Dekjes schoonmaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:35

Mkango schreef:
Onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’ gebruik ik een stable rubber om de boel schoon te houden. Helpt ook goed tegen stof en het ergste zweet aan de onderkant van het sjabrak.


Dat leg je onder je dekje? Schuift dat niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:45

onpaard schreef:
Mkango schreef:
Onder het mom van ‘voorkomen is beter dan genezen’ gebruik ik een stable rubber om de boel schoon te houden. Helpt ook goed tegen stof en het ergste zweet aan de onderkant van het sjabrak.


Dat leg je onder je dekje? Schuift dat niet dan?
Die leg je eronder idd. Ik heb nooit problemen gehad met schuiven, nee. :)

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Dekjes schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:54

Dat ga ik eens proberen. Dekjes wassen is niet mn hobby.

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dekjes schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:55

Ja maar dan moet je dat ding toch weer wassen?? Of kijk ik verkeerd?

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:56

Flubberboot schreef:
Ja maar dan moet je dat ding toch weer wassen?? Of kijk ik verkeerd?


Dat lijkt mij een stuk makkerlijker dan het dekje wassen.

Dat borsteltje van de action ga ik ook proberen.

Marije_jiplover

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:36

Ik gebruik altijd dekjes met wol/bont aan de onderkant, omdat mijn paard daar het best op reageert.

Ik laat zo'n dekje na gebruik opdrogen en voor ik de volgende keer het paard ga poetsen, poets ik eerst mijn dekje (en bonten singelhoes) schoon met een gewone harde borstel die ik ook voor het paard gebruik.

Wanneer ik zo'n dekje een keer ga wassen, laat ik hem dus ook eerst opdrogen en borstel het bont daarna uit en gooi m daarna in de wasmachine op het wolwasprogramma.
Als die nat uit de wasmachine komt, borstel ik het bont op met een magic brush.

Iets er nog weer onderleggen doe ik niet, paard heeft overduidelijke voorkeur voor wol/bont, dat ga ik niet weer tegenhouden met een extra laagje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:40

onpaard schreef:
Flubberboot schreef:
Ja maar dan moet je dat ding toch weer wassen?? Of kijk ik verkeerd?


Dat lijkt mij een stuk makkerlijker dan het dekje wassen.

Dat borsteltje van de action ga ik ook proberen.
Precies. Ik ben ook bang dat m’n sjabrakken teveel slijten van het wassen (m.n. de vulling), dus liever een stable rubber eronder en die wassen dan ofwel een vies sjabrak ofwel een sjabrak dat na twee jaar lelijk geworden is. En dan gaat het me niet om alleen haren, maar dus ook om zweet, huidvet e.d. :P

Flubberboot

Berichten: 2873
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Dekjes schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:00

Je koopt ze toch om gebruikt en vies te maken? Lijkt me? Maar ik kan me best voorstellen dat je zo een ding wilt gebruiken. Voor mij hoeft dat niet. In mijn ogen horen dekjes vies te worden en alsnog lang mee te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:10

Een vlekje hier en daar op de bovenkant, maakt me weinig uit, maar ik wil niet dat mijn paard met een vies sjabrak op haar rug rondloopt en ik heb ook geen zin om m'n sjabrakken twee keer per week te wassen, dus ik doe het gewoon zo. Niemand gaat er dood aan en er zijn ergere dingen op de wereld dan het een beetje schoon willen houden van de onderkant van je sjabrakken zodat je ze niet teveel in je wasmachine hoeft te mikken en je paard toch een redelijk schoon sjabrak heeft.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:50

Ik pak gewoon zo’n nep furminator en die haal ik over het dekje. Als het erg plakt en statisch is even de plantenspuit over het dekje spuiten en dan de haren eraf rollen.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:55

Mkango schreef:
Een vlekje hier en daar op de bovenkant, maakt me weinig uit, maar ik wil niet dat mijn paard met een vies sjabrak op haar rug rondloopt en ik heb ook geen zin om m'n sjabrakken twee keer per week te wassen, dus ik doe het gewoon zo. Niemand gaat er dood aan en er zijn ergere dingen op de wereld dan het een beetje schoon willen houden van de onderkant van je sjabrakken zodat je ze niet teveel in je wasmachine hoeft te mikken en je paard toch een redelijk schoon sjabrak heeft.


Dit is het vooral! De dekjes hoeven niet nieuw te blijven, maar ik wil graag een schoon dekje op de rug van mijn paard leggen.
Geen dekje vol haar of wat hard is geworden van het zweet. :+

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Dekjes schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:50

Nog geen tijd gehad om het borsteltje van de Action te kopen. Paard is enorm aan het verharen en mn dekje zat compleet onder. Toen bedacht ik mij dat mn rubbere poetshandschoen misschien wel hetzelfde effect heeft, en inderdaad. Erg makkelijk om de haren mee te verwijderen.