Kopijzer vervormd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Kopijzer vervormd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 16:11

Hoi allemaal,
Ik rijd normaal gezien altijd met een pad onder mijn zadel zodat de schokken voor mijn eigen rug wat extra worden opgevangen, nu werd ik door een bokker nieuwsgierig naar hoe het nu zou gaan zonder een pad aangezien dat de laatste tijd mijn dekje en pad verschoven en ik had wel meteen het gevoel dat het foute boel was.
Ik zag vandaag na een tijdje dat de voorboom veel te laag bij de schoft komt en mijn zadel dus naar voren gekanteld is. Nu baart dit me best wel zorgen, voorlopig rijd ik even niet meer met dat zadel dus, maar hier komt mijn vraag:
Toen ik dit zadel kocht voor mijn D pony stak er een medium wijde boom in, ik denk dat een half jaar later de pony verkocht werd en mijn paard in de plaats kwam, even de zadelpasser van waar ik het zadel had laten komen en die adviseerde van er een bredere boom in te doen (niet raar want mijn merrie is niet smal gebouwd).
Tijdssprong naar enkele jaren later, ik merkte dat mijn voorboom te laag hing en dat beaamde de zadelpasser ook, hij zei dat er dan een smallere in moest, hij zou eens zoeken of hij er nog eentje had liggen. Ik dacht er meteen aan dat ik zelf die smallere nog had liggen en heb die er toen dus ingestoken. Ging helemaal prima, zadel lag weer mooi.
Nu weer enkele jaren later merk ik dit weer op! De smallere boom is nu te breed. Komt er op neer dat er dan een medium narrow boom in zou moeten, maar mijn paard is alles behalve smal dus dat vond ik al meteen heel raar. Toen ik dit aan mijn moeder vertelde kwam zij met het idee dat misschien de boom verbogen was en door het gebruik (intussen meer dan 7 jaar) de boom dus breder geworden was.
Dat zou wel het vorige verhaal van het bredere kopijzer wat eerst prima paste en daarna niet meer en nu weer hetzelfde. Mijn paard is nu tijdens de winter wel een beetje vermagerd maar niet zoveel dat het echt zo een verschil zou maken lijkt mij. En ze is al vaker zoals nu geweest en toen was er helemaal geen probleem. Het zou ook verklaren waarom ik vaak wat naar voren zit in mijn zadel en niet goed naar achteren kan leunen.

Het zadel is het zeus model van HKM, erg budget dus en nieuwe kopijzers zijn niet meer te verkrijgen. Mijn vraag aan jullie is dus, kan een boom verbuigen door gebruik? En zou het er iets mee kunnen te maken hebben dat het een budget zadel was?

Graag geen commentaar op het feit dat ik de eerste keer niet aan de alarmbel heb getrokken, ik wist toen echt nog niks van zadels af.

Sas_Mon

Re: Kopijzer vervormd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:18

In principe zou een kopijzer niet moeten kunnen verbuigen in gebruik nee. Die worden van gehard staal gesmeed als het goed is. Wat wel kan is dat je paard last heeft van artrofie in de spieren onder je zadel. Zitten er kuilen in de spieren naast de schoft? Ongeveer ter hoogte van je kopijzer?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 16:22

Sas_Mon schreef:
In principe zou een kopijzer niet moeten kunnen verbuigen in gebruik nee. Die worden van gehard staal gesmeed als het goed is. Wat wel kan is dat je paard last heeft van artrofie in de spieren onder je zadel. Zitten er kuilen in de spieren naast de schoft? Ongeveer ter hoogte van je kopijzer?

nee, ik heb ze daarnet nog even gecheckt maar nergens iets vreemds te zien... ze is helemaal nergens ingevallen ofzo
EDIT: wat ik er nog wel even wil bij zeggen is dat ze ook niet mega gespierd is. Het is net winter geweest dus weinig trainmogelijkheid maar omdat ik sowieso nooit echt intensief rijd is daar dus niks aan veranderd het laatste jaar. Qua bespiering is ze nog zo goed als hetzelfde

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:25

Ik kan het me ook bijna niet voorstellen.
Maar de kussens zelf worden ook hard en dunner, dat al eens bekeken?

En anders zou ik zeggen als je denkt dat het wel verbuigt, dezelfde kopen en ze op elkaar leggen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 16:28

DuoPenotti schreef:

En anders zou ik zeggen als je denkt dat het wel verbuigt, dezelfde kopen en ze op elkaar leggen.

De kussens heb ik nog niet bekijken maar ik betwijfel dat ik een verschil kan zien om eerlijk te zijn.
Ik dacht er ook al aan om dezelfde opnieuw te kopen maar ze zijn niet meer te verkrijgen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 16:29

Het klinkt wel als atrofie of topline syndrome. Je paard zou in principe niet smaller moeten worden. En als een kopijzer al verbuigt, is de kans groot dat het scheef trekt en daarmee je hele zadel.

Maar het klinkt alsof het tijd is voor een nieuw zadel.

DuoPenotti schreef:

Dit is wel een goed punt. Een wolzadel heeft eens in de zoveel tijd een volledig nieuwe vulling nodig.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 16:38

Avalanche schreef:
Dit is wel een goed punt. Een wolzadel heeft eens in de zoveel tijd een volledig nieuwe vulling nodig.

Ik weet niet of het een wolzadel is, er zitten geen gaten in om op te vullen. Als ik h et me goed herinner zei die zadelverkoper dat het luchtkussens waren, kan dat? ik kan het me ook ingebeeld hebben natuurlijk, ik was toen 12 ofzo en dacht dat die man er wel verstand van zou hebben.

Avalanche schreef:
Het klinkt wel als atrofie of topline syndrome. Je paard zou in principe niet smaller moeten worden. En als een kopijzer al verbuigt, is de kans groot dat het scheef trekt en daarmee je hele zadel.

Maar het klinkt alsof het tijd is voor een nieuw zadel.

Ik heb het even opgezocht maar de foto's komen echt allesbehalve overeen met hoe mijn paard eruitziet, de DA is ook nog niet zo lang geleden geweest en het lijkt mij dat ze daar dan wel iets van gezegd zou hebben.
Ik vrees dat een nieuw zadel ook aan de orde is -O- met dit kan ik alleszins echt niet blijven rijden

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:00

Het is sowieso verstandig om je zadel jaarlijks te laten controleren. Paarden veranderen, zadels hebben onderhoud nodig. Tenzij je zelf veel verstand van zadels hebt, is controle door een deskundige dan niet verkeerd.

En als je een pad er onder vandaan haalt, moet er inderdaad een smallere boom in. Een pad maakt een zadel ook smaller. Dus ook nooit zomaar een pad ergens onder gooien, want het heeft invloed op de pasvorm.

Een boom zou ook niet zo maar moeten verbuigen, maar als je het wilt weten, dan meet je hem toch op?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 17:04

Heb je het zadel al die jaren verder niet laten controleren? Sowieso zou je minimaal 1 keer per jaar een zadel even moeten laten controleren. Of de vulling nog goed is, de boommaat goed is en alles nog op het paard past.

Maar als je de pad eronderuit haalt is het logisch dat de boom te breed wordt. Je haalt er vulling tussenuit. Dus of het is een tijd te smal geweest waardoor de spieren verdwenen zijn of het was goed en nu te breed zonder pad. Het schuiven van dekjes en pad duidt sowieso op zadel Day niet meer correct ligt. En ja, daar heeft lichaamsconditie dus vet en spieren ook veel invloed op. Dus weinig trainen of juist aankomen door weideseizoen kan er al voor zorgen dat een zadel niet meer correct ligt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 17:04

Bowo schreef:
Het is sowieso verstandig om je zadel jaarlijks te laten controleren. Paarden veranderen, zadels hebben onderhoud nodig. Tenzij je zelf veel verstand van zadels hebt, is controle door een deskundige dan niet verkeerd.

En als je een pad er onder vandaan haalt, moet er inderdaad een smallere boom in. Een pad maakt een zadel ook smaller. Dus ook nooit zomaar een pad ergens onder gooien, want het heeft invloed op de pasvorm.

Een boom zou ook niet zo maar moeten verbuigen, maar als je het wilt weten, dan meet je hem toch op?

Probleem is dat dit zadel niet te veranderen is behalve de boom. Het is nog niet zo lang dat ik besef dat dat eigenlijk echt wel moet maar durfde de stap naar een nieuw zadel nog niet te zetten.
Dat van die pad heb ik nu ook geleerd, deze boom stak er alleen al veel langer in dan dat ik de pad heb.
ik zou hem inderdaad kunnen opmeten maar dan moet ik eerst weten wat de originele breedte zou moeten zijn en dat vind ik niet meer.

Maar goed, duidelijk is wel dat ik moet gaan denken over een nieuw zadel ongeacht of de boom kan verbuigen of niet.
Bedankt voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:59

Kopijzers kunnen uitzakken. Zeker de wat goedkopere.

Ik heb nog nooit een wintec-kopijzer gezien wat exact hetzelfde was als zijn gelijke kleur.

Sommige zadelmakers doen er een brug tussen, zodat hij niet verbreed of versmalt, ijzer heeft nl. geen geheugen, springt niet terug in dezelfde vorm.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 19:04

dan toch, het leek mij al niet onmogelijk, zeer onwaarschijnlijk dat wel, maar niet onmogelijk.
Maar goed ik ben me al aan het oriënteren voor een nieuw zadel, ik was aan het denken aan een deuber zadel omdat ik die echt wel heel erg mooi vind. ze zijn alleen wel aan de prijs, maar dan vermoed ik wel dat het ook wel kwaliteit is.