Bredere beugels en “ op tenen” staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Bredere beugels en “ op tenen” staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 11:39

Ik heb met rijden weleens de neiging om teveel op m’n tenen te gaan “ staan”, en de beugels dus te ver onder m’n tenen te houden Ipv meer onder de bal van mijn voet.
Nu ga ik daarmee aan de gang als ik weer ga rijden, maar ik vroeg mij af, of beugels hier invloed op hebben..
En dan bedoel ik: een bredere beugel zoals de bow balance ( of andere bredere beugels), zullen die dit juist verergeren of niet perse?
Omdat ze breder zijn en dus een “ groter gedeelte” voet ondersteunen, zou je dan in mijn geval nog meer geneigd zijn op die tenen te steunen?

Iemand vanuit bijvoorbeeld centered riding of dergelijke een zinnig woord over?

Avalanche

Re: Bredere beugels en “ op tenen” staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:45

Beugels kunnen helpen, maar het eigenlijke probleem zit in billen en bovenbenen, niet in je voeten.
Als mensen leren de billen te ontspannen en bovenbeen los en lang laten afhangen vanuit de heup, heb je je probleem opgelost. Anders heb je gewoon meer vlak om op je tenen op te gaan staan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:47

Helemaal met je eens hoor, daarom wil ik ook daarmee verder aan de gang als ik weer ga rijden. Het is al minder dan het was.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:04

Goed bezig hoor. Heel veel mensen trekken de benen op, je bent niet de enige.

Wat ik altijd doe met leerlingen is een check van boven naar beneden: gezicht ontspannen, kaak los, schouders laten vallen, ellebogen laten vallen, handen rechtop en dragen, buikspieren aangespannen, zachte billen, bovenbenen los en lang. En van mij krijgen ze de eerste keer het huiswerk dat ze dat elke 10 minuten bij zichzelf moeten checken :j
Dus die krijg je bij deze :) Helpt echt!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:13

nog een tip. I.p.v. hakken naar beneden je enkel naar buiten draaien

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:09

..., die mag je gelijk ook weer negeren. Niet je hakken naar buiten, gewoon de binnenkant van je bovenbeen tegen je zadel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:34

En een niet genoemde
Zijn je beugelriemen niet een gaatje te lang?
Dan blijf je ook hengelen om ze aan te houden

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 09:08

Nee, het is echt dat ik gewoon de beugels teveel onder m’n teen doe..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:33

Ik doe dat ook, maar dat heeft niks met mijn bovenbenen oid te maken. Ik heb wel naar bredere voetbed beugels gekeken en geprobeerd. Alleen die beugels zat beweging in en dat kan ik niet. Bredere voetbed was wel prettig.

Ik verlies mijn beugels ook nooit, tenzij er teveel zand oid onder laars zit, zit gewoon ontspannen en correct, alleen de beugels dus bijna op maar 2 tenen. Beugels korter blijf ik het doen en word zit niet beter van. Ik doe het ook al hele leven. Ik wil nog eens gewoon vaste beugels met breed voetbed proberen om te kijken hoe het rijdt. Het is voor mij niet eens nodig, behalve dat mijn blokjes versleten zijn en ik meteen maar keek naar andere beugels omdat de huidige wat dof worden haha.
Het is dus bij mij geen gevolg van houding oid, geen benen optrekken, maar gewoon simpel beugels niet ver genoeg onder voet doen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-03-23 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 09:34

Kwijtraken doe ik ze ook niet..