Ervaring Thorowgood ronde, overbouwde pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Ervaring Thorowgood ronde, overbouwde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 16:26

Hoi allemaal.

Ik heb een pony met een hele lastige rug. Ik heb al meerdere zadelpassers laten komen de afgelopen jaren maar nog geen zadel gevonden dat niet naar voren schuift. De pony is overbouwd, rondgeribt, weinig schoft en de singelgroeve ligt ver naar voren. Ik heb al tientallen zadels (boom, boomloos, flexibel), singels en pads geprobeerd maar nog niks gevonden wat echt helemaal niet schuift. Momenteel heb ik een veelzijdigheidszadel die minimaal schuift, maar komt wel op de schouder. Dinsdag komt er een passer met edix zadels, die heb ik nog niet geprobeerd dus dat wil ik nog graag doen. Ik kreeg nog een berichtje van iemand die zei dat de Thorowgood cob zadels echt heel stil liggen op ronde en overbouwde paarden. Heeft iemand hier ervaring mee? Liggen deze echt zo stil?

Hierbij wat foto’s van de pony. (Arabier X lusitano)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Re: Ervaring Thorowgood ronde, overbouwde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:56

Hier goede ervaring met de Thorowgood Endurance. Is overigens een vzh model met dressuur gerichte zweetbladen.
Had hem op een rondgeribte, weinig schoft, lag als 1 van de weinige zadels goed

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 16:59

Ik had een Kent & Masters cob (is de lederen versie van Thorowgood) op mijn rondgeribte Haflinger met weinig schoft. Heerlijk zadel en paste perfect. Nooit geen problemen meer gehad met schuiven.

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:13

Hier de Thorowgood cob veelzijdig op mijn kleine tinker. Geen schoft, rondgeribt en korte rug. Ligt echt als een huis!Afbeelding

Ik zou kijken of je een zadelpasser kunt vinden die ze heeft, zodat je het kan proberen. Op onze Irish Draught die ook geen schoft heeft en erg rondgeribt is past dit zadel dan weer totaal niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:40

Idd zou sws er een zadelmaker bijhalen. Geen enkel paard ia gelijk.
Bv het cob model was voor die van mij niet passend en schoof naar voren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 17:48

Voor een overbouwde half arabier zou ik eerder de endurance versie proberen of de K&M compact GP, die laatste is achter iets lager voor licht overbouwde paarden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:05

Afbeelding

Wegens hoge schoft is dit de variant met hoge schoft.

Ook zij is overbouwd.
Bontje ligt er onder, omdat het zadel daarop is aangepast.
Prinses loopt zonder namelijk niet zo fijn als met.

Dus ik luister naar prinsesje.

Afbeelding

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 20:11

Sizzle schreef:
Voor een overbouwde half arabier zou ik eerder de endurance versie proberen of de K&M compact GP, die laatste is achter iets lager voor licht overbouwde paarden.

Heb je ervaringen met dit zadel op Arabieren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:31

BrechtCarlos schreef:
Sizzle schreef:

Heb je ervaringen met dit zadel op Arabieren?

Ja :j

Maar geen paard is hetzelfde wat dat betreft. Je ontkomt niet aan domweg proberen.

Wat vaak ook wil helpen bij paarden die in beweging zadels op de schouder drukken is een zadel met een leren boom. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:10

Ik heb ook een thorrowgood veelzijdigheids zadel op mijn rondgeribte koudlbloed. En als dressuurzadel een zaldi, heb je daar al eens naar gekeken? Die zijn ook speciaal gemaakt voor PRE. Maar liggen ook erg goed op koudbloeden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:34

Ik heb een DK zadel op mijn super rondgeribte paard zonder schoft. Was een drama om een goed passend en comfortabel zadel te vinden, maar DK is volledig passend gemaakt. Is wel een wat duurder zadel maar is op elk paard aan te passen en dus in principe een investering voor de rest van je leven.

Afbeelding

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 14:12

[/quote]

Ja :j

Maar geen paard is hetzelfde wat dat betreft. Je ontkomt niet aan domweg proberen.

Wat vaak ook wil helpen bij paarden die in beweging zadels op de schouder drukken is een zadel met een leren boom. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Heb in ook al geprobeerd…. Hidalgo, heather Moffett etc. Ben dus nog wel benieuwd naar de edix

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:23

kiki1976 schreef:
Hier goede ervaring met de Thorowgood Endurance. Is overigens een vzh model met dressuur gerichte zweetbladen.
Had hem op een rondgeribte, weinig schoft, lag als 1 van de weinige zadels goed

Idem hier.
Ik denk dat het grote voordeel/verschil bij Thorowgood zit in het feit dat je de singel op verschillende manieren kan bevestigen, ik geloof dat je meer stabiliteit krijgt als je 1e en 3de singelstoot gebruikt, of misschien kan je de singelstoten anders hangen, ik weet ook niet meer hoe het juist ging, maar hebben ook wat moeten experimenteren omdat het zadel anders teveel op en neer wipte.

@TS, mijn zadel is indertijd ook gepast geweest op mijn arabiertje, weliswaar enkel in stilstand, want hij is uiteindelijk nooit zadelmak gemaakt.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:33

Ik heb ook een rondgeribte ietwat overbouwde pony zonder schoft en bij haar ligt de Edix Tudor heel fijn. Met als voordeel dat het aanpasbaar is dmv kopijzers en het bijbehorende pad. En ik vind het zelf lekker zitten.
Heb ook de kent & masters Cob geprobeerd maar die schoof erg en vond ik zelf niet lekker zitten.
Dus wens je veel succes komende dinsdag!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 17:10

Prince schreef:
Ik heb ook een rondgeribte ietwat overbouwde pony zonder schoft en bij haar ligt de Edix Tudor heel fijn. Met als voordeel dat het aanpasbaar is dmv kopijzers en het bijbehorende pad. En ik vind het zelf lekker zitten.
Heb ook de kent & masters Cob geprobeerd maar die schoof erg en vond ik zelf niet lekker zitten.
Dus wens je veel succes komende dinsdag!

Klinkt hoopgevend. Had je ook al zoveel zadels geprobeerd? En schoof alles?

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 17:58

Heel veel zadels waren al geen optie omdat ze ook een korte rug heeft en ik gezien mijn beenlengte een 17,5 inch zadel nodig heb.

Wel echt meerdere zadels gepast en niks zat goed. Voor de Edix een Frank Baines Élégance gehad. Die zat echt heel fijn en lag ook goed op m’n pony, maar daar is ze uit gegroeid. Was niet meer passend te krijgen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:28

Ik kon het oplossen met singel; passier rp a52, die zorgde ervoor dat het zadel bleef liggen waar hij moest liggen door de ronde plaat.