0 grams regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLV

0 grams regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 21:56

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn Shetlander een 0 grams regendeken op te geven vanwege hij niet helemaal goed in zijn bespiering zit en het hem veel energie nu kost om zichzelf goed warm te "stoken". Hij heeft wel een wintervacht. Kan dit of zeggen jullie zo laten? Vind dat comfort belangrijk is :). Hij staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.

Laurievc

Re: 0 grams regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:59

Dan beter een deken met vulling als je het voor dat doel wil gebruiken. 0gr beschermt tegen regen en wind, maar legt de haren plat en vervangt geen warmte.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:02

Ik heb zojuist ook een regendeken voor ons oude besje gekocht, maar dan eentje met 50 gram vulling. Een 0 grams heb ik ook, maar die houdt haar niet warm nu. Ik hoop dat de 50 gram dat wel doet, ze heeft een flinke vacht dus is best wel even gokken welke vulling...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:09

Eentje met fleece erin kan ook. Maar hoezo zit hij niet goed in de spieren? Krijgt hij voldoende goed hooi? Desnoods een quickscan laten doen, het eiwitgehalte moet wel voldoende zijn, en laag in suiker. Met een goede wintervacht en voldoende hooi hebben shetties het niet snel koud, en komende week is het weer >10 graden.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:18

Lindsey_99 schreef:
Eentje met fleece erin kan ook. Maar hoezo zit hij niet goed in de spieren? Krijgt hij voldoende goed hooi? Desnoods een quickscan laten doen, het eiwitgehalte moet wel voldoende zijn, en laag in suiker. Met een goede wintervacht en voldoende hooi hebben shetties het niet snel koud, en komende week is het weer >10 graden.

Krijgt onbeperkt hooi. Vitalbix advies ookal gedaan. En heeft Ataxie waardoor ik de achterhand moeilijker kan trainen. Dus meer bespiering gaat niet zo snel helaas. Krijgt wel goed voer van Vitalbix en kost veel energie want hij doet veel op de paddock paradise, speelt veel met vriendjes, is in de groei (is 4 jaar) etc.
Is altijd optijd ontwormt etc. Daar ben k echt secuur op!

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:18

Bedankt alvast voor jullie reacties en tips :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:25

Met een goede dikke vacht is 0 grams soms genoeg. Dan hou je net de regen en wind buiten. Als het echt koud is of de vacht van je pony is toch minder dik kan 0 grams soms wat te koud worden. Dat is echt afhankelijk van je paard. Voelen dus, niet tussen de deken en de vacht, maar echt in de vacht. Een dikke wintervacht houdt namelijk de warmte soms ook gewoon goed vast met een deken erop, dus dan voelt de bovenlaag van de vacht nog wat koel aan, terwijl de huid gewoon lekker warm is. Mocht het te koud zijn, dan kun je naar 50 of 100 grams opschalen. Of nog warmer natuurlijk, maar ik zou niet meteen te warm beginnen vanaf dekenloos.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:32

Celebi schreef:
Met een goede dikke vacht is 0 grams soms genoeg. Dan hou je net de regen en wind buiten. Als het echt koud is of de vacht van je pony is toch minder dik kan 0 grams soms wat te koud worden. Dat is echt afhankelijk van je paard. Voelen dus, niet tussen de deken en de vacht, maar echt in de vacht. Een dikke wintervacht houdt namelijk de warmte soms ook gewoon goed vast met een deken erop, dus dan voelt de bovenlaag van de vacht nog wat koel aan, terwijl de huid gewoon lekker warm is. Mocht het te koud zijn, dan kun je naar 50 of 100 grams opschalen. Of nog warmer natuurlijk, maar ik zou niet meteen te warm beginnen vanaf dekenloos.

Nee ik begrijp u :) bedankt voor je advies. Ik denk dat ik het ook zeker even bij de winkel zelf even na ga vragen wat het handigst is :).

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:54

Dat een ongevoerde 0 gram ervoor zorgt dat de vacht plat blijft liggen en dus kouder is dan zonder deken, is al achterhaald.

Mijn paard staat met een ongevoerde 0 gram bij heel regenachtig weer, gaat wintervacht is niet waterdicht en ze is te idioot om in de schuilstal te gaan staan. Dat gaat op zich prima!

Om te testen of je paard het warm genoeg heeft, kan je voelen achter de oren, in de lies en in de oksels. Als ze daar lekker warm zijn, zijn ze oké. Zijn ze klammig of zweterig, hebben ze het veel te warm. Zijn ze daar echt koud, dan hebben ze het koud. Je kan ook hun lichaamstemperatuur opnemen, (eerst normasltzmperaruur nemen en dan kijken of de temperatuur te laag/heet is als het koud/warm is), maar als hun lichaamstemperatuur hoger of lager ligt dan normaal omdat ze het te warm of te koud hebben, hebben ze het echt al veel te lang te warm/koud dus zo lang wil je eigenlijk niet wachten.

xLV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 23:17

goldyc schreef:
Dat een ongevoerde 0 gram ervoor zorgt dat de vacht plat blijft liggen en dus kouder is dan zonder deken, is al achterhaald.

Mijn paard staat met een ongevoerde 0 gram bij heel regenachtig weer, gaat wintervacht is niet waterdicht en ze is te idioot om in de schuilstal te gaan staan. Dat gaat op zich prima!

Om te testen of je paard het warm genoeg heeft, kan je voelen achter de oren, in de lies en in de oksels. Als ze daar lekker warm zijn, zijn ze oké. Zijn ze klammig of zweterig, hebben ze het veel te warm. Zijn ze daar echt koud, dan hebben ze het koud. Je kan ook hun lichaamstemperatuur opnemen, (eerst normasltzmperaruur nemen en dan kijken of de temperatuur te laag/heet is als het koud/warm is), maar als hun lichaamstemperatuur hoger of lager ligt dan normaal omdat ze het te warm of te koud hebben, hebben ze het echt al veel te lang te warm/koud dus zo lang wil je eigenlijk niet wachten.

Ook een goede! Ga ik morgen is eerst aanvoelen :)!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:25

xLV schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn Shetlander een 0 grams regendeken op te geven vanwege hij niet helemaal goed in zijn bespiering zit en het hem veel energie nu kost om zichzelf goed warm te "stoken". Hij heeft wel een wintervacht. Kan dit of zeggen jullie zo laten? Vind dat comfort belangrijk is :). Hij staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.

Veel of weinig bespiering heeft niks met warmte te maken. Het is meer dat hij te mager is als hij niet warm is. Maar als hij goed in het haar zit en een schuilstal heeft, zou ik nu niet meer met een deken beginnen. Ze gaan nu verharen en hebben ze alleen maar last van een deken. De temperatuur is nu ook niet heel laag en wordt als het goed is steeds hoger. Als je het perse wilt kun je beter komende herfst met een deken beginnen. Ik adviseer een 50 gr regendeken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 23:29

Ik zou ook geen deken opdoen. Mijn shet staat ook zonder deken, alleen als het veel dagen achter elkaar regent doe ik hem wel eens een 0 gram met fleece op, maar ik merk aan hem dat ie er helemaal niet blij van wordt. Het is onze eigen perceptie dat ze het koud hebben, maar zolang ze niet staan te rillen, hebben ze het echt niet koud. Zoals Pillow zegt, hij is nu in de rui, dus zeker geen deken opdoen.
Bij echte kou (langere tijd onder de -5) zonder degelijke schuilstal zou ik het wel overwegen. Anders zeker niet doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:08

Laurievc schreef:
Dan beter een deken met vulling als je het voor dat doel wil gebruiken. 0gr beschermt tegen regen en wind, maar legt de haren plat en vervangt geen warmte.

en plat geregende vacht ligt niet plat? of een moddervacht?
een 0 grams regendeken kan prima, sowieso liggen die dingen niet strak rond het lijf en als het water en wind tegenhoudt heb je al de helft van de warmte gevangen.
Als hij daarmee nog inteert / te koud heeft kan je nog altijd een gevoerd deken nemen.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:18

Als het nu bovende 10graden wordt zou ik toch voor een 0 grams gaan. Of een fleece dekentje eronder