Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sas_Mon schreef:In principe zou een kopijzer niet moeten kunnen verbuigen in gebruik nee. Die worden van gehard staal gesmeed als het goed is. Wat wel kan is dat je paard last heeft van artrofie in de spieren onder je zadel. Zitten er kuilen in de spieren naast de schoft? Ongeveer ter hoogte van je kopijzer?
DuoPenotti schreef:Ik kan het me ook bijna niet voorstellen.
Maar de kussens zelf worden ook hard en dunner, dat al eens bekeken?
En anders zou ik zeggen als je denkt dat het wel verbuigt, dezelfde kopen en ze op elkaar leggen.
DuoPenotti schreef:Ik kan het me ook bijna niet voorstellen.
Maar de kussens zelf worden ook hard en dunner, dat al eens bekeken?
En anders zou ik zeggen als je denkt dat het wel verbuigt, dezelfde kopen en ze op elkaar leggen.
Avalanche schreef:Dit is wel een goed punt. Een wolzadel heeft eens in de zoveel tijd een volledig nieuwe vulling nodig.
Avalanche schreef:Het klinkt wel als atrofie of topline syndrome. Je paard zou in principe niet smaller moeten worden. En als een kopijzer al verbuigt, is de kans groot dat het scheef trekt en daarmee je hele zadel.
Maar het klinkt alsof het tijd is voor een nieuw zadel.
Bowo schreef:Het is sowieso verstandig om je zadel jaarlijks te laten controleren. Paarden veranderen, zadels hebben onderhoud nodig. Tenzij je zelf veel verstand van zadels hebt, is controle door een deskundige dan niet verkeerd.
En als je een pad er onder vandaan haalt, moet er inderdaad een smallere boom in. Een pad maakt een zadel ook smaller. Dus ook nooit zomaar een pad ergens onder gooien, want het heeft invloed op de pasvorm.
Een boom zou ook niet zo maar moeten verbuigen, maar als je het wilt weten, dan meet je hem toch op?