Hieronder de uitleg die myler zelf geeft:
level 2
De Myler bitten Level 2 zijn geschikt voor een breed scala aan paarden waar de basis africhting bevestigd is. Het paard geeft na en blijft nageeflijk met een licht en fijn teugelcontact. De mondstukken van Level 2 zijn bedoeld voor paarden die op eigen benen lopen, zonder dat ze steeds de hand van de ruiter zoeken om op te leunen. Het paard is al sterker in zijn spieropbouw en kan langere periodes van training aan, waarbij het zijn aandacht bij de arbeid kan houden en de hulpen laat doorkomen. Het mondstuk geeft iets minder druk op de tong en het tongbeen door de lichte en brede tongpoort van 5 mm. Minder druk op de tong stimuleert een paard om te slikken en dit geeft weer ontspanning in nek en kaak. Door de mooie kleine tongpoort ook geschikt voor paardenrassen ( Fries, Haflinger, Fjord, IJslander, Tinker, enz. ) die in aanleg veel tong, vlezige tong of dikke tong hebben. En bij paarden met weinig ruimte in de onderkaak voor de tong.
Level-3
Het Myler bit Level 3 heeft een grote en brede tongpoort en is daardoor niet geschikt voor elk type paard. Het werkt meer in op de mondhoeken en lagen van het paard en gebruikt weinig druk op de tong. Dit werkt fijn voor paarden die hoog zijn afgericht en voor paarden die snel in verzet komen zodra er teveel druk op de tong komt. Dit kan zijn bij een gevoelige tong en tongbeen, sensibele paarden, paarden met een kleine mond en dus weinig plek voor een bit, paard met een dikke tong, beschadigde tong, weinig plaats in de onderkaak, enz. Door de iets hoge tongpoort niet geschikt voor paarden met een hangend rooster / laag gehemelte.
Nu is mijn merrie in de verste verte niet hoog afgericht, ze kan best wel wat maar ze zeggen vaak dat een level 3 is voor paarden die bijvoorbeeld al piaffe kennen. Dat kent de mijne dus totaal niet, ze kent wel veel andere zijgangen. Nu volgens de uitleg van Myler zou ik voor een level 2 moeten gaan maar ze loopt nu zo goed op die level 3.
Moet ik de verkoper volgen en dan maar voor een level 2 gaan of blijf ik bij de level 3 waar ze gewoon sowieso goed op loopt?
EDIT: dit is het bit waarover het gaat: