paard krijgt dorst van sweet iron bit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

paard krijgt dorst van sweet iron bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 13:13

Hoi allemaal!
Ik zit met een vaag probleempje, ik heb sinds kort een sweet iron bustrens van br maar nu de laatste tijd heb ik het gevoel dat ze er erg dorst van krijgt? De laatste 2 keer na het rijden begon ze direct te drinken van zodra het bit uit was en gisteren was ze echt 5 a 10 minuten aan het drinken! Vroeger deed ze dit eigenlijk nooit en omdat het nu 2 keer achter elkaar gebeurt is vind het wel raar.
Is dit iets wat jullie herkennen of ben ik mezelf gek aan het maken hier?
Binnenkort komt er ook nog een bitfitter langs omdat ik niet helemaal tevreden ben van het bit.

Yummy

Re: paard krijgt dorst van sweet iron bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:48

Nu je het zegt, valt mij dit ook op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:52

Hier een sweet iron bit en eigenlijk geen verschil gemerkt in drinkgewoonte. Ben je zeker dat ze voor de rit voldoende heeft kunnen drinken?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 14:01

Ayasha schreef:
Hier een sweet iron bit en eigenlijk geen verschil gemerkt in drinkgewoonte. Ben je zeker dat ze voor de rit voldoende heeft kunnen drinken?

Goh niet dat ik dat bijhoud maar ze staan gewoon 24/7 in de paddock met automatische drinkbak, dus ze kan zeker en vast genoeg drinken, maar ze kiest dus zelf hoeveel ze drinkt en voor de ritten gaf ze niet aan dat ze wou drinken. (ik zadel haar op in de stal en zelfs als ze vaststaat kan ze nog makkelijk bij de drinkbak)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 14:02

Yummy schreef:
Nu je het zegt, valt mij dit ook op.

Het zou dus zomaar kunnen dat dit mij sommige paarden wel zo'n effect heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:04

Hier niet die ervaring, maar je kan hem ook bij western tack stellen. Veel western bitten zijn sweet iron, dus misschien daar ook ervaringen van mensen??

Is het bit nog nieuw? Het duurt wel even voor ze gaan roesten, dus kan de smaak misschien veranderen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:09

Door meer speeksel en/ kwijlen nu meer vocht kwijt dus eerder/ meer dorst zegt mijn boeren verstand..

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 14:21

superpony schreef:
Hier niet die ervaring, maar je kan hem ook bij western tack stellen. Veel western bitten zijn sweet iron, dus misschien daar ook ervaringen van mensen??

Is het bit nog nieuw? Het duurt wel even voor ze gaan roesten, dus kan de smaak misschien veranderen?

ik heb hem 3 februari bestel dus nu een maandje oud maar er is nog geen 10 keer mee gereden. Ik zag nu inderdaad wel dat hij begint te roesten en sindsdien is het dorst hebben ongeveer begonnen volgens mij.
Nu had ik nog iets raars, ik weet dat het dus moet gaan roesten maar aan de voorkant van het bit (dus richting de neus) roest het niet maar wordt het gewoon grijs/zilver, wil dit dat zeggen dat het bit er te laag in hangt ofzo? Hij is ook wel anatomisch gevormd maar naar voren toe (wat ik dus niet meer opnieuw zou kiezen)

snorkel1986 schreef:
Door meer speeksel en/ kwijlen nu meer vocht kwijt dus eerder/ meer dorst zegt mijn boeren verstand..

zo klinkt het inderdaad niet helemaal onlogisch nee

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:25

Mijne drinken altijd meer als ze ook wat meer schuimen in de mond. Het kan volgens mij geen kwaad.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 14:28

Daphara schreef:
Mijne drinken altijd meer als ze ook wat meer schuimen in de mond. Het kan volgens mij geen kwaad.

Ze schuimde eigenlijk niet veel, ze stond nu gewoon heel erg lang te drinken waardoor ik het raar vond. Het kan best gebeuren dat ze na het rijden even een slokje doet maar dit was echt enorm lang

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:18

Waidida schreef:
ik heb hem 3 februari bestel dus nu een maandje oud maar er is nog geen 10 keer mee gereden. Ik zag nu inderdaad wel dat hij begint te roesten en sindsdien is het dorst hebben ongeveer begonnen volgens mij.
Nu had ik nog iets raars, ik weet dat het dus moet gaan roesten maar aan de voorkant van het bit (dus richting de neus) roest het niet maar wordt het gewoon grijs/zilver, wil dit dat zeggen dat het bit er te laag in hangt ofzo? Hij is ook wel anatomisch gevormd maar naar voren toe (wat ik dus niet meer opnieuw zou kiezen)

Waarom is dat raar? Aan de voorkant raakt de tong het bit toch niet?

Heb je een foto van het bit (of merk en type is ook prima)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 19:52

Avalanche schreef:
Waidida schreef:

Waarom is dat raar? Aan de voorkant raakt de tong het bit toch niet?

Heb je een foto van het bit (of merk en type is ook prima)

Nee maar dat zag ik bij geen enkele andere foto´s van "gebruikte" bitten met sweet iron. Het ziet eruit alsof het blauw laagje vooraan eraf geschuurd is. Dan zou dat tegen de tanden komen lijkt mij, ik moet het een keer bekijken wanneer ze het in heeft.
Het is de anatomische, dubbelgebroken, bustrens van BR

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:53

Waidida schreef:
Daphara schreef:

Ze schuimde eigenlijk niet veel, ze stond nu gewoon heel erg lang te drinken waardoor ik het raar vond. Het kan best gebeuren dat ze na het rijden even een slokje doet maar dit was echt enorm lang

Ik denk dat ze de vieze smaak uit haar mond wilde spoelen. Heb je zelf wel eens zo'n bit geproefd?

ponyhobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:55

Kan het zijn dat hij de smaak niet lekker / raar vindt? En daarom gaat drinken? Om het een soort weg te spoelen? Gek idee misschien, maar je weet t soms niet.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 19:55

Kan niet zeggen dat ik het al geprobeerd heb nee, maar is het normaal niet de bedoeling dat het een lekkere smaak geeft? -O-

ponyhobbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:57

Smaken verschillen...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:57

Dan heb je het bit wel erg laag hangen hoor....... als het op een normale plek hangt, komt het niet eens bij de tanden in de buurt. Anatomisch gevormd is juist wel erg prettig voor het paard, zeker met een rond tussenstukje. Een plat tussenstukje kan erg scherp zijn.

Waidida schreef:
Kan niet zeggen dat ik het al geprobeerd heb nee, maar is het normaal niet de bedoeling dat het een lekkere smaak geeft? -O-

Zeker, maar dat wil niet zeggen dat ieder paard het ook lekker vindt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 20:00

ponyhobbelen schreef:
Kan het zijn dat hij de smaak niet lekker / raar vindt? En daarom gaat drinken? Om het een soort weg te spoelen? Gek idee misschien, maar je weet t soms niet.

Het zou zomaar kunnen! Helaas kan ze het niet uitleggen, ik heb al geregeld met mijn instructrice dat ik een tijdje met haar myler mag rijden om te kijken of dat wat is.
Wel sneu voor haar, ik dacht net dat ik haar er een plezier mee ging doen :(

Avalanche schreef:
Dan heb je het bit wel erg laag hangen hoor....... als het op een normale plek hangt, komt het niet eens bij de tanden in de buurt. Anatomisch gevormd is juist wel erg prettig voor het paard, zeker met een rond tussenstukje. Een plat tussenstukje kan erg scherp zijn.

Waidida schreef:

Zeker, maar dat wil niet zeggen dat ieder paard het ook lekker vindt.

Dan denk ik niet dat dat kan want het hangt zeker niet super laag, ze heeft nu wel niet zo´n grote mondspleet.

Het zomaar kunnen dat ze het gewoon niks vindt natuurlijk...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:04

Ik ken niet heel veel paarden die het niet lekker vinden hoor :) maar het zou kunnen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 20:14

Ik maakte net even een foto, ik zat mis, de grijze stukken zijn aan de onderkant van het bit, net dus waar de tong zit. Dat is normaal toch niet hoe het zou moeten werken of ben ik mis?
Afbeelding

Afbeelding
Je kan zien waar het mooi begint te roesten zoals het hoort en waar het dus grijs is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:41

Ibbel schreef:
Waidida schreef:

Ik denk dat ze de vieze smaak uit haar mond wilde spoelen. Heb je zelf wel eens zo'n bit geproefd?

Heb jij wel eens hooi gegeten? Ik geniet ook niet bepaald van paardensnoepjes maar de paarden verkopen hun ziel er voor. Ik denk niet dat je je eigen smaak kan vergelijken met die van een paard. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:47

Dit is echt heel normaal. Het blauwe laagje gaat eraf en dan gaat het roesten. En dat is wat de smaak geeft. Ik zou het nog even de tijd geven.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 20:50

Avalanche schreef:
Dit is echt heel normaal. Het blauwe laagje gaat eraf en dan gaat het roesten. En dat is wat de smaak geeft. Ik zou het nog even de tijd geven.

Oh ik dacht dat zo´n bit van blauw naar "bruin" ging? Maar dan gaan ze dus eigenlijk van blauw naar grijs naar bruin?
Edit: maar sowieso ga ik binnenkort de overstap maken naar een myler, ik vind niet dat ze hierop erg fijn loopt en ik vind het echt heel erg dun. Br zei dat het 14mm was, nou aan de uiteinden wil ik dat nog geloven maar naar het midden toe absoluut niet

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:58

Het midden komt niet op de lagen. En je paard wilt ook graag ruimte voor de tong. Die 14 mm is hoe dik het is op de lagen.