Vraag roestvorming sweet iron bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

Vraag roestvorming sweet iron bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 13:22

Even een vraagje met betrekking tot de roestvorming op een sweet iron bit. Hieronder een foto van mijn nieuwe bit (5x gebruikt) van 2 maanden oud. Ik had me iets anders bij oppervlakteroest voorgesteld, maar is deze roestvorming op deze termijn en met dit gebruik normaal?

Afbeelding

pluisje88

Re: Vraag roestvorming sweet iron bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:01

Ja dat is het idee van sweet iron. Dat moet roesten, die roest geeft een zoete smaak….

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:00

Huh, maar dat ziet er raar uit bij jou.. Hier ook sweet iron bitten gehad, maar die hadden dan het mondstuk blauw en dat ging helemaal roesten. Jouw bit roest helemaal en niet egaal :? Misschien is dat gewoon normaal hoor, maar ik vind het wel gek.

Dit zegmaar
Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:14

Daphne__ schreef:
Huh, maar dat ziet er raar uit bij jou.. Hier ook sweet iron bitten gehad, maar die hadden dan het mondstuk blauw en dat ging helemaal roesten. Jouw bit roest helemaal en niet egaal :? Misschien is dat gewoon normaal hoor, maar ik vind het wel gek.

Dit zegmaar
[ [url=m/CJO4aU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo als dit ken ik ook
jou " roest" niet

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:18

Uiteindelijk slijt dat blauwe en daarna het roestige eraf en dan lijkt hij blank maar blijft zoetig smaken. Normaal duurt dat wel even maar waarschijnlijk heeft die van jou nogal fanatiek gezabbeld ofzo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:21

Maar roest buiten het mond gedeelte zie je normaal toch niet?

Welk merk is het?
Misschien valt er wat over te vinden.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 08:45

Dank voor jullie reacties. Het is de Jeremiah Watt Sweet Iron Floral engraved snaffle.
Zelf nog niets over kunnen vinden maar ik deel dus jullie twijfels over manier van roestvorming. Had echt dat egale verwacht, maar goed het is ook weer geen blauw bit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:58

Zo te zien is daar het hele mondstuk ijzer. Op de site staat dat enkel de ringen rvs zijn. Dan klopt dit gewoon.

Ik ben nog altijd niet overtuigt dat roest lekker is trouwens :P Maar dat is een andere discussie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:52

Sizzle schreef:
Zo te zien is daar het hele mondstuk ijzer. Op de site staat dat enkel de ringen rvs zijn. Dan klopt dit gewoon.

Ik ben nog altijd niet overtuigt dat roest lekker is trouwens :P Maar dat is een andere discussie.

Mijn paard ook niet ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:55

volgens mij is deze manier van roesten niet goed, hiermee krijg je nl scherpe randjes. Zou er even mee terug gaan naar de winkel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:26

Ik zie hier geen rare roestvorming hoor. Het bit is in 2 maanden tijd 5 keer gebruikt. Na gebruik is het bit waarschijnlijk mooi glad en egaal, maar als je het vochtig weghangt of in een vochtige omgeving weghangt, dan krijg je op deze manier roestvorming. Als je paard het weer in gehad heeft is het mondstuk weer 'glad'. Het is nu ook nog niet erg scherp volgens mij. Uiteindelijk zal het overal gaan roesten.

De bitringen van jouw bit zijn wel van rvs en blijven dus wel mooi. Het hele mondstuk wordt door gebruik roestig. Het is gewoon een ijzeren mondstuk. Dus ook buiten de mond. Niets raars dus.