ErgoX2 - Zadelexperts in NL die met dit bedrijf willen werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mlanghou

ErgoX2 - Zadelexperts in NL die met dit bedrijf willen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:56

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben via FB en een Engelse zadelpasser geïnteresseerd geraakt in het Zweedse bedrijf ErgoX2.
Zij zijn erg gericht op de biomechanica en balans van zowel paard als ruiter.
Aangezien ik al een tijd op zoek ben naar een zadel dat zowel voor mijn Lusitano als voor mij geschikt is zou ik dit graag willen onderzoeken als oplossing voor ons.
Helaas is er op dit moment nog geen zadelpasser in Nederland die dit merk voert.

website: https://www.ergox2.com

Zijn er misschien zadelexperts in Nederland die zich echt richten op biomechanica van zowel paard als ruiter en dit merk in hun collectie willen toevoegen?

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 17:06

Afbeelding

Voorbeeld: bij ErgoX2 wordt gekeken wat de vorm van je bekken is en wat daarvoor het beste zadel is om je in balans te laten zitten zonder je op te sluiten door een diepe zitting of dikke wrongen.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:16

Qua filosofie klinkt het een beetje als schleese. Maar dat dressuur zadel met open zit is wel 1 van de mooiere die ik lange tijd gezien heb als het gaat om klassieke zadels. Zonder kniewrongen zou ik dat zeker is willen testen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:23

ik ken het merk niet, maar misschien zijn de zadels van Heather Moffet iets voor je? Ik weet alleen niet of er momenteel iemand in Nederland deze zadels verkoopt

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 17:31

Ik heb zelf Schleese geprobeerd.
Mijn paard was er wel blij mee, maar ik zat zelf erg opgesloten.

Bij de zogeheten dames-zit, vond ik dat ik erg naar voren werd geduwd.
Bij de meer open zit, had ik nog steeds last van de kleinste bijbeen-wrongen op het mono-blad.
Volgens mij heeft Schleese minder opties qua zit voor de ruiter - in ieder geval wel 2 soorten zit, verschillende wrongen en keuze in positionering van de stijgbeugels.

Op zich is Schleese nog steeds een optie voor ons - vooral omdat mijn paard vrijer bewoog en minder protest gaf dan bij de andere zadels die we hebben geprobeerd.
Ik wil evt nog een proberen met de meer open zit en kleine wrong onder dubbel zweetblad (daarin hebben ze nog meer mogelijkheden).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:40

Die Engelse zadelmaker kan vast wel uitvinden waar ze gemaakt worden. Grote kans dat ze „gewoon“ uit de UK komen (Ideal of zo).

Die vorm van het bekken bepalen lijkt me verkopen van hete lucht, tenzij ze een portable MRI apparaat meeslepen.

Nieuwe dingen op zadelgebied zijn zelden revolutionair. Het blijft toch gewoon proberen en testen of het paard en ruiter tevreden is uiteindelijk.

Ik vind ze wel heel mooi :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:18

Sizzle schreef:
Die Engelse zadelmaker kan vast wel uitvinden waar ze gemaakt worden. Grote kans dat ze „gewoon“ uit de UK komen (Ideal of zo).

Die vorm van het bekken bepalen lijkt me verkopen van hete lucht, tenzij ze een portable MRI apparaat meeslepen.

Nieuwe dingen op zadelgebied zijn zelden revolutionair. Het blijft toch gewoon proberen en testen of het paard en ruiter tevreden is uiteindelijk.

Ik vind ze wel heel mooi :j

Inderdaad vaak oude wijn in nieuwe zakken.
Ze neigen een beetje naar de Franse merken, dubbel zacht leer gestikt etc. , ziet er niet heel Engels uit.

Mungbean

Re: ErgoX2 - Zadelexperts in NL die met dit bedrijf willen werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 20:55

Die onderste zitting is iets wat ik eerder uit de UK verwacht. Die bovenste heeft voor mij wat Italiaans kwa stijl.
Er is vast wel iemand die weet waar ze gemaakt worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:04

Het lijkt een Zweeds bedrijf wat ze maakt. Ik vind ze idd ook wat Frans aandoen :j

Wel stukken beter dan die badkuipen...... ik was een tijd terug op zoek naar een nieuw zadel, maar als je roept dat je weinig wrong wilt en een vlakke zit, is er niet veel keus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:11

Ik heb ooit een vergelijkbaar zadel laten maken als die onderste, precies zo‘n zitting ook.
Heb hem vaak ter proef meegenomen maar in de praktijk bestelt maar een enkeling zoiets.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:20

Geen ervaring mee zelf, maar Helene Reitsma "balance saddles" kan je misschien ook wel helpen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:42

Sizzle schreef:
Ik heb ooit een vergelijkbaar zadel laten maken als die onderste, precies zo‘n zitting ook.
Heb hem vaak ter proef meegenomen maar in de praktijk bestelt maar een enkeling zoiets.

Ze willen allemaal van die badkuipen joh := echt bizar hoeveel mensen er gewoon niet kunnen zitten......

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:02

Men wil geen gewoon zadel meer, ze willen een prothese, IMO om hun eigen onkunde te verbloemen. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:47

Daphara schreef:
Men wil geen gewoon zadel meer, ze willen een prothese, IMO om hun eigen onkunde te verbloemen. ;)

:') daar ging m' n cola bijna. Geweldig gezegd.

Ik kan niet zitten in die opgesloten zadels met diepe zit en wringende wrongen. Gegarandeerd dat ik dan rugpijn ga krijgen.
Tevens heb ik van nature een wat holle onderrug en zo'n gedwongen zit zal dan zeker niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:58

Je zit anders op een zadel met een flinke wrong en een behoorlijk diepe zit, Art_Ificious

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 00:06

Nielojram schreef:
Je zit anders op een zadel met een flinke wrong en een behoorlijk diepe zit, Art_Ificious

Niet waar. De Jeffries zit nog vrij ruim ik kan me nog heel goed bewegen in dat zadel. En die wrongen zijn niet dwingend. Het is geen heel vlakke zit, lepel is middelhoog. Maar het is geen diepe opgesloten zit.

Ik heb toen 3 zadels getest, een custom, jeffries en nog ene. En de enige die mij geen pijn gaf en vrijheid voelde was de Jeffries.
Dat was ook een vereiste, een niet dwingende zit.

Tevens heb ik dat zadel niet meer omdat mijn paard eruit gegroeid is en verwijden enkel in de pers kan, en daar ben ik geen fan van.
:+
We rijden nu met een wintec vzh

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 05:30

parnassia schreef:
Geen ervaring mee zelf, maar Helene Reitsma "balance saddles" kan je misschien ook wel helpen

Wilde ik ook aanbevelen, ik heb zelf een Balance en ik wil nooit meer anders. Het concept is heel doordacht en er zit jarenlange (20+ jaar) ervaring achter, ze hebben meerdere verschillende type zadels.

En Helène is een lieve en kundige vrouw!

mlanghou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 12:06

Dank voor jullie reacties.

Mijn vraag was: is er een zadelpasser in Nederland die wil gaan samenwerken met ErgoX2?
Zij zijn veel meer dan een vlak zadel met een kleine wrong.
Ze maken kleine aanpassingen in je zadel op basis van jouw specifieke lichaam om je te helpen makkelijker in balans te zitten.

Het is een Zweeds bedrijf.
Ze laten hun zadels maken in Frankrijk en Argentinie.

Ik heb wel contact met de mensen in Zweden gehad en ze gaven aan helaas geen zadelpasser in NL te hebben. Maar dat ze graag met een zadelpasser in NL wilden samenwerken. Dus als er hier een zadelpasser is die dit leest, dan ben ik alvast een geinteresseerde klant :-)!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:50

Ik ben bang dat als Google het niet gaat vinden, dat er waarschijnlijk geen Nederlandse Zadelpassers mee werken, misschien in Duitsland?

Ken je het merk Baloun al?

https://baloun-flexisaddles.cz/en/produkty/

Ik denk dat het wat betreft concept misschien nog wel heel dichtbij kan komen en o.a. Happy Horse Advies werkt met dat werk.

Edit: In België zit een zadelpasser van ErgoX2
https://legendarystables.be/voor%20het% ... nsult.html

Misschien weten zij anders ook een Nederlandse zadelpasser voor dat merk?