Zadel voor rondgeribt paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murls

Zadel voor rondgeribt paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 18:49

Hoi!

Mijn (nieuwe) paard is behoorlijk rondgeribt en heeft een platte rug. Erg lastig om een passend zadel te vinden. Heeft iemand tips welk type zadel hier goed op zou kunnen liggen?

Vorige week is een zadelpasser geweest en heeft me een nieuw Wintec 500 VS cair/hart verkocht (blauwe boom, dus net iets wijder dan normaal), maar blijkt toch enorm te schuiven. Ligt dus toch niet lekker.

Ze is 1,60 en 6 jaar. En heeft een klein beetje veel spek nog :+

Afbeelding

Groetjes Murls
Laatst bijgewerkt door murls op 25-02-23 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

fjordjes

Re: Zadel voor rondgeribt paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:52

Ik heb een thorowgood cob zadel voor mijn ronde paard met weinig schoft. Misschien is dat iets?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:58

Voor mijn ronde haflinger heb ik de GFS Monarch Cob.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:07

Ik volg! Wij hebben een paard met precies zo een rug; rond, plat en weinig schoft

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:13

murls schreef:
Hoi!

Mijn (nieuwe) paard is behoorlijk rondgeribt en heeft een platte rug. Erg lastig om een passend zadel te vinden. Heeft iemand tips welk type zadel hier goed op zou kunnen liggen?

Vorige week is een zadelpasser geweest en heeft me een nieuw Wintec 500 VS cair/hart verkocht (blauwe boom, dus net iets wijder dan normaal), maar blijkt toch enorm te schuiven. Ligt dus toch niet lekker.

Ze is 1,60 en 6 jaar. En heeft een klein beetje veel spek nog :+

[ [url=m/HbOasa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groetjes Murls

Heb je op deze foto het zadel net op gehad? Want ik schok wel van de afdruk op de rug die een zadel afdruk lijkt te zijn. Die ligt veel te ver naar achteren.
Meteen retour, geld terug en een andere zadelmaker laten komen.

Eigenlijk kan niemand je zo vanaf een foto een goed zadel adviseren, want het belangrijkste is dat jij goed in het zadel past en het zadel goed op je paard past. En die combinatie kun je niet alleen beoordelen met de foto van een paard, maar moet je in het rijden zien en voelen.

Ik zou zoeken naar een zadelfitter die ten minste MSFC gecertificeerd is en het liefst ook SMS opleiding in groot Brittannië heeft gedaan.

SMS = Society of Master Saddlers (in groot Brittannië)
MSFC = Master Saddle Fitting Consultant (kan in Nederland gevolgd worden)

Zadelfitter is namelijk geen beschermd beroep en iedereen mag zich zo noemen. In Groot Brittannië zit één van de weinige goede opleidingen om zadelpasser te worden.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:48

Daphara schreef:
Eigenlijk kan niemand je zo vanaf een foto een goed zadel adviseren, want het belangrijkste is dat jij goed in het zadel past en het zadel goed op je paard past. En die combinatie kun je niet alleen beoordelen met de foto van een paard, maar moet je in het rijden zien en voelen.

Dat snap ik uiteraard. Ben me gewoon even aan het oriënteren wat mogelijke opties zijn. Misschien hebben bokkers hier ervaring met vergelijkbare situatie en kan ik zo gerichter zadels passen/ specifieker zoeken.

Dankjewel voor de tip!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:27

murls schreef:
Daphara schreef:

Dat snap ik uiteraard. Ben me gewoon even aan het oriënteren wat mogelijke opties zijn. Misschien hebben bokkers hier ervaring met vergelijkbare situatie en kan ik zo gerichter zadels passen/ specifieker zoeken.

Dankjewel voor de tip!

Je hebt een jong paard dat nog vol in ontwikkeling is, dus ik zou sowieso kiezen voor merken met verwisselbaar kopijzer. Op zich heeft je paard geen afwijkende rug, dus het is gewoon een kwestie van goed aanmeten. En niet elk kopijzer is geschikt voor jouw paard, dat kan van merk tot merk verscheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:31

Zo rondgeribt vind ik je paard niet, hoor?

Zij heeft een mooie lange middenhand.

Het is een wat steile rug, dat zal lastige zijn, ik zou in de Duitse merken zoeken, verwacht dat een (bv) passier hier mooi op ligt. Zijn tweedehands ook heel betaalbaar te vinden, en een stuk comfortabeler zijn dan je huidige merk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 20:40

Herkenbaar verhaal. Heb ook een wintec 500 vs geprobeerd op een paard met vergelijkbare bouw en speklaag, ben eraf gesprongen toen ik met zadel en al opzij gleed in galop :+ . Te zien aan de afdruk van je zadel moet je ook een korter vallend zadel hebben. Heb zelf aangeraden gekregen: Tekna, Letek, GFS en Arturo. Die zouden goed moeten passen op kortere rondgeribte paarden.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:04

Ik heb een Arena zadel. Is aan alle kanten aan te passen. Is geloof ik wel het ‘zusje’ van de Wintec maar die lag dan bij mijn paard weer niet zo heel lekker.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:32

Hier een pony die ook rondgeribd is en waarvoor het vinden van een passend zadel moeilijk is. Ik heb nu een Kentaur dressuurzadel (intussen al zo’n 15-16 jaar). Heb verschillende andere zadels uitgeprobeerd, maar de kentaur kwam er voor ons toch altijd als beste uit. Het is wel voor iedere combinatie verschillend….

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:46

Vanaf deze foto is helemaal niet te zien of het paard rondgeribt is. Dan moet je een foto vanaf de kont richting borst nemen. De bovenkant dus.
Ik heb op mijn ronde merrie een Massimo trail met boommaat 37.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:18

Rond geribt, rechte rug, Thorowgood Endurance ( is een vzh zadel met dressuurgerichte zweetbladen, maar was ook super om mee te springen).
Zadel is ook nog eens niet heel lang, heeft een verwisselbaar kopijzer.
Ik had deze op mijn tinker x haflinger maar mijn vriendin heeft hem op haar kwpn met hoge schoft.

annahiltlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:09

xRaisin schreef:

Hier hetzelfde zadel voor mijn enorm ronde pony :+
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:04

Wij hebben een Ikonic light veelzijdigheidszadel, maar die begint nu ook wat te schuiven en te wippen (begin januari nieuw gekocht).

miranda_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:16

Ik heb ook een gfs monarch voor m’n Haflinger!
Ik heb toen Kifrahorse laten langskomen, erg fijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:26

kiki1976 schreef:
Rond geribt, rechte rug, Thorowgood Endurance ( is een vzh zadel met dressuurgerichte zweetbladen, maar was ook super om mee te springen).
Zadel is ook nog eens niet heel lang, heeft een verwisselbaar kopijzer.
Ik had deze op mijn tinker x haflinger maar mijn vriendin heeft hem op haar kwpn met hoge schoft.

Jup.
Zo een heb/had (paard is met pensioen) ik ook op mijn lusitano liggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:29

annahiltlady schreef:
xRaisin schreef:

Hier hetzelfde zadel voor mijn enorm ronde pony :+
[ [url=m/Q9vH3E.jpg]Afbeelding[/url] ]

deze staat echt nog eens op mijnverlanglijstje om te proberen :j

Maar in Nederland nog niet op zo heel veel plaatsen te koop, laat staan 2e hands

Voor nu bevalt de massimo me goed

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:32

Ik heb een Edix Tudor voor mijn rondgeribte merrie.
Kort zadel, lederen boom, verwisselbaar kopijzer (je krijgt alle kopijzers erbij geleverd).

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 11:46

Herkenbaar! Mijn Irish Sport Horse is heel rondgeribt, platte rug en weinig schoft waardoor weinig past. Ik ben geslaagd met een Devoucoux zadel na veel geprobeerd te hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 12:01

@murls, welke omgeving zit je?

murls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 19:03

Femke_Tweety schreef:
@murls, welke omgeving zit je?

Zuid-oost Drenthe

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:58

Ai, das ver, jammer.

Anders had je mijn zadel even mogen uitproberen, ik gebruik het toch niet meer. (29 jarige artrose pootjes van mijn paard vinden dat niet fijn meer, zeg maar)