Ik moet uiteraard mijn stelling onderbouwen, so here goes:

Geen ruimte voor je bovenbeen.
Ruiter wordt achterin het zadel geplaatst, waardoor het zadel, zelfs als het goed wordt aangepast, toch achterover ligt en teveel druk geeft op de laatste rib - juist op de plek waar je die druk niet wilt hebben. To add insult to injury, de kussens moeten langer gemaakt worden om voor de ruiter te compenseren, waardoor je imo daar alleen nog maar meer druk krijgt.
Ter vergelijking met een Stübben Genesis:

Kijk hoeveel meer ruimte er is voor de ruiter in dezelfde maat zadel. De inchmaat van beide zadels is gelijk. Maar waar er bij het onderste zadel 40% van de ruimte wordt gebruikt door de blocks, is er boven maar een heel kleine wrong, waardoor de ruiter veel meer ruimte heeft voorin en dus netjes middenin het zadel kan gaan zitten, waardoor de drukverdeling optimaal is.
Met dank aan saddlefitting.us voor de foto's.
Als laatste mijn eigen zadel:

Antares Cadence. Dit zadel heeft een block, maar het is klein, zit volledig vooraan het zweetblad, en neemt dus heel weinig ruimte in.
Ik had hiervoor een WoW voor mijn vorige merrie en ik moet wennen aan de ondiepe zit van dit zadel. Dat gezegd hebbende, paard loopt er heerlijk onder, laat echt helemaal los en is veel ruimer nog.
What say you?