Peesbeschermers, beenbeschermers of bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumn_BS

Peesbeschermers, beenbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 13:59

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraagje. Ik krijg misschien een eigen pony en ik vraag me af wat voor soort beenbescherming ik het beste kan kopen, en of het überhaupt nodig is.

Ik zit te twijfelen tussen de drie soorten die in de titel staan. Ik weet wel wat ze allemaal betekenen en wat het verschil is. Ik heb er heel veel over gelezen maar ik weet het toch niet helemaal zeker.

Als ik een pony krijg ga ik vooral dressuur doen en buitenrijden, maar soms ook springen en misschien zelfs een beetje crossen. Ik heb gelezen dat beenbescherming eigenlijk vooral helpt tegen strijken. Maar als ik een pony zou krijgen die niet strijkt, is beenbescherming dan nog wel nodig?

Ik denk dat ik waarschijnlijk geen bandages ga nemen, want ik heb gelezen dat die snel te los of te strak zitten, en dat als je het niet goed om doet je de benen van je paard juist kan beschadigen. Ik heb zelf nog nooit bandages omgedaan dus dat lijkt me niet zo handig.

Zouden jullie me misschien kunnen helpen met kiezen? Alvast bedankt! :D

Sas_Mon

Re: Peesbeschermers, beenbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:16

Tijdens crossles zijn crossbeschermers aan te raden want dan heb je vaste hindernissen. Als je pony niet strijkt of aantikt heb je de rest van de tijd niks nodig. En dan kan je altijd later nog kijken als er een probleem ontstaat welke beschermers het beste een oplossing bieden bij dat probleem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:42

Als je paard zichzelf niet kapotmept op het land doet ie dat ook niet als je erop zit :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:47

Voor springen en cross peesbeschermers. Dat is voor het aantikken van de achterbenen op de pees. Dan wil je daar wat stevigs hebben zitten.
Ik zou dat ook niet zonder doen.

Beenbeschermers helpen voor strijken, niet voor het aantikken op de pees. Daar zit immers geen harde delen voor aan de beschermer.
Meestal worden ze voor de show gebruikt

Bandages zijn ook voor het strijken, maar voornamelijk voor de show

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:53

Crossbeschermers zou ik dan persoonlijk voor kiezen. Daar zit vaak een mesh laag in die luchtdoorlatend is. Crossbeschermers worden beduidend minder warm dan peesbeschermers.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:18

Voor springen en crossen zou ik wel beschermers aanschaffen, crowsbewchermers kan je gebruiken voor het springen en crossen. Als je van plant bent om in de toekomst wedstrijden te gaan springen zou je wel pees beschermers moeten aanschaffen mocht je met beschermers willen springen , voor dressuur zijn beschermers meestal niet nodig

Autumn_BS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 18:06

Dank jullie wel allemaal! :D Ik denk dat ik idd crossbeschermers ga nemen, en dat ik die dan ook voor springen ga gebruiken. Ik ben op dit moment namelijk niet van plan om springwedstrijden te gaan rijden :)