Hoe strak is te strak voor een sperriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theamazone

Hoe strak is te strak voor een sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 15:34

Het paard van de manege waar ik meestal wel op rij heeft een sperriem bij zijn hoofdstel. Ik doe hem meestal iets losser, zodat het niet te strak zit en hem niet irriteert. Laatst had ik groepsles en moest ik weer op Wido. Een meisje van mijn les zei dat zijn sperriem te strak zat, omdat hij zijn mond open deed. Maar... ligt het nou aan mij of zat de sperriem helemaal niet zo strak? Want anders zou hij zijn mond nieteens open kunnen doen. Mijn instructeur zei dat de sperriem gewoon normaal zat. Dus ik begrijp het niet echt...

Lokii

Re: Hoe strak is te strak voor een sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:45

Voor een sperriem geld dezelfde regel als voor een neusriem. Er moeten minimaal 2 volwassen vingers passen tussen de neusriem en het neusbotje van het paard. Als dit niet past is je neusriem echt te strak. :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:22

Het is een sper-riem, geen dichtsnoerriem. Hij hoeft niet strak te zitten om zijn werk te doen. Een vinger dikte ruimte onder de kaak is al strak genoeg. Als je hem te strak doet blokkeert hij de heen- en weer (voor- achter) gaande kaakbeweging, die je nodig hebt om aan de teugel in ontspanning te rijden. Dit geldt zowel voor de sperriem als de neusriem.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:51

Haar redenering klopt ook niet: als de sperriem te strak zou zitten, zou je lieve paard zijn mond namelijk niet meer open kunnen doen.

Er moeten altijd 2 vingers tussen kunnen op het neusbot.

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 18:04

Freyr schreef:
Haar redenering klopt ook niet: als de sperriem te strak zou zitten, zou je lieve paard zijn mond namelijk niet meer open kunnen doen.

Er moeten altijd 2 vingers tussen kunnen op het neusbot.
Er passen ook 2 vingers tussen, daar kijk ik altijd naar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 18:07

Stop idd 2 vingers bovenop de neus tegelijk onder de sperriem en de neusriem door, daar bij het lusje.
En dat moet gemakkelijk gaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:07

Je paard moet de mond open kunnen doen. Een sperriem is er voor meer stabiliteit, niet om je paard de mond dicht te snoeren. Ik laat hem er altijd af.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:08

Hoe zorgt een sperriem voor stabiliteit dan?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 19:21

Je kunt het bit er mee in de mondhoeken houden. Dus puur mechanisch.

Dat gezegd hebbende, alle paarden die ik gereden heb, hadden er de pest aan, dus ik haal ze er altijd af. Ik ga er vanuit dat als ik correct rijd, het paard de mond niet open doet, en het bit gewoon stabiel in de mond ligt, en als ik niet correct rijd gaat een riempje dat niet oplossen :)

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 21:01

Avalanche schreef:
Je kunt het bit er mee in de mondhoeken houden. Dus puur mechanisch.

Dat gezegd hebbende, alle paarden die ik gereden heb, hadden er de pest aan, dus ik haal ze er altijd af. Ik ga er vanuit dat als ik correct rijd, het paard de mond niet open doet, en het bit gewoon stabiel in de mond ligt, en als ik niet correct rijd gaat een riempje dat niet oplossen :)
Het is een manege paard dus ik mag hem niet zomaar eraf halen...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:11

Ik rijd ook al 15 jaar zonder sperriem.

Maar inderdaad met een manegepaard kun je dat niet maken :o
2 vingers ertussen is inderdaad het aangeleerde minimum. Gewoon je gevoel volgen. Als je hem vastmaakt, gewoon geen kracht zetten maar fijntjes sluiten.
Té los is ook weer niet fijn, soms zie ik weleens manegepony's en -paarden rondhobbelen waarvan de sperriem op hun neus hangt te bengelen :+
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 10-10-24 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:00

Vroeger op de manege haalde ik ze er altijd af. Ik raad het je niet aan, maar ik deed het wel, nooit wat van gehoord. Gewoon zo los mogelijk maar tegelijk dat het niet eroverheen valt en hangt te bungelen aan de neusriem, dus ongeveer 2-3 vingers.