Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Hier een sweet iron bit en eigenlijk geen verschil gemerkt in drinkgewoonte. Ben je zeker dat ze voor de rit voldoende heeft kunnen drinken?
superpony schreef:Hier niet die ervaring, maar je kan hem ook bij western tack stellen. Veel western bitten zijn sweet iron, dus misschien daar ook ervaringen van mensen??
Is het bit nog nieuw? Het duurt wel even voor ze gaan roesten, dus kan de smaak misschien veranderen?
snorkel1986 schreef:Door meer speeksel en/ kwijlen nu meer vocht kwijt dus eerder/ meer dorst zegt mijn boeren verstand..
Daphara schreef:Mijne drinken altijd meer als ze ook wat meer schuimen in de mond. Het kan volgens mij geen kwaad.
Waidida schreef:ik heb hem 3 februari bestel dus nu een maandje oud maar er is nog geen 10 keer mee gereden. Ik zag nu inderdaad wel dat hij begint te roesten en sindsdien is het dorst hebben ongeveer begonnen volgens mij.
Nu had ik nog iets raars, ik weet dat het dus moet gaan roesten maar aan de voorkant van het bit (dus richting de neus) roest het niet maar wordt het gewoon grijs/zilver, wil dit dat zeggen dat het bit er te laag in hangt ofzo? Hij is ook wel anatomisch gevormd maar naar voren toe (wat ik dus niet meer opnieuw zou kiezen)
Avalanche schreef:Waidida schreef:ik heb hem 3 februari bestel dus nu een maandje oud maar er is nog geen 10 keer mee gereden. Ik zag nu inderdaad wel dat hij begint te roesten en sindsdien is het dorst hebben ongeveer begonnen volgens mij.
Nu had ik nog iets raars, ik weet dat het dus moet gaan roesten maar aan de voorkant van het bit (dus richting de neus) roest het niet maar wordt het gewoon grijs/zilver, wil dit dat zeggen dat het bit er te laag in hangt ofzo? Hij is ook wel anatomisch gevormd maar naar voren toe (wat ik dus niet meer opnieuw zou kiezen)
Waarom is dat raar? Aan de voorkant raakt de tong het bit toch niet?
Heb je een foto van het bit (of merk en type is ook prima)
Waidida schreef:Daphara schreef:Mijne drinken altijd meer als ze ook wat meer schuimen in de mond. Het kan volgens mij geen kwaad.
Ze schuimde eigenlijk niet veel, ze stond nu gewoon heel erg lang te drinken waardoor ik het raar vond. Het kan best gebeuren dat ze na het rijden even een slokje doet maar dit was echt enorm lang
Waidida schreef:Kan niet zeggen dat ik het al geprobeerd heb nee, maar is het normaal niet de bedoeling dat het een lekkere smaak geeft?
ponyhobbelen schreef:Kan het zijn dat hij de smaak niet lekker / raar vindt? En daarom gaat drinken? Om het een soort weg te spoelen? Gek idee misschien, maar je weet t soms niet.
Avalanche schreef:Dan heb je het bit wel erg laag hangen hoor....... als het op een normale plek hangt, komt het niet eens bij de tanden in de buurt. Anatomisch gevormd is juist wel erg prettig voor het paard, zeker met een rond tussenstukje. Een plat tussenstukje kan erg scherp zijn.Waidida schreef:Kan niet zeggen dat ik het al geprobeerd heb nee, maar is het normaal niet de bedoeling dat het een lekkere smaak geeft?
Zeker, maar dat wil niet zeggen dat ieder paard het ook lekker vindt.
Ibbel schreef:Waidida schreef:
Ze schuimde eigenlijk niet veel, ze stond nu gewoon heel erg lang te drinken waardoor ik het raar vond. Het kan best gebeuren dat ze na het rijden even een slokje doet maar dit was echt enorm lang
Ik denk dat ze de vieze smaak uit haar mond wilde spoelen. Heb je zelf wel eens zo'n bit geproefd?
Avalanche schreef:Dit is echt heel normaal. Het blauwe laagje gaat eraf en dan gaat het roesten. En dat is wat de smaak geeft. Ik zou het nog even de tijd geven.