Extra lang schapenwol dressuurdek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Extra lang schapenwol dressuurdek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 16:17

Mijn ppid'er wordt al jaren geschoren, laatste jaren zomer en winter.
Afgelopen winter had ik voor het eerst het probleem dat haar dekje en singel mateloos irriteren. Ze maakt dat goed duidelijk door te gaan kickstarten met haar voorbeen, te schudden en trillen met haar huid en hevig staartgezwiep. Als ik alles dan af haal en krab lucht dat zichtbaar op.
Van de winter had ik de rug laten staan, en dacht ik dat ze voornamelijk op mijn leren singel reageerde, dus daar een bontje voor gekocht. Maar toen merkte ik al dat ze aan de zijkant ook jeuk had. Vorige week heb ik haar weer geschoren, en meestal laat ik minstens een dekje staan, maar nu was het rughaar zo vreselijk dik en krullend dat ik dat er toch ook maar een keer afgehaald heb.
Gister wilde ik een ritje maken, en voor ik opstapte begon ze al jeuk en irritatie aan te geven. Heb 5 verschillende dekken met verschillende onderkanten geprobeerd, en 1 ging enigszins, maar aan het eind van mijn rondje ging ze toch weer stilstaan en kickstarten en doen.
Ze hield ook echt van me toen ik alles eraf gehaald had en krabde waar het dek had gezeten.
Ik denk dat een schapenvachtje voor onder het zadel uitkomst gaat bieden of heeft iemand hier misschien een andere oplossing?
Maar nu het grootste probleem, ik heb lange benen, en daar voor een zadel met verlengde zweetbladen. De dekken die ik kon vinden met afmetingen erbij zijn allemaal niet lang genoeg.
Weet iemand misschien een schapenvacht dressuurdek dat extra lang is?
Of is anders een optie een los schapenvel te halen en dat op maat te knippen? Iemand dat weleens gedaan?
Hoop dat iemand een oplossing weet, hier de dame in kwestie:

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 16:40

Je zou hier eens kunnen kijken en zelf iets op maat in elkaar zetten.
Wij kopen hier de schapenvachten voor de westernzadels die we maken. Merino wol is medicinaal en heel dicht; het verdeeld de druk en is superzacht. Ze verkopen ze in verschillende maten, de grootste zijn ca. 125 x 85 cm: https://vachtenverkoper.nl/product/medi ... id-e-3995/
Je zou ook kunnen vragen of ze daar iets voor je op maat kunnen maken.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:07

ChelseaAyLee

Re: Extra lang schapenwol dressuurdek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 21:31

Dankjewel voor de tip elcid, ik denk dat ik dat inderdaad maar het beste kan doen, zag er zelfs 1 van 130 lang, dan heb ik zeker genoeg. Het best kan ik niet al te langharig nemen denk ik? 3-5 cm denk ik?

Dank je Manny, maar dat ben bang dat ik door de Brexit invoerkosten moet betalen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:37

Hoe lang moet je hebben? Ik heb een bijna niet gebruikte liggen. Bijna niet gebruikt omdat hij zo ver onder het zadel uitstak dat ik het lastig vond. Maar nu weet ik niet of dat is omdat het zweetblad kort was of het dekje zo lang. Maar kan morgen even voor je meten.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 22:17

Mijn zweetblad is ong 60 cm lang, dus alles langer dan dat zou ik heel blij mee zijn, dan neem ik hem graag van je over.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:40

Ik zal hem morgen even meten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:52

Mattes heeft extra lange dressuurdekjes met schapenwol aan de onderkant.
Even kijken of het lukt om een foto te plaatsen.
[img]https://www.pa-do.de/images/Eurofit_MaSse_%281%29.jpg[img]

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 00:07

Dank je AnnedB, heb alles door gekeken maar kom alleen dekken tegen die half wol zijn. Dat werkt helaas niet, 't zijn vooral de zijkanten waar de ergste jeuk op treed bij mijn paard. Ik zoek dus echt naar geheel wol.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 02:44

ChelseaAyLee schreef:
Dank je AnnedB, heb alles door gekeken maar kom alleen dekken tegen die half wol zijn. Dat werkt helaas niet, 't zijn vooral de zijkanten waar de ergste jeuk op treed bij mijn paard. Ik zoek dus echt naar geheel wol.

Je kan bij mattes juist zelf dekjes samenstellen, ook met de volledige onderkant bont. Via hum eigen site, maar ook via dealers.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 03:18

Christ heeft ook een mooie maar die zal ook krap zijn.

Dacht meteen aan een dekje voor een Australian stocksaddle, die heb ik vroeger gebruikt maar zijn ook zo goed als niet te vinden in nederland helaas.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 09:34

Ik verkoop stock zadeldekjes van wol. Maar die gaan de 60 niet halen. Ik heb zelf een dressuur model van 54 cm vol wol. Ik heb ook nog een zadelvormig model in gebruik. Die is ook lang, zal vanavond eens meten hoe lang. Maar dat moet ook wel je smaak zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 10:29

ChelseaAyLee schreef:
Dankjewel voor de tip elcid, ik denk dat ik dat inderdaad maar het beste kan doen, zag er zelfs 1 van 130 lang, dan heb ik zeker genoeg. Het best kan ik niet al te langharig nemen denk ik? 3-5 cm denk ik?

Wij gebruiken onder onze ( western) zadels inderdaad die van 3-5 cm. Dat is echt heel dik en zacht. Langharig zou ik niet doen, dat is ook niet schoon te houden. Wij kunnen, als je dat wil, het dek voor je helemaal op maat maken van de Merino vachten. Je kan me daarover een PB sturen als je interesse hebt.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 16:56

Ik wacht even de lengte van die van AnnedB af, en als die geen goede lengte heeft is dat een hele goede optie ElCid, heel fijn dat dat zou kunnen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:06

ChelseaAyLee schreef:
Mijn zweetblad is ong 60 cm lang, dus alles langer dan dat zou ik heel blij mee zijn, dan neem ik hem graag van je over.

Hij is 60cm van de rug tot onderkant. Dan reken ik de bontrand van 5cm mee. Alleen het zweetbladdeel is 40. Dus het zal dan toch een standaard maat zijn. In mijn hoofd was hij veel groter. :\

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 17:08

Je zou ook eens een rendierenhuid kunnen kopen en proberen :) Wordt in Scandinavië veel gedaan. Vachtzijde naar het paard en gaan met die banaan.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 22:48

Heel jammer AnnedB!
Is rendierhaar niet stug Jelske? En hoe lang haar hebben die? Is het ook een beetje schoon te houden?

Gister de zadelmaker erbij gehad, mocht in de voorkussens wel wat vulling bij. Hoopte dat nu het zadel weer goed in balans ligt dat het minder wrijving opleverd, maar helaas. Kon nu wat langer rondlopen met haar zonder reactie, maar na een paar minuten begon ze toch weer.
Dus toen zadel er maar af en zonder zadel maar weer. Dat vond ze prima, maar aan het eind van het ritje bij het uitstappen begon ze toch weer onder mijn been met schudden en trillen met de huid, dus zelfs mijn rijbroek kriebelt blijkbaar een beetje.
Aangezien ze nog wel vaker geschoren zal worden ga ik ElCid een berichtje sturen om dan maar een lekker schaapje voor onder haar zadel te laten maken voor zolang ze kriebel heeft erna.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:09

_Jelske schreef:
Je zou ook eens een rendierenhuid kunnen kopen en proberen :) Wordt in Scandinavië veel gedaan. Vachtzijde naar het paard en gaan met die banaan.

Dankjewel Jelske, kon toevallig voor een leuk prijsje aan zo'n rendiervel komen, dus toch maar gewoon geprobeerd. Dit bleek voor nu de oplossing *\o/*
Al 2 keer een lekker rondje kunnen rijden zonder paard dat gek werd van de jeuk.
Hij is een beetje groot, maar de randen zijn gestikt dus durf er niet zo in te knippen, bang dat hij gaat rafelen.
Waarschijnlijk kan en wil mijn zadelmaker hem wel op maat snijden en de randen opnieuw stikken, dat ga ik na de paasdagen regelen.
Het enige nadeel is dat ik de singel lastig vast krijg. Het is wel allemaal een stukje dikker, maar als ze dan eenmaal een stukje gelopen heeft kan die wel nog een gaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:24

Wat stoer zeg! <3

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:49

Zou het niet comfortabeler zijn om de vacht op de vacht van je paard te hebben? Of ligt ie dubbel?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:59

Dankjewel Sintara! Ik moest er even aan wennen, maar vind het nu ook wel stoer inderdaad.

Muze, de vachtkant ligt naar het paard, maar de uiteinden heb ik terug geklapt. Anders is het huid waar ga je met dat paardje heen :')
Dat blijft ook gewoon allemaal keurig zo liggen, daar stond ik van te kijken.
Als je goed naar de foto kijkt zie je dat het witte gedeelte onder het zadel de onderkant van de huid is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:00

Nu zie ik het inderdaad.
Staat ook reuze stoer, ik houd er wel van

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:30

Als het een huid is gaat dat niet rafelen hoor als je dat snijdt :o
Ik vind het heel mooi staan zo en zou als je het wat kleiner snijdt oppassen met stikken: dat kan ook irritatie geven, ik zou het wat kleiner snijden en het dan verder zo laten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:35

Huid is leer dus dat rafelt inderdaad niet. Prachtig grote vacht heb je gevonden <3