de weinige ben met ouderwetse beugels nog. Veiligheidsbeugels heb ik wel kunnen lenen in mijn zoektocht, maar die zorgden ervoor dat ik na een rondje draf of galop van paard afkon. Wel veilig, niet de bedoeling. Degene die wel gingen waren qua comfort niet beter als huidige beugels dus niet aangeschaft. Dat is dus vooral het bezwaar, het moet vooruitgaan qua comfort, anders schaffen we geen nieuwe aan. Als ik de perfecte beugels vind die ook in veiligheidsbeugels bestaan kies ik daarvoor.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-04-23 07:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 07:47

Ik heb deze en sindsdien nooit meer last van mijn knieën gehad. Komt waarschijnlijk ook doordat de ophanging 45 graden gedraaid is, maar alleen dat helpt niet, want ik heb meer beugels die 45 graden gedraaid zijn. Het is het brede voetbed die echt helpt. En ze zijn natuurlijk heel veilig.
https://ps-pferdeartikel.de/collections ... nce-1-paar

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:02

Ik heb de laatste en ondanks dat je die niet wilt, kan ik wel zeggen dat die aluminium onderkant echt een verademing was na jarenlang glijden in die rubberen blokjes. Inderdaad als je voeten onder het zand zaten of nat waren was het toch best glad. Vond dat met buitenrijden niet heel prettig. Raakte toch mijn beugels wel eens kwijt. Nu eigenlijk nooit meer. De grip is altijd goed, hoeveel regen of blubber er ook bij komt kijken. Vooral door het open voetbed kan het water en het zand weg, dus daar zou ik naar kijken. Het brede voetbed geeft me ook echt net dat beetje extra stabiliteit. Heerlijk voor die eindeloze stukken galop in verlichte zit buiten.

Is het echt nodig? Nee. Is het fijner? Zeker!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 08:17

Precies celebi! Ik verlies zo goed als nooit mijn beugels, tot er idd teveel zand of water/modder aan zit en in de rubberen blokjes haha. Buitenrit of bak die net gesproeid is. Dan moet moeder dus met handdoek de onderkant en blokjes schoonmaken
Het zand van wanneer de bak droog is haal je er makkelijk vanaf en dan is er geen probleem. Behalve dat ze smal zijn en ik idd wilde weten of breder ook echt te merken is qua comfort.

Hoewel ik moet zeggen dat mijn voeten het enige deel zijn waar ik niet tevreden over ben qua houding. Ik heb beugels vaak net maar aan met tenen ipv bal van voet :+ Dan idd die verlichte zit op buitenrit zou net wat meer grip wel prettig zijn.
Maar precies wat jij zegt. Het is niet nodig, maar als het fijner is wel een optie.

Dank jullie wel voor het meedenken allemaal trouwens! Ik ben erg lastig en dat weet ik. Mijn lijf is ook vele malen gevoeliger en zelfs dingen die werken bij mensen met vergelijkbare klachten zijn voor mij weer geen optie.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:27

Ik rijd met de acavallo arena alupro. Breed voetbed en veiligheidsbeugel.

Ik vind een breed voetbed fijn! Meer grip, heel stabiel. Maar ik koos ze vooral voor het veiligheids deel.

Daarvoor met simpele "normale beugels" van EJ gereden, ook met breed voetbed. Qua grip ook fijn & stabiel. Die hebben ze vast nog wel in het assortiment.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:34

Heb je al gekeken naar de Flexon Beugels of veren die teveel? Ik heb de safestyle beugels zelf, die bruine van BR zijn ook fijn maar licht en nu dus de flexon op het oog ivm het brede voet de en meer steun

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:38

Ik heb ook met de laatste beugels gereden en heb normaal geen klachten maar kreeg wel zulke erge kramp/pijn in mijn enkels dat ik ze snel weg heb gedaan. Ben weer terug naar standaard rvs beugels en nergens meer last van. Juist het bredere voetbed leek mij ook fijn maar ik heb ook het idee dat dat deel van mijn klachten veroorzaakte omdat je natuurlijk een groter deel van je voet op een recht stuk plaatst, een kleiner deel van je voet is vrij om te bewegen. Mogelijk dat het wel goed gaat met vaste beugels met een breed voetbed maar ik durf het niet te proberen aangezien de meeste best prijzig zijn.

Bestaan er geen blokjes voor in normale beugels met meer grip dan de standaard rubberen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:44

Ik heb zelf deze beugels van BR, deze kunnen bovenaan open klappen. Ik ben er sinds ik deze beugels heb 1x af gevallen en ben niet blijven hangen. Zijn ook niet voor niks veiligheidsbeugels natuurlijk. Enige nadeel vind ik dat je snel chipjes krijgt in de lak terwijl ik er altijd zuinig op ben (hoesjes) en ze weinig gebruik (1-2x per week).

Afbeelding

https://www.agradi.nl/br-stijgbeugels-l ... n-12cm.htm

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:07

Grappig, ik werd helemaal gek van de wiebelige bow balance beugels, maar die vond ik fijn.
Maar goed. Ik heb eigenlijk nergens last van dus dat zal wellicht schelen.

Persoonlijk vind ik de extra grip wel fijn en een breed voetbed biedt net even extra steun. Daarnaast een kwestie van je voet niet te ver in de beugel steken. Ik val niet vaak maar als ik val is het vaak goed mis, maar ik ben nog nooit blijven hangen in mijn beugels.

@Vanilia, dat van het chippen herken ik wel, daar hebben mijn beugels ook last van en die zitten ook altijd in de hoezen als ik het zadel weghang. Daarnaast zaten de schroeven van het voetbed steeds los. Ik heb nu standaard een schroevendraaier in de poetstas om ze aan te draaien en je raad het al, amper meer los.

Overigens met een stalen voetbed zijn beugelhoesjes wel aan te bevelen om beschadigingen aan je zadel te voorkomen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:10

Ik ben heel erg benieuwd of het je gaat bevallen! Ik reed 20+ jaar met fillis beugels, kocht van die mooie nieuwe met breed voetbed en werd gek :Y). Ik kon er echt helemaal niets mee. De hele tijd had ik het gevoel dat mn voet net niet fijn in de stijgbeugel zat qua plek en dan kun je niet even schuiven maar moet je dus de beugel vasthouden... Als ik een keer dat gevoel niet had (na 20x verplaatsen) dan nog had ik meer het gevoel dat ik op de grond stond ipv dat ik op een paard zat :')

Maar goed, weinig grip werkt niet meer voor mij aangezien ik geen gevoel in 1 been heb en mn hersens dan continu fluisteren 'je raakt je beugel kwijt hoor, je gaat hem verliezen, misschien ben je hem al wel kwijt, je gaat zo vallen...' :+
Dus ik heb nu Ophena's, grip, altijd de juiste plaatsing, niet breed en open :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 09:18

Haha, dat vallen herken ik. Val niet vaak, van deze nog nooit zelfs *klopt af* en de keren dat ik wel viel waren vaak heel heftig, maar nog nooit blijven hangen gelukkig. Ik heb voeten eerder te weinig in beugels ook.

Maar ik ben een zeikerd qua lijf hoor. Geloof meteen dat het voor mensen wel fijne beugels zijn, mijn moeder is er dolblij mee. Sowieso snappen mensen niet hoeveel invloed zoiets kleins op mij heeft. Dus dat mensen denken dat die beugels niet bewegen snap ik helemaal, want het is echt gewoon weinig. Helemaal ivm sprenger. Maar ik voel alles, helaas. En niet alleen in knie, maar het werkt echt door vanaf enkel tot knie, heup en hoger.

Ik ga de andere opties bekijken, dank jullie wel! Die korven vind ik echt heel lelijk :') Wel veilig, maar het oog wil ook wat. Plus dat ik dan openklappen een beter idee vind als ik voor veiligheidsbeugels ga.
Als we toch zeuren vind ik het toch lastig hoor, veel beugels vind ik meer springbeugels en niet passend bij de dressuurkakker die ik ben. (En ja, zo zie ik er op buitenrit ook uit haha)

Bielsje, daar ben ik toch ook bang voor stiekem :+ Ik zou er gewoon een stel willen testen haha.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:43

Ik ben echt dol op mijn brede stijgbeugels. Heb zelf een paar met een veer, dat zal dan voor jouw niks zijn. Maar het verschil in je lichaam is echt gigantisch. Heb ook een paar spaanse beugels. Daar gaat je hele voet in. Ondanks dat mijn lichaam normaal extra vering vereist is dat toch wel de ultieme van heerlijk.

Als je de gangbare modellen lelijk vind: https://www.acavallo.com/products/stirrups/ Deze zijn al een stuk eleganter en minder grof.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:04

https://www.ej.nl/veiligheidsbeugels-ac ... FgQAvD_BwE
ik heb deze, en ze vooral gekocht vanwege het veiligheidsbeugel aspect en dat ze er ook in gewoon zilverkleurig zijn zegmaar.
ik had het nooit verwacht maar ik heb echt veel verschil gemerkt, in het begin zit het toch echt anders. maar na x aantal jaar wen je er ook aan en valt het niet zo op.
het meeste verschil, en de extra grip, merk ik tijdens een bokpartij of springen. Maar als ik op paard van vriendin rijd met kunstof beugels (dus die zijn wel lichtgewicht dan..) en gewoon dressuur en geen gekkigheid dan 'mis' ik ze niet.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:08

Ik heb heel simpel deze in het zwart en vond ze heel comfortabel en zeker extra steun geven: https://paardengruiter.nl/amidale-sport ... n-beugels/
Afbeelding

Uiteindelijk verwisseld voor veiligheidsbeugels maar heb ze nog steeds.

Inmiddels rij ik met de Acavallo Alupro veiligheidsbeugels maar die vind ik eigenlijk minder fijn: ik heb het idee dat de druk onder mijn voet minder gelijk verdeeld is.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:11

Ik heb de onderste van jouw foto's gehad en nu vanwege jonge paarden overgestapt naar de Lemieux Vector Balance, ook een breder voetbed dan 'normale' beugels. Ik heb waardeloze knieën en met breder voetbed minder last en ook stabielere houding van mijn benen.